بررسی اخلاق در جنگ و صلح

کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۰۲۹ کتاب
تعداد بازدید:۱۶۴۶
کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح به قلم هلن فرو به نگارش درآمد و به اهتمام مهدی ابراهیم زاده ترجمه شده و توسط دانشگاه وپژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح

این کتاب مقدمه‌ای هیجان انگیز و پرشور برای یکی از قدیمی‌ترین مباحث اخلاقی است که هنوز هم ارتباط زیادی با این بحث‌ها دارد. هِلِن فِرو در این کتاب با تمرکز بر سؤالات فلسفی پیرامون اخلاقیات جنگ نوین، نظریه بی‌طرفانه و معاصری از جنگ را به شیوه ای جذاب و قابل فهم ارائه کرده است.

جنگ به دلیل ماهیت ذاتی‌اش عملی است که سبب نابودی جان ها و اموال در مقیاس بزرگ می شود، آن دسته از افراد درگیر در جنگ برخی از اساسی ترین معاهدات اخلاقی پیرامون اشتباه بودن نابودی زندگی ها و وارد کردن آسیب را نقض می کنند.

هدف اصلی این کتاب، اطلاع رسانی به خوانندگان پیرامون مباحث معاصر در خصوص نظریه بی طرفانه جنگ و ترغیب آنها به منظور تأمل درباره دیدگاه های خود و ارتقا جایگاهشان در زمینه اخلاقیات جنگ است.

جنگ از دیدگاه نظریه پردازان بی طرف به سه مرحله عدالت پیش از جنگ، قوانین هدایت کننده جنگ و عدالت پس از جنگ تقسیم می شود. قوانین عدالت پیش از جنگ تعیین می کند که آیا فرد دلیل درستی برای جنگ دارد یا دلایل او قانع کننده نیستند. قوانین هدایت کننده جنگ، به عدالت در طول جنگ گفته می شود. این قوانین هدایت کننده جنگ هستند که شیوه های جنگ آوری را تعیین می کنند.

قسمتی از متن کتاب

بسیاری از نظریه پردازان جنگ با اشاره به این مسئله که استثناهای دیگری برای ممنوعیت عمومی در گرفتن جان ها وجود دارند به دنبال توضیحی برای مشروعیت بخشیدن به کشتن هستند. در برجسته ترین مورد از آنها، این استثناء دیده می شود که کشتن یک مهاجم در دفاع از خود یا سایر افراد مجاز شمرده می شود. ایده جنگ به عنوان دفاع از خود تأثیر عمده‌ای بر تفکرات بی طرفانه جنگ در کشورها داشته است، اما ارتباط بین جنگ و دفاع از خود آن چنان هم واضح نیست زیرا هیچ توافق کلی میان فیلسوفان یا نظریه پردازان قانونی در خصوص این مسئله وجود ندارد که چه موقع یا چرا دفاع از خود مجاز است. برخی افراد معتقدند که هرگز از نظر اخلاقی به کارگیری نیرو علیه فرد دیگری مجاز نیست. این وضعیت معمولاً به عنوان صلح گرایی تعریف می شود. یک صلح گرای متعهد بر این باور است که حتی زمانی که زندگی فرد توسط مهاجم تهدید می شود، اخلاقیات به فرد اجازه نمی دهد تا از نیرو برای جلوگیری از آن حمله استفاده کند. فرد همچنین نمی تواند از نیرو برای دفاع از زندگی افراد دیگر نیز بهره ببرد. بسیاری از افراد صلح گرا نیستند. بیشتر آنها فکر می کنند که تحت شرایط خاص استفاده از نیرو از جمله نیروی کشنده در برابر فرد دیگر می تواند مجاز باشد. شرایط مختلفی که این فراد مدعی در ذهن خود دارند مواردی هستند که در آنها نیرو سبب نجات زندگی خود فرد یا زندگی فرد دیگری می شود، اما مجوز دفاع از خود نامحدود است.

کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح به قلم هلن فرو به نگارش درآمد و به اهتمام مهدی ابراهیم زاده ترجمه شده و توسط دانشگاه وپژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

برای مطالعه نسخه الکترونیک این کتاب می‌توانید به فروشگاه‌های الکترونیک کتاب طاقچه یا کتابراه مراجعه فرمائید.

‌‌برای مشاهده نسخه الکترونیک این کتاب در سایت طاقچه اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده نسخه الکترونیک این کتاب در سایت کتابراه اینجا کلیک کنید.

کلید واژه ها: اصول اخلاقی جنگ و صلح کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح دانلود کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح خرید کتاب اصول اخلاقی جنگ و صلح


( ۲ )

نظر شما :