نقش رسانه در جنگ ها

مبانی جنگ رسانه ای

پژوهشکده امنیت ملی
۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۱۲۱ کتاب پژوهشکده امنیت ملی
تعداد بازدید:۲۹۱۰
کتاب مبانی جنگ رسانه ای به قلم علیرضا کیقبادی به نگارش درآمد و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
مبانی جنگ رسانه ای

جنگ رسانه ای از تاریخ باستان تا امروز وجود داشته و جزء لاینفک سیاست ابر قدرت‌ها بوده است و آنچه امروز کیفیت وکمیت این جنگ ها را عوض کرده، توسعه زیر ساخت‌های رسانه ای در یک قرن اخیر است. از جنگ جهانی دوم به بعد، جنگ رسانه ای به یک رشته علمی و راهبردی تبدیل شده است که ذات و سرشت اصلی قدرت نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورهای زیادی را تشکیل می دهد و امروزه این نوع جنگ، به منزله ابزاری برای تجلی قدرت نرم و سلطه رسانه ای بر اندیشه و ذهن مخاطب به شمار می آید و طبیعتاً کشور و ملتی در عرصه نبرد رسانه ای با رویکردی هژمونیک به جایگاه بالاتری خواهد رسید که با تسلط بر انواع ابزارها و فن‌های رسانه‌ای بتواند به اقناع اندیشه و افکار بشری نائل شود.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است به واکاوی ابعاد و مفاهیم جنگ رسانه ای به عنوان اصول اولیه و ارکان شکل گیری جنگ رسانه ای در شرایط مدرن بپردازد تا بتواند تصویری منطقی و مطلوب از وضعیت جنگ رسانه ای ترسیم نماید و برنامه ریزان رسانه ای را برای به کار گیری انواع ابزارهای مدرن رسانه‌ای و فن های رسانه ای و جهت گیری های حرفه ای مهیا سازد.

قسمتی از متن کتاب

جنگ رسانه در دو حوزه رفتاری و ساختاری در حال رخداد است و دشمن با واگرایی درونی، واگرایی اعتقادی، مدیریت احساسات و مدیریت ادراکات سعی بر تغییر ماهیت مباحثی همچون شک، یقین، حب و بغض داشته، تا بتواند مفاهیمی چون پلورالیزم و هژمونی را در ملت هدف نهادینه کند. این جنگ در سطوح متفاوت راهبردی، میانی، عملیاتی و تاکتیکی شکل گرفته است و از ابزارهای متفاوتی همچون انواع رسانه (دیداری، نوشتاری، گفتاری، ابزاری، نهادی، فرانهادی و…) بهره می برد. رسانه به کارکردهایی چون نظارت بر محیط (توزیع و جمع آوری اطلاعات)، همبستگی و انتقال اطلاعات در زندگی روزمره و همچنین در انتقال مفاهیم نیز توانسته نسبت به بقیه ابزارهای جنگی پیشی بگیرد و مورد توجه جدی جهت بهره برداری بهتر و مؤثرتر قرار بگیرد.

جنگ رسانه در فلج سازی راهبردی که جزیی از فرهنگ به شمار می آید عملکرد قابل قبولی داشته است. فرهنگ‌ها از ارکان اصلی زیست بشر به حساب می آیند که شامل اقدامات و رفتارهای هر فرد درآن جامعه می باشند. رسانه های غربی به صورت کاملاً سازمان یافته در تلاش برای انتقال شیوه های فکری فرهنگ نو می باشند، این انتقال فرهنگی سبب به چالش کشیده شدن هویت در عرصه های متفاوت شده است و بحران هویت را در سطوح مختلف به دنبال داشته است و دگرگونی‌های بنیادین و ظاهری را به وجود آورده است.

از آنجایی که کشور های سلطه جو نمی توانند مستقیم، فرهنگ های غربی را به ما القا کنند به جای تحمیل ارزش های مطلوب خود، می کوشند از طریق رسانه ها و اقدامات فرهنگی، نظام هنجاری کشور ما را به سمت مطلوب خود تغییر دهند. در قرن بیست و یکم ملت‌هایی خواهند توانست ارزش های خود را در جهان گسترش دهند که حرفی برای گفتن داشته باشند که به رسانه ها اهمیت دهند و به ارتباطات و مفهوم جنگ رسانه همچون مفهومی اساسی در راهبرد خود اهمیت دهند. برای خنثی سازی جنگ رسانه هم باید افکار عمومی و هم نخبگان تاثیر گذار بر شکل گیری افکار عمومی مد نظر قرار گیرند.

کتاب مبانی جنگ رسانه ای به قلم علیرضا کیقبادی به نگارش درآمد و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید.


‌‌‌‌‌‌‌بازدید کتاب مبانی جنگ رسانه ای در فروشگاه نشر دیجیتال طاقچه

بازدید کتاب مبانی جنگ رسانه ای در فروشگاه نشر دیجیتال کتابراه

 

 

کلید واژه ها: مبانی جنگ رسانه ای کتاب مبانی جنگ رسانه ای خرید کتاب مبانی جنگ رسانه ای دانلود کتاب مبانی جنگ رسانه ای پژوهشکده امنیت ملی انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا علیرضا کیقبادی


( ۱۷ )

نظر شما :