استخراج دانش روزانه ازتجربه انسانی

ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها

معاونت پژوهش و تولید علم
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸ کد : ۸۵۳ کتاب
تعداد بازدید:۸۵۱
کتاب ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها نوشته ی مارک بیور با ترجمه روح الله جعفری به نگارش در آمده و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشرشد.

استخراج دانش روزانه ازتجربه انسانی درکتاب ارزش گذاری دانش روزانه درسازمان ها

کتاب ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها نوشته ی مارک بیور با ترجمه روح الله جعفری به نگارش در آمده و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشرشد.

نویسنده در پیشگفتار اشاره نموده که چگونه دانش را از ردپای تجربه انسانی استخراج کنید. برای این کار به مطالعه کار روزانه در فعالیت های جمعی می پردازیم. امکان دارد چالش فراروی این باشد که دانش روزانه چیست؟ چگونه می توان آن را ساخت؟ چگونه در ذهن نمایان می شود؟ چگونه می توان آن را حفظ کرد؟ چگونه می توان آن را یاد گرفت؟ دراین کتاب سعی برآن است که با بررسی فنون مختلف به این سوالات پاسخ بدهیم. فنونی که به ردیابی اطلاعات حاصل از فعالیت جمعی و استخراج دانش از طریق گردآوری این ردپاها کمک می کنند.

در این کتاب با مفهوم دانش روزانه آشنا می شویم. تلاش برآن است تا سوالاتی را پاسخ بدهیم که قبلاً مورد بحث قرار گرفته اند. هر چند در ابتدا مفهوم دانش را به گونه ای معرفی می کنیم که در اجتماع مهندسی دانش مطرح است.

این کتاب شامل نه فصل می باشد که هر فصل دارای مقدمه و نتیجه بحث همان فصل می باشد.

بخشی از متن کتاب

تصمیم گیری فضایی از گزینه های مختلف است که در آن افراد باید راه حلی را برای یک مسئله انتخاب کنند. منظور از تصمیم در فعالیت جمعی، نتیجه مذاکره و بحث های میانی چندین انتخاب است. برای همین، فنون استدلال و مذاکره باید با هدف ارائه ردپاهای یک تصمیم دیده شوند. هدف اثر حاضر بیشتر ترویج یادگیری از پروژه های گذشته است. بنابراین ردپاهای تصمیم باید سازمان دهی شوند. استفاده از مسائل فعالیت جمعی و انواع تعارض به عنوان معیارهایی برای تأکید بر ویژگی های اصلی تصمیم گیری جمعی پیشنهاد شده ا ست.

برخی از مطالعاتی که در حوزه روان شناسی و فلسفه در باب حفظ کردن انجام شده اند، بین چندین شکل از حافظه تمایز قائل می شوند: رویه ای، معناشناختی و ضمنی. در حافظه ی ضمنی، یک انسان، موقعیت هایی را که با آنها مواجه شده است ذخیره می کند. این نوع حافظه به دو شیوه مورد استفاده قرارمی گیرد:

ا-در استدلال قیاسی وقتی تلاش می کند موقعیت های مشابه با مسائل کنونی را بشناسد.

۲- برای طبقه بندی استنتاج های تکرار پذیر به منظور تعریف کردن مفاهیم در حافظه معناشناختی.

حافظه‌ی رویه ای با تجمیع قوانین نشات گرفته از حافظه ضمنی و معناشناختی به منظور شناسایی روال های معمول و طرح‌ها تعریف می شود. برای شبیه سازی نمایش معناشناختی و رویه ای در مهندسی دانش، فنونی معرفی می شوند. در اثر حاضرتلاش شده تا ساز و کار حفظ کردن از وضعیت ضمنی به رویه ای شبیه سازی شود. ابتدا می توان ردها را به عنوان قطعاتی از حافظه‌ی ضمنی در نظرگرفت که باید به بافت فعالیت وصل شوند تا یک موقعیت را تا حد امکان به صورت کامل نمایش کنند.

در این کتاب به جنبه های مختلف فنون قابلیت ردیابی اشاره شده است. این فنون با هم ترکیب می شوند تا نمایشی منسجم و کامل از موقعیت ها به دست آید.

کتاب ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها نوشته‌ی مارک بیور با ترجمه روح الله جعفری به نگارش درآمد و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید.

برای مطالعه نسخه الکترونیک این کتاب می‌توانید به فروشگاه‌های الکترونیک کتاب طاقچه یا کتابراه مراجعه نمائید.

لینک مستقیم این کتاب در سایت طاقچه:

https://taaghche.com/book/65111

لینک مستقیم این کتاب در سایت کتابراه:

http://ketabrah.ir/go/b42839

‌‌

کلید واژه ها: ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها کتاب ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها خرید کتاب ارزش گذاری دانش روزانه در سازمان ها معاونت پژوهش و تولید علم مارک بیور روح الله جعفری انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا


نظر شما :