بررسی مدیریت بهتر حمل و نقل انرژِی فسیلی در مقابل تهدیدات

مدیریت حمل و نقل انرژی و اثرات آن بر بازدارندگی

دانشکده دفاع ملی
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۸ کد : ۸۵۵ کتاب
تعداد بازدید:۱۱۳۱
کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی به قلم سعید نادری تدوین و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشرشد.
مدیریت حمل و نقل انرژی و اثرات آن بر بازدارندگی

بازدارندگی از جمله روش هایی است که از دیرباز برای مقابله با دشمنان مورد توجه بشر بوده و در دهه‌های اخیر مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته است. درعصرحاضر قوه ها و عوامل قدرت ملی بسیار وسیع‌تر از زمان های قبل شناسایی شده اند. در میان عوامل قدرت ملی، انرژی های فسیلی نفت و گاز نقش تعیین کننده‌ای دارند.

موضوع این کتاب نبود راهبردهای علمی در زمینه مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی نفت و گاز در منطقه به منظور افزایش بازدارندگی دفاعی از سوی کشورمان است. در این کتاب ابتدا ابعاد و مولفه‌های بازدارندگی براساس مدیریت حمل و نقل انرژی را بررسی می کنیم. سپس نظریه‌های مرتبط باعوامل ژئوپلیتیکی در حوزه انرژی و همچنین مدیریت حمل و نقل انرژی و تاثیر آن بر قدرت ملی و بازدارندگی و عوامل آن را واکاوی میکنیم. این کتاب ازهشت فصل تشکیل شده است.

قسمتی ازمتن کتاب

بازدارندگی درلغت به معنای بازداشتن از انجام کاری است و در ادبیات سیاسی این گونه تعریف شده است:

سیاست مبتنی بر تلاش برای کنترل رفتار بازیگران دیگر با استفاده از تهدید. جمهوری اسلامی ایران به دلایلی چون وقوع انقلاب اسلامی، موقعیت ژئوپلیتیک و داشتن منابع انرژی در سه دهه اخیر مورد تهدید مستقیم و غیر مستقیم آمریکا و متحدان نزدیکش بوده، به نحوی که در حوزه های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این تخاصم آشکار شده است. جمهوری اسلامی ایران در مرکز منطقه مهم تولید انرژی فسیلی نفت و گاز جهان واقع در غرب آسیا و آسیای مرکزی قراردارد. شناخت درست موقعیت ایران و استفاده مناسب از آن در مدیریت حمل و نقل و انتقال انرژی های فسیلی نفت و گاز منطقه از طریق کشورمان می تواند در صحنه روابط بین الملل موقعیت منحصر به فردی برای کشور فراهم کند.

این کتاب اقدام به ارائه راه کارهای عملی و متقن برای مدیریت حمل و نقل انرژی منطقه در راستای افزایش بازدارندگی کرده است. موضوع مهمی که در هیچیک از کتاب های پیشین به آن پرداخته نشده است. البته در کتاب ها و پژوهش های دیگر رابطه بین حمل و نقل انرژی فسیلی منطقه با امنیت ملی، منافع ملی و تهدیدات مورد بحث قرار گرفته است.

تهدید در این کتاب از دو منظر دیده می شود:

از منظر مدیریت راهبردی و از منظر امنیتی. در بعد مدیریت راهبردی، تهدید به معنای برآیند وضعیتی است که عوامل محیطی برخلاف خواسته سازمان و خارج از کنتزل آن عمل می کنند. و ازاین حیث روند امور مطلوب نیست و احتمال آشفتگی، خطر یا زیان برای موسسه وجود دارد. براین اساس هرعنصر یا وضعیتی که موجودیت منافع یا ارزش های حیاتی سازمان را به خطر اندازد تهدید محسوب میشود. در بعد امنیتی، تهدید رفتار یا مجموعه ای از اقدامات است که برای یک بازیگر ایجاد خطر نموده و دامنه گزینه‌های او را محدود می کند.

جمع بندی فرمایشات رهبرکبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای بیانگر این است که برای جلوگیری ازحمله دشمنان باید همه قوای مادی و معنوی مسلمانان به درجه ای از آمادگی رسیده باشد که موجب ترس و وحشت دشمن شده و آنها را از تهدید و حمله باز دارد. ضمن اینکه آنها بازدارندگی هسته ای را نیز غیر عقلانی می دانند.

کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی به قلم سعید نادری تدوین شده و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسیده است. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

برای مطالعه نسخه الکترونیک این کتاب می‌توانید به فروشگاه‌های الکترونیک کتاب طاقچه یا کتابراه مراجعه نمائید.

لینک مستقیم این کتاب در سایت طاقچه:

https://taaghche.com/book/64947

لینک مستقیم این کتاب در سایت کتابراه:

http://ketabrah.ir/go/b43135

کلید واژه ها: مدیریت حمل و نقل انرژی واثرات آن بر بازدارندگی کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی واثرات آن بر بازدارندگی خرید کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی واثرات آن بر بازدارندگی دانلود کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی واثرات آن بر بازدارندگی دانشکده دفاع ملی سعید نادری انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا


( ۱ )

نظر شما :