ایران‌هراسی اهرم رژیم صهیونیستی برای فریب و جذب دولت‌های عرب

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۴۶۳ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۵۲۷
اگر روابط رژیم صهیونیستی با جهان عرب بهبود پیدا کند، روابط ایران با اعراب تخریب می‎شود و اگر روابط ایران با اعراب بهبود پیدا کند روابط این رژیم و پایتخت‎های عربی دچار تشنج خواهد شد؛ در این صورت، کشورهای عربی به سیاست سنتی‎شان مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی، دشمن اعراب و فلسطینی‎ها است، بازخواهند گشت
ایران‌هراسی اهرم رژیم صهیونیستی برای فریب و جذب دولت‌های عرب

مقام معظم رهبری اخیراً در واکنش به توافق امارات و رژیم صهیونیستی تأکید کردند که امارات متحده عربی هم به دنیای اسلام خیانت کرد، هم به ملت های عرب، هم به کشورهای منطقه و هم به فلسطین. به گفتۀ ایشان البته این خیانت دیر نخواهد پایید، اما این لکۀ ننگ بر آن‌ها خواهد ماند.

مقام معظم رهبری در رابطه با این اقدامِ امارات ادامه دادند: «پای صهیونیست‌ها را به منطقه باز کردند و مسئلۀ فلسطین را که مسئلۀ غصب یک کشور است به فراموشی سپردند و عادی‌سازی کردند.» همچنین ایشان ابراز امیدواری کردند که اماراتی‌ها زود بیدار شوند و کاری را که کرده‌اند، جبران کنند. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، این سوال پیش می‌آید که امارات در چه صورت از تصمیم خود در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بازخواهد گشت؟

در خصوص اقدامات اخیر امارات، رژیم صهیونیستی، آمریکا و دیگر کشورهای عربیِ حاشیۀ خلیج فارس باید توجه داشت که آن‌ها از مدتی قبل در روندی قرار گرفته اند که براساس تئوریِ ایران هراسی تلاش دارند این گونه وانمود کنند که خطر و تهدیدِ اصلی جهان عرب، رژیم صهیونیستی نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس با مدیریت آمریکایی ها این روند آغاز شده و کشورهای خلیج فارس به ویژه کشورهای کوچک تر که آسیب پذیرتر هستند و احساسِ ترس بیشتری دارند، آمادگی‌شان برای همکاری در این طرح بیشتر است. البته باید به این موضوع نیز تأکید کرد که این روند جدید نیست و پیش‌تر نیز همسایگانی چون ترکیه و جمهوری آذربایجان روابط گرم دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده بودند. کشورهای حوزۀ خلیج فارس نیز پیش‌تر با صهیونیست‌ها رابطه داشتند، اما آن را علنی نکرده بودند و به صورت غیر رسمی بود، اما امروز کشور امارات این روابط را تحت پروژه ایران هراسیِ آمریکایی‌ها و ایجاد ائتلاف در منطقه علیه جمهوری اسلامی رسمی کرده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد امارات و دیگر کشورها زمانی از این روند عقب‌نشینی خواهند کرد که روند ایران هراسی در منطقه از بین برود. در واقع، اگر مشکلات ایران و کشورهایی چون عربستان سعودی یا امارات حل و فصل شود می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که رژیم صهیونیستی از منطقه فاصله بگیرد. بنابراین، این یک تناسب معکوس است به این صورت که اگر روابط صهیونیست‌ها با جهان عرب بهبود پیدا کند، روابط ایران با اعراب تخریب می شود و اگر روابطِ ایران با اعراب بهبود پیدا کند، روابط رژیم صهیونیستی و پایتخت های عربی دچار تشنج خواهد شد. در این صورت کشورهای عربی به سیاست سنتی شان مبنی بر این که رژیم صهیونیستی، دشمن اعراب و فلسطینی ها است بازخواهند گشت.

حال این پرسش مطرح است که این رویکرد اعراب تا چه حد در باز شدن پای صهیونیست‌ها به منطقه و یا نادیده گرفتن مشکلات فلسطینی‌ها تأثیرگذار است. در این خصوص باید گفت که از دهۀ ۸۰ که شیمون پرز کتاب خاورمیانۀ جدید را نوشت این مسئله را مطرح کرد که گسترش سرزمینی برای رژیم صهیونیستی اهمیت درجۀ یک را ندارد، بلکه رژیم صهیونیستی باید از طریق گسترش و عادی سازی روابط به ویژه روابط اقتصادی با جهان عرب به قدرت برتر در منطقه تبدیل شود. لذا نظریۀ زمین در برابر صلح را مطرح کرد.

بنابراین رژیم صهیونیستی اکنون تلاشش بر این فرض استوار است که به عنوان قدرت برتر اقتصادی منطقه مطرح شود و همین مسئله باعث می‌شود که هرچه بیشتر حقوق فلسطینی‌ها نقض شود. مشاهده کردیم که با گسترش اختلافات در جهان عرب و دنیای اسلام، صهیونیست ها فرصت پیدا کردند که با کمک آمریکا، بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کنند و آمریکا نیز سفارت خود را به آنجا منتقل کند. همچنین انضمام جولان را به رسمیت بشناسند و در طرح معامله قرن، بخشی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی منضم کنند. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند به نحوی ایران هراسی نزد اعراب را که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی دامن زده می‌شود، متوقف کند. در نهایت ترامپ نیز از پیشبرد چنین سیاستی در این مقطع این هدف را دنبال می‌کند که بتواند نظر لابی صهیونیست‌ها در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری را نسبت به خود جلب کند.

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.» ‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی آمریکا جمهوری اسلامی ایران امارات


نظر شما :