دلایل سرسختی ترامپ در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت

۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۷۰۱ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۵۰۶
اظهارات اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص عدم تعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را می‌توان از دو جنبه مورد ارزیابی قرار داد؛ یکی در ارتباط با ماهیت و قوانینِ انتخاباتی در ایالات‌متحده و شیوۀ انتخابات پستی در این کشور و دیگری در ارتباط با ویژگی‌های شخصیتی و روان‌شناختی وی که به هیچ عنوان آمادگی لازم را برای پذیرش شکست ندارد.
دلایل سرسختی ترامپ در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت

اخیراً «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار تأکید کرد که اگر نتیجۀ انتخابات به ضررش باشد، تعهدی به انتقال صلح‌آمیز قدرت ندارد؛ چرا که اعتقاد دارد یک تقلب بزرگ در انتخابات رخ داده است. این موضوع با واکنش بسیاری از مقامات آمریکا مواجه شد؛ «میچ مک کانل»، رهبر جمهوری خواهان سنا در این رابطه گفت که جمهوری خواهان متعهد به انتقال آرام قدرت هستند و برندۀ انتخابات در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۹)، به تاریخ بیست ژانویه (۳۰ دی ۱۳۹۹) مراسم تحلیف را به جای خواهد آورد و «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان نیز تأکید کرد: «شما در کرۀ شمالی نیستند. اینجا آمریکا است و در آن دموکراسی حاکم است.» ترامپ همچنین به خبرنگاران گفته بود: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که نتیجۀ انتخابات صادقانه باشد و من هنوز در این زمینه مطمئن نیستم.» البته بیان این‌گونه اظهارات عجیب و ضد و نقیض از سوی رئیس‌جمهور آمریکا طی سال‌های گذشته مسبوق به سابقه بوده است. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد وی تحت تأثیر فضای انتخاباتی چنین مسائلی را بیان کرده و حتی شاید خود وی نیز به این امر واقف است که عدم انتقال قدرت به شخص پیروز در انتخابات یک موضوع محال است. همچنین ترامپ اخیراً بارها روی مسئلۀ تقلب در انتخابات به دلیل شرایط خاص رأی‌گیری تأکید کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده که انتخابات پستی، زمینه را برای تقلب فراهم می‌کند و امسال به دلیل شیوع کرونا، آرای پستی به قدری زیاد است که می‌تواند بر نتیجۀ انتخابات تأثیر گذاشته و آن را تغییر دهد. در واقع در بررسی این اظهارات ترامپ باید شخصیت وی را نیز مورد واکاوی قرار داد، چرا که دونالد ترامپ دچار نوعی خودشیفتگی است و اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای دارد؛ او به صراحت نشان داده که حاضر نیست، شکست خود در انتخابات را بپذیرد. همچنان که ترامپ اخیراً اعلام کرده بود: «یا در انتخابات پیروز خواهیم شد یا اینکه تقلب خواهد شد.» در نگاه ترامپ هیچ احتمالی مبنی بر شکست خوردن او وجود ندارد لذا او وارد عرصۀ رقابت نشده، بلکه اساس کار او مبتنی بر پیروزی از هر طریق ممکن است؛ بنابراین، اگر او با آرا مردمی پیروز شود که دیگر مشکلی وجود ندارد اما اگر در آرا الکترال بازنده باشد، مسئله به دیوان عالی آمریکا کشیده می‌شود؛ حتی او اگر توان داشته باشد، گزینۀ کودتای نظامی را هم در دستور کار قرار می‌دهد. لذا ترامپ نسبت به خود، برنامه‌هایی که ارائه داده و حمایت عمومیِ مردم بسیار مطمئن و مدعی است که نظرسنجی‌ها در واقع نظرسازی و جعلی است. از همین رو، او خود را بهترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا می‌داند و بعضاً خود را با جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن مقایسه می‌کند.

البته یک تحلیل دیگری هم در خصوص این اظهارات ترامپ وجود دارد مبنی بر اینکه شاید ترامپ بر اساس نظرسنجی‌ها نسبت به پیروزی خود در انتخابات مطمئن نیست و با طرح چنین مباحثی درصدد توجیه باخت احتمالی در بین هواداران خود است. لذا اظهارات اخیر دونالد ترامپ را می‌توان از دو جنبه مورد ارزیابی قرار داد؛

  1. ماهیت و قوانین انتخاباتی در ایالات‌متحده و شیوۀ انتخابات پستی در این کشور
  2. ویژگی‌های شخصیتی و روان‌شناختی وی (که به هیچ عنوان آمادگی لازم برای پذیرش شکست را ندارد.)

در خصوص ادعای ترامپ پیرامون احتمال تقلب در انتخابات پستی نیز باید به این مسئله توجه داشت که در انتخابات پستی، زمینۀ بروز تقلب یا مهندسی انتخابات وجود دارد و این یک واقعیت غیرقابل‌انکار است. در گذشته نیز شاهد برگزاری انتخابات پستی و طرح شکایت‌هایی مبنی بر وقوع تقلب بوده‌ایم. پیش‌تر همواره شکایات طرح می‌شدند اما چون تأثیر چندانی در نتیجۀ انتخابات نداشتند، بررسی نمی‌شدند. در مقطع جدید با توجه به شیوع کرونا، برخی از ایالت‌ها اجازۀ مشارکت شهروندان در انتخابات از طریق رأی‌گیری پستی را مطرح کرده‌اند. روال مشارکت نیز بدین صورت است که چند هفته قبل از روز سوم نوامبر، واجدین شرایط، برگه‌های رأی‌گیری را دریافت و رأی خود را وارد و آن را پست خواهند کرد. در نهایت نیز هم‌زمان با روز رأی‌گیری این آرا مورد شمارش قرا می‌گیرد. در این روند این گمانه مطرح است که شاید پاکت‌های پستی گم شوند، با تأخیر تحویل داده شوند یا دست کاری شوند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و این مسئله که تعدادِ آرای پستی بسیار زیاد است شاید این نگرانی ترامپ خیلی بی‌دلیل نباشد.

در این بین اظهارات ترامپ مبنی بر عدم انتقال قدرت می‌تواند بر وجهۀ آمریکا که مدعی دمکراسی است، تأثیر بگذارد. همچنین مخالفت جمهوری‌خواهان با این صحبت ترامپ بیانگر آن است که وی از حمایتی حتی از سوی هم حزبی‌های خود برای برهم زدن این فرآیند برخوردار نیست. در مورد نتیجۀ انتخابات نیز اگر هرکدام از نامزدها مدعی تقلب در انتخابات شوند این مسئله باید توسط وکلای نامزدها به دادگاه ارجاع و طرح دعوا شود؛ ابتدا در دادگاه‌های ایالتی و اگر لازم شد در دیوان عالی فدرال به این شکایات رسیدگی می‌شود. در انتخابات ۲۰۲۰ با توجه به وضعیت حاکم، چه دمکرات‌ها پیروز شوند و چه جمهوری‌خواهان، احتمالاً حزب مقابل یا هر دو حزب به دادگاه مراجعه خواهند کرد و پس از رسیدگی به شکایات نتیجه مشخص خواهد شد؛ بنابراین این صحبت ترامپ که گفته قدرت را واگذار نخواهد کرد یک صحبت بی‌پایه و اساس است؛ زیرا ساختار سیاسی در ایالات‌متحده بسیار قدرتمند است و به چنین خودخواهی‌هایی تن نمی‌دهد. از این جهت بعید به نظر می‌رسد که تهدیدات ترامپ جنبۀ عملی به خود بگیرد و حتی اگر نتیجه آرای الکترال به‌گونه‌ای باشد که پیروزی ترامپ مورد تائید قرار نگیرد و دیوان عالی فدرال نیز به گونه‌ای رأی بدهد که بر پیروزی بایدن صحه بگذرد، دونالد ترامپ چاره‌ای جز تبعیت کردن ندارد و اگر مقاومت کند تمام ساختارهای سیاسی و هیئت حاکمه با آن مقابله خواهند کرد و اجازه نخواهند داد یک شخص برای تمایلات شخصی‌اش، دمکراسی را در این کشور زیر سوال ببرد.

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: آمریکا ترامپ بایدن انتخابات تقلب


( ۱ )

نظر شما :