حماسه ماندگار ۹ دی، نماد اقتدار‌آفرینی ملت ایران

حماسه ماندگار ۹ دی، نماد اقتدار‌آفرینی ملت ایران

۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۸ کد : ۲۳۲۶ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۹۷۰
حماسه ماندگار ۹ دی، نماد اقتدار‌آفرینی ملت ایران

حماسه ماندگار ۹ دی، نماد اقتدار‌آفرینی ملت ایران

نهم دی‌ماه ۱۳۸۸، روز به‌یاد‌ماندنی حماسه ماندگار ملت ایران و یادآور یکی از ایام‌الله تاریخ انقلاب اسلامی است؛ روزی که اوج دیانت مردم ایران در دفاع از اسلام و اوج غیرت این ملت در دفاع از استقلال کشور به‌نمایش گذاشته شد. درپی برگزاری انتخابات افتخارآفرین خردادماه ۱۳۸۸، گروهی با راه‌انداختن آشوب‌های خیابانی، فضا را برای نقش‌آفرینی بیگانگان در امور داخلی کشور فراهم و فرصت نظام اسلامی را جهت سودبردن از حمایت گسترده مردم از کشور و نظام در مجامع بین‌المللی سلب کردند. ملت ایران نشان داد که همواره آماده است در مقابل تندبادها و طوفان‌هایی که با هدایت دشمنان بر پیکر انقلاب می‌وزد، بایستد و از اسلام و میهن به‌خوبی دفاع و حمایت کند.

واقعیت این است که امریکا و غرب از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی باتأکیدبر بی‌ثبات‌سازی کشور همواره برای فعال‌کردن کانون‌های اغتشاش‌آفرین و ضربه‌زدن به انقلاب و نظام اسلامی، تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند. دشمنان همواره تلاش کرده‌اند ایران اسلامی را به‌عنوان کشوری بی‌ثبات در افکار عمومی معرفی کنند؛ چراکه بی‌ثباتی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همواره در مرکز اهداف سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و غرب با هدف براندازی نرم و گسترش تهدیدات، قرار دارد تا به‌زعم خود با ایجاد برخی بی‌ثباتی‌ها به نظام اسلامی ضربه بزنند. امریکایی‌ها می‌خواهند با به‌چالش‌کشیدن امنیت اجتماعی و بی‌ثبات‌نشان‌دادن وضعیت کشور، هویت ملی را در کشور با چالش روبه‌رو کنند. آنها تلاش می‌کنند با تضعیف عرصه‌های وحدت و کاهش انسجام و هویت ملی، ایران اسلامی را از تعقیب اهداف متعالی خود و دنبال‌کردن مصالح و منافع جهان اسلام باز دارند تا از این رهگذر با امواج گسترده گرایش به اسلام در جهان مقابله کنند. آنان نبرد فرهنگی و اعتقادی به‌منظور رویارویی با فرهنگ گفتمان انقلاب اسلامی را با همکاری عمال منطقه‌ای و داخلی پی می‌گیرند.

به باور بسیاری از صاحب‌نظران، انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸، انتخاباتی شگفت‌انگیز و بسیار بااهمیت بود که در آن حدود ۸۵ درصد از مردم با حضور در انتخابات و رفتن به‌پای صندوق‌های رأی در دهة چهارم انقلاب اسلامی، همانند انتخابات ۱۲ فروردین ۵۸ مقبولیت و مردمی‌بودن نظام جمهوری اسلامی را مورد تأ یید چندباره قرار دادند و ملت نشان داد که از هر قشر، گروه، قوم و مذهب با گذشت زمان و فاصله زمانی از انقلاب اسلامی، میل آنها برای حمایت از انقلاب و نظام بیشتر شده و انتخابات، یکی از نمادهای نمایش این رغبت است. اما در این انتخابات پرشور موضع‌گیری برخی از نخبگان، امیدهایی را برای دشمنان درکمین‌نشسته ایجاد کرد تا با ادامه توطئه‌های خود بتوانند به وحدت ملی ایران اسلامی خدشه وارد کنند. غربی‌ها با به‌کارگرفتن همه ظرفیت‌های آشکار و پنهان خود برای تحت فشار قراردادن ایران و اغتشاش‌آفرینی از هیچ اقدامی دریغ نکردند و هم‌زمان با انتخابات، تلاش گسترده‌ای برای کاهش مشروعیت و مقبولیت نظام انجام داده و هزینه‌های سیاسی- اجتماعی فراوانی را بر نظام جمهوری اسلامی تحمیل و طی یک دوره چندماهه مشکلاتی در کشور آفریدند. باتوجه‌به اینکه نظام جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۸ از موقعیت برجسته‌ای برخوردار بود که علاوه‌بر شرایط داخلی، دست برتر ایران در محیط منطقه‌ای و شرایط بین‌المللی، دشمنان را آزار می‌داد، حضور حماسی ملت ایران در این پرشور می‌توانست پروژه‌های مختلف دشمنان را ناکام گذارد، اما متأسفانه در این شرایط، برخی بازیچه اقدام طراحی‌شده دشمن شده و در یک جبهه واحد با دشمنان به نتیجه انتخ ابات معترض شده و با اردوکشی خیابانی برخی از نقاط کشور را دستخوش ناآرامی کردند. در جریان حوادث پس از انتخابات- که به‌حق عنوان فتنه یافت- نقش کلیدی را سرویس‌های جاسوسی غرب، اتاق‌های فکر دشمنان در خارج از کشور و… از ماه‌ها قبل از انتخابات با ایجاد شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری، شبکه‌های تلویزیونی و… دشمنان، برعهده داشتند. جریان فریب‌خورده داخلی در روز قدس با شعار «نه غزه، نه لبنان» ماهیت ضددینی و ضدانقلابی خود را نشان دادند و در یک نگاه: «عدم تمکین به رأی مردم»، «بی‌توجهی به قانون»، «آشوبگری»، «لشکرکشی خیابانی»، «ایجاد ناامنی»، «حرمت‌شکنی»، «تردیدآفرینی» و «عملیات روانی»، موضوعاتی بودند که جریان فریب‌خورده با بهره‌گیری از حمایت دشمنان در دستور کار خود قرار دادند. لیکن ملت آگاه، بصیر و متحد ایران اسلامی با تمرکز بر: «باورهای عمیق دینی»، «رهبری حکیمانه و مدبرانه امام خامنه‌ای مد ظله‌العالی» و آگاهی و بصیرت عمومی و اقدام به‌موقع درمقابل دشمن و فریب‌خوردگان، حماسه‌ای جاودانه آفرید.

با وجود تلاش‌های گسترده دشمنان و نقش‌آفرینی برخی فریب‌خوردگان، بحمدالله با مواضع و تدابیر هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله‌العالی و حضور آگاهانه و مسئولانه مردم نه‌تنها این توطئه ویرانگر خنثی شد، بلکه حماسه ماندگار تاریخی دیگری در تاریخ افتخارآفرین انقلاب اسلامی به‌ثبت رسید. ملت ایران در نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ با حضور آگاهانه، همراه با بصیرت و… بیعت چندباره با آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حماسه‌ای جاویدان و به‌یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی آفریدند. هوشیاری مردم مؤمن و غیرتمند ایران در این حماسه باشکوه چنان تجلی یافت که رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین‌راستا فرمودند: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملت سجده شکر به‌جا آورده شود، باز هم کم است؛ حماسه‌ای که محاسبات دشمن را به‌هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه‌ریزی عده‌ای اقلیت، در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود، اما در این روز حماسی یکبار دیگر امت اسلامی با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند.»

حماسه تاریخی و ماندگار نهم دی‌ماه ۱۳۸۸، به تعبیر رسای رهبر حکیم انقلاب اسلامی مد ظله‌العالی «یکی از قله‌های فراموش‌نشدنی»، «شناخت موقعیت و حضور در لحظه‌های موردنیاز»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی» و «حرکتی مردمی و خودجوش» بود؛ زیرا در این روز، ملت ایران با حضور خودجوش، فراگیر، مسئولانه، دین‌مدارانه و میهن‌دوستانه خود در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن نمایش پیوند حقیقی و عمیق با آرمان های امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای مد ظله‌العالی، توطئه و اهداف شوم دشمنان کینه‌توز ایران اسلامی در زمینه دخالت و سرنوشت کشور را با ناکامی و شکست متحیرکننده روبه‌رو کرد. ملت بزرگی که بر مدار دین و تکلیف، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، براساس اعتقادات و باورهای دینی، همه مراحل انقلاب ازجمله جنگ تحمیلی و نابرابر را، با ایثار و فداکاری به دفاع مقدس تبدیل کرد و پس از آن نیز در برابر توطئه‌های گوناگون دشمنان انقلاب اسلامی ایستادگی کرده بود، در سال ۸۸ نیز وقتی دشمنان قسم‌خورده این ملت با موج‌سواری بر فضای خاص انتخاباتی، فتنه پیچیده‌ای را دنبال کردند، این مردم بصیر، با همان نگاه دین‌مدارانه، وارد صحنه دفاع از انقلاب و میهن شد تا از وحدت جامعه، ارزش‌ها و دستاوردهای اسلامی و ملی خود دفاع کند.

حضور حماسی مردم در دفاع از انقلاب و نظام در ۹ دی ۸۸ ازلحاظ گستردگی و فراگیری نشان داد که این ملت در مقابله با اقدامات تفرقه‌انگیز فریب‌خوردگان، مقابله با فتنه‌انگیزان خارجی و… در هر شرایطی آماده دفاع از دین، انقلاب و نظام اسلامی است. همگان شاهد بودند که شعارهای دین‌مدارانه، وحدت‌آفرین و دشمن‌ستیز مردم در ۹ دی آنچنان روشن است که هیچ‌کس نباید در ماهیت مردمی این حضور و تعهد و دلدادگی این ملت به اسلام و میهن اسلامی تردید کند. ملت ایران در حضور حماسی خود در حمایت از انقلاب اسلامی نشان دادند، اگرچه فتنه‌آفرینان خسارت‌هایی بر کشور وارد کردند که تشویش اذهان عمومی، تخریب چهره نهادهای نظام، بازی با حیثیت نظام، امیدواری دشمنان به بی‌ثبات‌سازی کشور، و… ازجمله این خسارت‌هاست، اما در شرایط ضروری، این ملت چونان امواج متلاطمی به حرکت و خروش درمی‌آید و طومار توطئه‌های دشمن و فریب‌خوردگان را به‌گونه‌ای درهم می‌پیچد که عبرت‌آموز تاریخ شود. حضور گسترده مردم در ۹ دی را می‌توان پیوند عمیق و ناگسستنی آنان با اسلام، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، دلدادگی آنها به پیامبر اعظم (ص)، بیعت مجدد و دلدادگی آنها با امام جامعه و رهبر دینی، بروز و ظهور ایمان دینی و بصیرت سیاسی آنها و… تلقی نمود که با حرکت عظیم خود چند نکته مهم و اساسی را ثابت کردند:

  1. نظام اسلامی و رهبری دینی آن از حمایت گسترده و عمیق مردمی برخوردار است؛
  2. نظام جمهوری اسلامی به‌دلیل اتکا به آموزه‌های اسلام و برخورداری از حمایت گسترده مردمی اقتدار منحصر‌به‌فردی دارد که در هر شرایط می‌تواند دشمنان خود را در عرصه‌های گوناگون با ناکامی و شکست مواجه کند؛
  3. حماسه ۹ دی ۸۸ با نمایش صفوف متحد ملت در دفاع از اسلام، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده یکی از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی است.

نتیجه:

حماسه تاریخی ماندگار ۹ دی را باید نماد دینداری و میهن‌دوستی ملت ایران برشمرد که باور دینی مردم، رهبری حکیمانه نظام اسلامی و اقدام مسئولانه مردم از ارکان آن محسوب می‌شود. حضور گسترده مردمی در حماسه ۹ دی، پیوند ناگسستنی ملت ایران با اسلام، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و رهبری دینی را به‌نمایش گذاشت و اثبات کرد که نظام اسلامی و رهبری آن از حمایت گسترده و عمیق مردمی برخوردار بوده و این نظام به‌دلیل اتکا به آموزه‌های دینی و برخورداری از حمایت گسترده مردمی اقتدار منحصر‌به‌فرد، می‌تواند با نمایش صفوف متحد ملت در هر شرایطی دشمنان را در عرصه‌های گوناگون با شکست مواجه کند. این حماسه جاودانه که به تعبیر زیبای رهبر حکیم انقلاب اسلامی مد ظله‌العالی «یکی از قله‌های فراموش‌ناشدنی»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی» و… قلمداد شد، همواره باید درس‌آموز باشد، زیرا حماسه ۹ دی این باور را تقویت کرد که انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن دارای ظرفیت‌های بالایی است. تبیین نقش حماسه ۹ دی در مأیوس‌نمودن دشمنان، پیشگیری از تکرار فتنه‌انگیزی و انسجام عمومی ملت در مقابل دشمنان، از ضرورت‌های همیشگی است.

منبع: دفتر مکتب و اندیشه دفاعی و امنیتی دانشگاه


نظر شما :