شهید سلیمانی؛ پرچمدار مکتب مجاهدت، مقاومت و اخلاص

۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۶ کد : ۲۳۵۱ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۲۴۲۸
شهید سلیمانی؛ پرچمدار مکتب مجاهدت، مقاومت و اخلاص

شهید سلیمانی؛ پرچمدار مکتب مجاهدت، مقاومت و اخلاص

نوشتن درباره مردی که آوازه ایثار و شجاعت او جهان را در نوردیده است و مجاهدت های او در راه میهن و دین دنیا را متحیر کرده است، کار آسانی نیست. سردار سلیمانی شهید هم نزد دوست دارانش بسیار عزیز و گرانقدر بود و هم دشمنانش او را استثنایی می‌ دانستند و او را به عظمت و بزرگواری می شناختند، و هم صاحب نظران عالم را در شناخت خود به تفکر وا داشته بود.

وی مجاهد خستگی ناپذیر و فرمانده مدبری بود که با هوش و نبوغ استثنایی خود درعرصه‌ های مختلف جهادی شگفتی می‌آفرید. او مدیر و فرماندهی با صلابت و در عین حال رئوف و مهربان بود که در راه دین و میهن ۴ دهه مجاهدت کرد و در نهایت اجر مجاهدت خود که شهادت فی سبیل الله است را در بهترین و زیباترین وجه آن از خداوند متعال گرفت و برترین مدال قرن یعنی سید الشهدا مقاومت را دریافت نمود. بدون شک شهید سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌ های ویژه این مرز و بوم است که با تعهد خاص خود به اسلام و ایران اسلامی شرایطی را برای ملت ایران و امت اسلامی و مستضعفان عالم رقم زد که می‌تواند همواره به عنوان ظرفیتی سرمایه ساز مورد بهره برداری قرار گیرد و این سرمایه جاودان اهداف متعالی ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را در دنیا محقق نماید.

سلیمانی بزرگ که همواره خود را فرزند کوچک ملت ایران و سرباز امام خامنه‌ای (ره) رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) می‌دانست و به این سربازی افتخار می‌کرد پایه‌گذار مکتبی شد که پایه‏ها و ارکان آن را شجاعت، مجاهدت، فروتنی، عطوفت و مهربانی، جانبازی و اقتدار تشکیل می داد، زیرا او در طول حیات خود تمامی این مفاهیم ارزشی را در عمل معنا کرد. وقتی در بامداد سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ ناگهان خبر سخت و باورناپذیر شهادت سردار سلیمانی منتشر شد، نه تنها در پهنه ی ایران اسلامی، بلکه در جغرافیای اسلام و فراتر از آن در زیست بوم مستضعفان عالم یکباره امواج متلاطم بی‏ریای انسانی از همت و غیرت، تکریم و تعظیم برخاست و امواجی از خشم علیه آمران و قاتلان آن شهید آسمانی، در جای جای جهان اسلام به راه افتاد.

اگرچه شهید سلیمانی چنان رفت که سال‌ها در آرزویش بود و شایسته اش بود، اما شهادتش آغازگر یک رستاخیز بزرگ انسانی و ایمانی بود که ابعاد و زوایای آن بسیار گسترده و عمیق است که گستره و عمق آن برای حق جویان عالم هدایتگری ویژه خواهد داشت، جهانیان اشک تعظیم ارادتمندان آن سردار آسمانی را که نشانه ای از تکریم پاکبازانی که برای امنیت پایدار و تمامیت ارضی ایران اسلامی و دفع تهدید از جوامع اسلامی سر از پا نشناختند را در رثای آن بزرگمرد مشاهده کردند و زبان حال قدرشناسی خود را که گویا نشانگر وعده قرآنی «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمان ودّا [۱]» بود را به عینه دیدند. در راستای ماندگاری ارزش های مورد نظر سردار سلیمانی که یک عمر برای آنها بی وقفه مجاهدت کرد، باید با مدون سازی و ترویج" مکتب سلیمانی" راه پر افتخار او را ادامه داد، زیرا شهید سلیمانی که ابر مرد میدان‌ های جهاد، آزادگی، جوانمردی، ایثار، شهادت طلبی، امنیت آفرینی در اوج تقوا و اخلاص بود، متعلق به عصر ها و نسل‌های آینده ایران اسلامی، جبهه مقاومت و امت اسلام است. آ ن شهید در عرصه مقاومت اسلامی، آگاهانه و متعهدانه به جهاد فراگیر پرداخت و همواره حمایت از مظلومان به ویژه مردم فلسطین و مقابله هوشمندانه با نظام سلطه و صهیونیسم بین‌المللی را وظیفه دینی و انقلابی خود می‌دانست و بی گمان سرفرازی امت اسلامی مدیون و مرهون او و پایبندی به راه و مکتب اوست.

شهید سلیمانی از اندیشه راهبردی موثر و تعیین‌کننده ای برخوردار بود که چند وجهی بودن و آینده نگری از ویژگی‌های محوری این اندیشه راهبردی بود. او تفکر نظامی وبینش سیاسی را توأمان داشت و این دو خصیصه را بر پایه های اعتقادی و فرهنگی استوار کرده بود. ایشان در هر میدانی که وارد می شد ضمن تقویت امیدواری و اطمینان در دوستان، اراده خود را بر دشمنان تحمیل می‌کرد. او با چنان ظرفیت و توانمندی توانست در گفتگو با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای مبارزه با داعش مجاب کند تا کشورهای عراق و سوریه از لوث تکفیری ها به ویژه داعش پاک کرده و با رفتارهای متفاوت و در مواردی هم زمان چند جبهه را مدیریت کند. تفکر مبارزه با داعش در سوریه و عراق هم نظامی، هم سیاسی و هم اعتقادی بود و شهید سلیمانی با جامع نگری توانست مجموعه‌های اسلامی را به هم متصل کند تا در مقابل مثلث شوم نظام سلطه، سران غیر مردمی عربی حامی داعش و گروهک تکفیری- تروریستی داعش ایستادگی کنند و آنها را شکست دهند.

حقیقت این است که سردار سلیمانی با طراحی هوشمندانه در جبهه مقاومت جنگ ۳۳ روزه را به شکست تاریخی رژیم صهیونیستی تبدیل کرد. او با هدایتگری بی نظیر خود و با اتفاقی که در جنگ های ۲۲ روزه ۵۱ روزه و ۸ روزه افتاد، ابهت پوشالی رژیم جعلی اسرائیل را در منطقه فروریخت. سردار سلیمانی در طول حیات پربار خود، از زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس که لشکر ۴۱ ثارالله را تشکیل داد و بر قلب ها فرماندهی کرد و فتوحات جبهه را رقم زد و برقراری امنیت منطقه جنوب شرق کشور و فرماندهی جبهه گسترده مقاومت همواره تهدیدات را به فرصت ها تبدیل کرد. آمریکایی ها که ظرفیت های ویژه سردار سلیمانی را شناخته بودند به همین دلیل به این جمع بندی رسیدند حاج قاسم را از صحنه حذف کنند، زیرا آنها می‌دیدندکسی که با تدبیر، منطقه را علیه آنها سازماندهی کرده است سردار سلیمانی است، در واقع دشمنان امت اسلامی تصور کرده‌اند اگر شخص سردار سلیمانی از معادلات منطقه حذف شود آنها به اهدافشان می‌رسند، در حالی که همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی فرمودند سردار سلیمانی در چارچوب و شاکله یک تفکر و مکتب تجلی دارد، او آن چنان در جامعه نفوذ دارد که باید نسل های آینده از این ظرفیت معنوی و الگویی بهره مند باشند.

مکتب سلیمانی باید به نسل های آینده منتقل شود و ارزش هایی که سردار در طول حیات خود با مجاهدت ها و ایثارگری ها حفظ کرده بود باید توسط جوانان درک شود و با انتقال هنرمندانه مکتب سلیمانی جوانان باور کنند که راه سلیمانی، راه و مسیر سعادت آنها است. با تدوین و تبیین مکتب فکری و رفتاری او می توان راه او را ادامه داد و این مهم ضرورتی است که باید به عنوان قدردانی از آن سرباز سرافراز اسلام، سردار سلیمانی انجام شود. مکتب سلیمانی تقویت کننده فرهنگ ایثار و مقاومت بود کارکردهایی چون: فداکردن خود برای حفظ ارزش ها، عزت بخشی به جامعه، تقویت همبستگی اجتماعی، حماسه آفرینی، الگو سازی، درس مقاومت، امیدآفرینی و… دارد، و ظرفیتی است که عزت جریان مقاومت و امت اسلامی را حفظ و ارتقاء می بخشد. مکتب سلیمانی که در بردارنده نظامات اعتقادی، فرهنگی-اجتماعی، مدیریتی و سیاسی است باید با چارچوب معین از حیث مبانی، اصول، مولفه ها، و شاخص ها و با یک کار علمی واقع بینانه تبیین شود. برای تبیین مکتب سلیمانی در مرحله اول باید شخصیت حاج قاسم شناسایی و شناسانده شود.همچنین برای تبیین مکتب سلیمانی باید با پیوند گذشته و حال به ترسیم آینده پرداخت. اگرچه در مورد نظامات اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، جهادی و …شهید سلیمانی موضوعات و زوایای گوناگونی وجود دارد، اما به چند گزاره کلی بسنده می شود:

  1. سلیمانی بزرگ که همواره خود را فرزند کوچک ملت ایران و سرباز امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) می دانست و به این سربازی افتخار می‌کرد پایه‌گذار مکتبی شد که پایه‌ها و ارکان آن را شجاعت، مجاهدت، فروتنی، عطوفت و مهربانی، جانبازی و اقتدار تشکیل می داد.
  2. اگرچه شهید سلیمانی چنان رفت که سال‌ها در آرزویش بود و شایسته بود، اما شهادتش آغازگر یک رستاخیز بزرگ انسانی و ایمانی بود که ابعاد و زوایای آن بسیار گسترده و عمیق است که گستره و عمق آن برای حق جویان عالم هدایتگری ویژه خواهد داشت.
  3. در راستای ماندگاری ارزش های مورد نظر سردار سلیمانی که یک عمر برای آنها بی وقفه مجاهدت کرد باید با یادآوری و روایتگری پایمردی ها، مردم‌داری ها، عطوفت و رافت ها، صلابت و شجاعت ها و در یک جمله تدوین و ترویج" مکتب سلیمانی" راه پر افتخار او را ادامه داد.
  4. شهید سلیمانی که ابر مرد میدان های جهاد، آزادگی، جوانمردی، ایثار، شهادت طلبی، امنیت آفرینی در اوج تقوا و اخلاص بود متعلق به عصر ها و نسل‌های آینده ایران اسلامی، جبهه مقاومت و امت اسلامی است.
  5. شهید سلیمانی از اندیشه راهبردی موثر و تعیین‌کننده برخوردار بود که چند وجهی بودن و آینده نگری از ویژگی های محوری این اندیشه راهبردی بود.

جمعبندی: فرهنگ جهاد و مقاومت، ولایتمداری، انقلابی گری، نفرت از استکبار پایه های مکتب سلیمانی را شکل می دهند و تبیین این مکتب آغاز یک نهضت بزرگ فرهنگی در پهنه جغرافیای اسلام است که می‌تواند ترویج دهنده و انتقال دهنده فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده باشد.

منبع: دفتر مکتب و اندیشه دفاعی و امنیتی دانشگاه

 

[۱] سوره مبارکه مریم، آیه ۹۶


( ۳ )

نظر شما :