پیام انفجار کشتی صهیونیستی در خلیج‌فارس

پیام انفجار کشتی صهیونیستی در خلیج‌فارس

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۵ کد : ۳۰۵۷ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۸۰۳
«اگرچه تل‌آویو با حضور فیزیکی در برخی از کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس تلاش می‌کند تا یک جبهۀ عبری عربی علیه ایران تشکیل دهد، اما ملت‌های عرب حوزۀ خلیج‌فارس تحت هیچ شرایطی آمادۀ پذیرش رژیم صهیونیستی در آن سوی ساحل خلیج‌فارس نیستند.»
پیام انفجار کشتی صهیونیستی در خلیج‌فارس

انفجار اخیری که در یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان رخ داد، پیام آشکاری از سوی ملت‌های منطقه به رژیم صهیونیستی بود مبنی بر اینکه این رژیم نمی‌تواند به سادگی حضوری امن و قابل پذیرش در این منطقه حساس داشته باشد. با وجودی که هنوز عوامل این انفجار مشخص نشده‌اند اما به دلیل نفرت شدید ملت‌های منطقه از رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد که تل‌آویو به خوبی دریافته که به سادگی نمی‌تواند در خلیج‌فارس دست به ماجراجویی بزند. رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از این انفجار، انگشت اتهام را متوجه جمهوری اسلامی ایران ساخت تا بتواند علیه ایران جریان سازی کند. جریان سازی‌هایی که بعضاً با حمایت کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، امارات و بحرین همراه است؛ اما واقعیت امر این است که این اتهامات واهی راه به جایی نمی‌برد و رژیم صهیونیستی باید بداند که خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند جای امنی برای کشتی‌های این رژیم نخواهد بود.

همچنین حضور نامشروع کشتی‌های صهیونیستی در خلیج‌فارس و دریای عمان، پیامدهای خطرناکی برای امنیت منطقه به همراه خواهد داشت و لذا ملت‌های منطقه هرگز اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی از دریای عمان برای ایجاد ناامنی در منطقه استفاده کند. اگرچه تل‌آویو با حضور فیزیکی در برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس تلاش می‌کند تا یک جبهۀ عبری عربی علیه ایران تشکیل دهد، اما ملت‌های عرب حوزۀ خلیج‌فارس تحت هیچ شرایطی آمادۀ پذیرش رژیم صهیونیستی در آن سوی ساحل خلیج‌فارس نیستند. در نتیجه رژیم صهیونیستی هرگز جایی در منطقۀ خلیج‌فارس نخواهد داشت و با مقاومت و واکنش‌های مردمی مواجه خواهد شد. با انفجار اخیری که در یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان صورت گرفت، رژیم صهیونیستی باید در سیاست‌های تخریبی خود در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان تجدیدنظر کند.

از آنجایی که رژیم صهیونیستی، اخیراً با برخی از کشورهای عرب حوزۀ خلیج‌فارس و عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله امارات متحده عربی و بحرین رابطۀ سیاسی برقرار کرده گمان کرد که می‌تواند به سادگی در آبراه‌های این منطقه رفت و آمد داشته باشد؛ اما مقامات تل‌آویو باید آگاه باشند که این عادی‌سازی به مفهوم آن نیست که ملت‌های عرب منطقه به این رژیم اجازۀ ماجراجویی در منطقۀ حساس خلیج‌فارس را بدهند. همچنان که از نظر مردم بحرین و امارات، رژیم‌های این دو کشور به آرمان ملت فلسطین خیانت کرده و با رژیم جنایتکار صهیونیستی رابطه برقرار کردند. از این رو گزارش‌های موجود حاکی از آن است که در برخی از این کشورها، جنبش‌هایی برای تقابل با حضور فیزیکی و سیاسی رژیم صهیونیستی در آن سوی ساحل خلیج‌فارس شکل‌گرفته و هدف این جنبش‌ها جلوگیری از حضور طولانی مدت رژیم صهیونیستی در منطقه است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی به خوبی دریافته است که نخواهد توانست در منطقۀ دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان نفوذ کند؛ زیرا این حضور برای این رژیم هزینه‌های سنگینی به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی می‌داند که نمی‌تواند در چند جبهه در داخل اراضی اشغالی، سوریه و لبنان و همچنین خلیج‌فارس دست به ماجراجویی بزند؛ زیرا آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی بسیار بالا است و در آینده نیز محور مقاومت، سازوکارهای لازم را برای تقابل با ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه تعریف خواهد کرد. در عین حال اکنون رژیم صهیونیستی به دلیل مخالفت جریان‌های سیاسی در اراضی اشغالی، با حاکمیت بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود دچار یک بحران اجتماعی شده و این بحران احتمالاً گسترش خواهد یافت و منجر به خروج حزب لیکود از چرخه قدرت خواهد شد. در نهایت طبیعی است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد با هدف تقابل با ایران در منطقۀ حساس خلیج‌فارس و دریای عمان حضور نظامی داشته باشد این حضور برای این رژیم بسیار خطرآفرین و پرهزینه خواهد بود. همچنین حضور رژیم صهیونیستی در این منطقه به تشدید ناامنی‌های منطقه و گسترش بحران‌ها منجر خواهد شد که تأثیر آن به طور طبیعی بر امنیت جهان است و عبور و مرور سیال و آرام کشتی‌ها از تنگه هرمز و دریای عمان را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: انفجار کشتی تل‌آویو خلیج‌فارس انفجار دریای عمان


نظر شما :