غنی‌سازی ۶۰ درصدی براساس نیاز ایران در چارچوب برجام است

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۱ کد : ۳۲۷۵ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۶۸
غنی‌سازی ۶۰ درصدی براساس نیاز ایران در چارچوب برجام است

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۰) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین در حال برگزاری است، اشاره کرد.

وی افزود: «هفتۀ گذشته (هفتۀ چهارم فروردین ۱۴۰۰) دکتر ظریف با مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد. روز سه‌شنبه (۲۴ فروردین ۱۴۰۰) لاوروف به تهران سفر کرد و دکتر ظریف با همتای روسی خود دیدار کرد که به امضای تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی منجر شد. همچنین لاوروف با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ تفاهم نامه همکاری با روسیه گفت: «دو سند موازی در حال تکمیل است. آنچه به عنوان سند همکاری دو کشور است هر پنج سال تمدید می‌شود و فروردین امسال پنج سال آن تمام شد و براساس مصوبات آن به صورت خودکار تمدید می‌شود و آن سند معتبر است.» وی خاطرنشان کرد: «همزمان بر روی یک سند ارتقا یافته کار می‌کنیم و در این سفر توافقات خیلی خوبی در خصوص پیگیری سند جامع انجام شد و ان‌شاءالله متون پیگیری و مبادله می‌شود و زمانی به نقطه‌ای برسد که قابل امضا باشد، امضا خواهد شد. در این سفر سند همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور بود که مدت‌ها در حال مذاکره بود که در این سفر امضا شد.» خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی دربار ۀ گفت‌وگوی ایران و عربستان در بغداد اظهار داشت: «ما هم این گزارش‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی منتشر شده را دیدیم. نقل قول‌های متضادی منتشر شده است. ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و این ادامه خواهد یافت.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی دربارۀ نشست‌های جاری در وین نیز اظهار داشت: «در مسیر درستی هستیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی این گونه نیست که به مرحله نهایی رسیده باشیم. سعی کردیم متون خود را ارائه کنیم و از طرف مقابل خواستیم سریعاً وارد مصادیق و متون مشترک بشود. هرچه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می‌توانیم به نتیجه فکر کنیم. الان خیلی زود است به آن فکر کنیم. الان در مرحله‌ای هستیم که باید گفت‌وگوها در موضوعات سختی صورت بگیرد. عجله‌ای نداریم و آنچه مهم است در چارچوب فرمایشات رهبر معظم انقلاب و منافع مردم حرکت کنیم.» وی گفت: «تا به امروز گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت کرده است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربارۀ فهرست تحریم‌های تهیه شده در مذاکرات وین و اینکه آیا طرف‌های مقابل آن را پذیرفته‌اند، نیز گفت: «جزئیات گفت‌وگوها در وین شاید به نوعی که فرمودید نباشد. در این‌جا نیستم که گفت‌وگوها را در فضای عمومی جلو ببریم. ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به صورت قاطع در چارچوب سیاست‌های نظام بیان کرده است.»

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت: «تا امروز به نقطۀ مشخصی درباره دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول نرسیده‌ایم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: «در وین هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نداریم. دولت آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند ایران تمامی اقداماتش را در چارچوب پارامترهای برجام انجام داده و وقتی آن‌ها را متوقف می‌کند که آمریکا تمام تحریم‌ها را بردارد و ما بتوانیم راستی آزمایی کنیم.» وی دربارۀ غنی‌سازی ۶۰ درصد و واکنش‌ها به آن و همچنین اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته واشنگتن تحریم‌ها علیه تهران را برنمی‌دارد مگر اینکه از پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای اطمینان یابد، گفت: «درباره غنی‌سازی ۶۰ درصد ایران براساس نیازهای خود در چارچوب برجام اینها را انجام می‌دهد و آنچه تصمیم ایران بود در پاسخ به عملیات تروریستی در خاک ایران انجام شد و با بی عملی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی همراه بود. این بی عملی نقطۀ تاریک دیگری در ادعاهای آن‌هاست.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: «آمریکا در برجام نیست و برجام را نقض کردند و هر عقل سلیمی می‌گوید که آمریکا باید به تعهداتش برگردد و راستی آزمایی کنیم و تنها پس از آن است که ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند و نگرانی‌های اروپایی‌ها نقطه شرم دیگری برای آن‌هاست.» وی گفت: «اروپا باید بداند با این گونه لفاظی‌ها ارزش خود را نزد مردم ایران از دست می‌دهد.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاران دربارۀ گفت‌وگوی ایران و عربستان و اینکه آیا این خبر را تأیید می‌کنید؟ اظهار داشت: «دربارۀ گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.» وی در پاسخ به پرسشی دربارۀ آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در عراق گفت: «مجرای اعلام نظر در خصوص این گونه موضوعات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: «قرار نیست توافقنامه جدیدی کنار برجام داشته باشیم. آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را بردارد و بعد راستی آزمایی شود و آن وقت می‌تواند در چارچوب برجام حضور داشته باشد. الان آمریکا پشت درهای کمیسیون مشترک حضور دارد.» خطیب‌زاده ادامه داد: «ما خسارات آمریکا را فراموش نکردیم و آن در جای خود قابل بحث است. اگر دولت آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد تصمیم سختی نیست.» دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: «اگر دولت آمریکا اقدامات خودش را انجام دهد بلافاصله خواهد دید ایران هم بعد از راستی آزمایی تعهداتش را انجام می‌دهد.»

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: ایران آمریکا دولت آمریکا برجام دربارۀ سخنگوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی سخنگوی دستگاه سخنگوی وزارت پاسخ


نظر شما :