عملیات نظامی در شمال عراق ادامه دارد

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۳۳۱۶ اخبار امنیتی اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۳۲۳
عملیات نظامی در شمال عراق ادامه دارد

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) با حضور در مقر فرماندهی ارتش این کشور در زمینۀ دو عملیات اخیر ترکیه در شمال عراق سخنرانی کرد. اردوغان گفت: «هدف ما حذف کامل تهدیدهای تروریستی از مرزهای جنوبی ترکیه است.» وی افزود: «استفاده از محصولات دفاعی داخلی در طول این عملیات دلیل بر افتخار است. تاکنون تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته، مجروح یا اسیر شده‌اند. هیچ قدرتی وجود ندارد که بتواند برابر نظامیان ما بایستد.»

ترکیه مدت‌هاست به بهانۀ مقابله با نیروهای پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروه پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

تحلیلگران بر این باورند که اردوغان با این اقدام‌ها قصد دارد در چانه‌زنی‌های سیاسی داخلی، دست برتر را داشته باشد و بحران‌های سیاسی و اقتصادی خود را پوشش دهد؛ زیرا مطابق معمول، برای انحراف ذهن مردم ترکیه، دست به حملات خارجی با چاشنی مذهب و ملی‌گرایی می‌زند. وی بدین ترتیب، از شر دشمنان داخلی خود راحت می‌شود.

خبرگزاری سانا (خبرگزاری رسمی کشور سوریه) روز شنبه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) از زخمی شدن شماری از نظامیان ارتش ترکیه و مزدورانشان در یک انفجار خبر داد. طبق خبر این خبرگزاری، این انفجار، کاروان آن‌ها را در منطقه الباب هدف گرفت. ارتش ترکیه به همراه مزدورانشان از گروه‌های تروریست منطقه الباب را تحت کنترل دارند. سانا آورده است که درگیری‌ها میان مزدوران تروریست ارتش ترکیه با یکدیگر در مناطق تحت کنترل اشغالگران ترکیه در حومۀ حلب افزایش یافته است و هر ازگاهی عناصری از دو طرف ترور می‌شوند. در ۱۵ ماه جاری یکی از تروریست‌های شرطه عفرین در منطقه الباب ترور شد. دو ساعت پیش از آن نیز یکی از تروریست‌های نیروی پلیس و امنیتی عمومی در همین شهر نیز کشته شده بود.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: ترکیه ارتش ترکیه پ ک ک تروریست ارتش خبرگزاری نظامیان رجب طیب اردوغان


نظر شما :