هر زمان وزارت بهداشت درخواست کند، آماده برپایی بیمارستان سیار هستیم

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۵ کد : ۳۳۳۸ اخبار ملی اخبار اصلی اخبار پزشکی
تعداد بازدید:۱۱۶۷
هر زمان وزارت بهداشت درخواست کند، آماده برپایی بیمارستان سیار هستیم

سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمد عراقی‌زاده»، معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح روز دوشنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: «ما به مقابله با کرونا به دید یک رزمایش دفاع بیولوژیک نگاه کردیم. بعد مشاهدۀ اولین موارد بیماری کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح قرارگاهی برای مقابله با این بیماری شکل گرفت و متناظر این قرارگاه در سازمان‌ها نیروهای مسلح هم شکل گرفت.»

وی افزود: از زمان صدور فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت همه جانبه نیروهای مسلح از کادر بهداشت و درمان قرارگاه امام رضا با ریاست سرلشکر باقری تشکیل شد. در ذیل این قرارگاه نیز ۱۰ کمیته تشکیل شد.» سردار عراقی‌زاده ادامه داد: «در روزهای ابتدایی با توجه به کمبودهایی که در موارد محافظتی مثل ماسک وجود داشت، عزیزان ما درحوزه‌های امنیتی برای مشکل انبارهای احتکار اقلام بهداشتی فعال شدند. در فضای مجازی هم اطلاعات غلطی منتشر می‌شد که این عزیزان با آن نیز برخورد کردند.» معاون بهداشت و درمان ستاد کل گفت: «در آن ایام بنا به درخواست وزارت بهداشت نیاز به ضد عفونی معابر داشتیم که توسط یگان های نیروهای مسلح این کار انجام شد. همچنین نیاز بسیار بالایی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده داشتیم که همۀ ظرفیت نیروهای مسلح بکارگرفته شد تا نیاز کشور بر طرف شود.»

وی اظهار داشت: «نیاز بود تا تحقیقات گسترده‌ای در زمینه کرونا انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی ارتش و سپاه تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند که به نتایجی هم رسیده است. همچنین ما از ابتدا تلاش کردیم همه تلاش‌های نیروهای مسلح را مستند سازی کنیم تا بتوانیم در آینده از استفاده کنند.» سردار عراقی‌زاده تصریح کرد: «ما در ابتدا کیت تشخیص کرونا را از خارج وارد می‌کردیم اما وزارت دفاع جزء اولین سازمان‌هایی بود که کیت تشخیص کرونا را تولید کرد.» معاون بهداشت درمان ستاد کل با بیان اینکه به وزارت بهداشت اعلام کردیم آمادۀ همکاری با این وزارتخانه برای مقابله با کرونا هستیم، عنوان کرد: «ما اعلام کردیم ۱۰۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های نیروهای مسلح را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و این امر تا امروز هم ادامه دارد و هم اکنون ۲۰۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های نیروهای مسلح بستری هستند. تا هر زمانی هم که لازم باشد این ظرفیت در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «تا الان ۱۵ بیمارستان سیار بنا به درخواست وزارت بهداشت برپا شده و مأموریت انجام شده و بعد از گذر از اوج بیماری، بیمارستان سیار جمع شده است. هفتۀ گذشته (هفتۀ اول اردیبهشت ۱۴۰۰) هم با وزارت بهداشت صحبت کردم و گفتیم در هر نقطه‌ای لازم باشد آماده‌ایم بدون محدودیت بیمارستان‌های سیار را برپا کنیم. اما این موضوع منوط به درخواست وزارت بهداشت است.» سردار عراقی‌زاده ادامه داد: «همچنین ما آمادگی داریم بخش‌های نقاهتگاهی را آماده کنیم و سال ۱۳۹۹؛ تعداد ۳۲۸ نقاهتگاه توسط نیروهای مسلح برپا شد اما همه جا از آن استقبال نشد اما این ظرفیت فراهم شد. در شهر شیراز یک بیمارستان پشتیبان در یکی از ورزشگاه‌های شهر راه‌اندازی شده و آمادۀ خدمت رسانی است. در اصفهان هم نیروی زمینی سپاه یک بیمارستان سیار راه‌اندازی کرده که مشغول خدمت رسانی است و ارتش هم یک بیمارستان با همکاری بنیاد برکت ایجاد کرده است.»

وی دربارۀ تعداد نفرات بستری شده در بیمارستان‌های نیروهای مسلح گفت: «تاکنون ۵۴۷۹۱ بیمار کرونایی را در بیمارستان‌های نیروهای مسلح بستری کرده‌ایم و در حال حاضر هم دو هزار بیمار روی تخت‌های ما بستری هستند. تعداد بیماری که امروز در بیمارستان‌های نیروهای مسلح بستری هستند بیشتر از تعداد بیمارانی است که در پیک اول و دوم بستری هستند.» معاون امداد و بهداشت ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «نیروهای مسلح تاکنون ۳۵ شهید مدافع سلامت را تقدیم کشور کرده‌اند.»

منبع خبر: پایگاه خبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

کلید واژه ها: نیروهای بیمارستان نیروهای ستاد نیروهای نیروهای مسلح نیروهای مسلح بستری مسلح بیمارستان نیروهای مسلح ستاد نیروهای مسلح مسلح بستری بهداشت


نظر شما :