تأکید رئیس مجلس بر حمایت اثربخش از بازار سرمایه

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۸ کد : ۳۳۵۳ اخبار ملی اخبار اصلی اخبار اقتصادی
تعداد بازدید:۱۱۵۴
تأکید رئیس مجلس بر حمایت اثربخش از بازار سرمایه

جلسۀ بررسی راهکار‌های بهبود وضعیت بازار سرمایه روز سه‌شنبه (۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) با حضور دکتر «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر «محمدرضا پور ابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و «محسن علیزاده»، نماینده مجلس در شورای عالی بورس، دکتر «عبدالناصر همتی»، رئیس‌کل بانک مرکزی، دکتر «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد و «محمدعلی دهقان دهنوی»، رئیس سازمان بورس حضور داشتند و به تشریح پیشنهادات دولت در موضوع بازار سرمایه پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی بازار سرمایه تأکید کرد: «پیشنهادات مطرح شده برای رونق بازار سرمایه کافی نیست و باید تقویت شود.» دکتر قالیباف افزود: «هرگونه پیشنهادی باید هم راستا با هدف بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و رونق این بازار و حمایت از سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد. باید تنظیم‌گری حرفه‌ای و سیاستگذاری صحیح منجر به سرمایه‌گذاری بلند مدت در این بازار شود و در این زمینه لازم است اقدامات فوری هم مانند بیمه سهام سهام‌داران خرد و الزام پرداخت یک درصد منابع صندوق توسعه ملی و واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اجرایی شود.»

وی اضافه کرد: «همچنانکه اقدامات موازی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، حذف قیمت‌گذاری دستوری و مسدود نمودن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیرمجاز فروش رمز ارز باید در مجلس و دولت و دستگاه قضایی در دستور کار قرار گیرد.» رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت اصلاحات ساختاری سازمان بورس و اصلاح قانون اوراق بهادار تأکید کرد.

در ابتدای جلسه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس پیشنهادات ستاد اقتصادی دولت در خصوص اصلاح بازار سرمایه را مطرح کردند و در ادامه رئیس کل بانک مرکزی نیز تصمیمات این بانک در جهت رونق بازار سرمایه را تشریح کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت اصلاحات فوری و میان مدت در این بازار تأکید کرد: «تصمیمات فنی و کارشناسی را خود شورای عالی بورس می‌تواند رأساً اعمال کند و تأخیر در اجرای این تصمیمات پذیرفته نیست.» پور ابراهیمی همچنین از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری به عنوان عامل مخل رقابت در اقتصاد یاد کرد و اینگونه تصمیمات را برای بازار سرمایه مضر دانست و در ادامه اصلاحات کارشناسی کمیسیون اقتصاد مجلس بر پیشنهادات وزیر اقتصاد را تشریح کرد.

دکتر همتی اعلام کرد: «امروز دو جلسۀ مفصل در خصوص بورس داشتیم. یکی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و در حضور رئیس محترم جمهور و دیگر جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی در حضور رئیس محترم مجلس.» وی تأکید کرد که ارادۀ جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهام‌داران به بازار بورس است. تصمیمات متخذه در جهت حمایت از بورس خصوصاً سهامداران خرد بود.»

رئیس کل بانک مرکزی دربارۀ نتایج این جلسات نیز تصریح کرد: «مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید در خرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام و نیز اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، مواردی از موافقت‌های بانک مرکزی بود.»

منبع خبر: خبرگزاری خانۀ ملت

کلید واژه ها: سرمایه بازار سرمایه بازار رونق بازار رئیس رئیس مجلس رئیس بانک مرکزی رئیس مجلس شورای اسلامی رئیس مجلس شورای رئیس بانک


نظر شما :