موضوعاتی در برجام باقی مانده‌‌اند که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲ کد : ۳۶۵۴ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۰۵
موضوعاتی در برجام باقی مانده‌‌اند که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (۱۱ خرداد ۱۴۰۰) در یک نشست مطبوعاتی، در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: «مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت چشمگیری حاصل شده، با این حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.» وزیر امور خارجه روسیه گفت: «اعضای حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک، برجام به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌اند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.»

سرگئی لاوروف گفت: «مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. با این حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. موضوعاتی همچنان وجود دارد که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی از سوی پایتخت کشورهای ذی‌نفع آمریکا و ایران است.» وی افزود: «دقیقاً مانند سایر طرف‌های برجام ما در تلاشیم شرایطی ایجاد کنیم که تا حد ممکن مطلوب باشد و به توافق نهایی برسیم. معتقدم گمانه‌زنی درباره اینکه آیا این اتفاق در چند روز آینده رخ خواهد داد یا چند هفته دیگر نتیجه مثبتی در برندارد. همه در وین در حال تلاش برای دستیابی به نتایج در اسرع وقت هستند.» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، روز سه‌شنبه در توییتی ادعا کرد که با خبر شده برنامۀ فعلی این است که روز چهارشنبه و یا در روز پنجشنبه وقفه‌ای در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام ایجاد شود و هیئت‌ها به پایتخت‌های خود باز‌گردند. دور پنجم مذاکرات در وین از چهارم خرداد ماه در شهر وین با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ در جریان است.

دکتر «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز دوشنبه (۱۰ خرداد ۱۴۰۰) در اظهاراتی دربارۀ روند مذاکرات جاری گفت: «تقریباً یک هفته است که مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم.» دکتر عراقچی با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی تا الان داشتیم و مسیر خوبی را طی کردیم اظهار داشت: «الان در نقطه‌ای هستیم که به اختلافات بارزی که وجود دارد، می‌پردازیم.» وی همچنین اظهار داشت: «متن‌ها تهیه شده و میزان زیادی از متن‌های ما آماده است، ولی چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است. جلسات فشرده‌ای را این روزها برگزار کردیم و امروز یک جلسه سه‌جانبه را با روسیه و چین داشتیم و هماهنگی‌های خوبی بین ما، روسیه و چین وجود دارد.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: مذاکرات مذاکرات وین وین روز نهایی تصمیم نهایی تصمیم پیشرفت


نظر شما :