انتخابات تضمین و تثبیت کننده عزت، اقتدار و امنیت ملی

انتخابات تضمین و تثبیت کننده عزت، اقتدار و امنیت ملی

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۷ کد : ۳۶۹۶ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۲۵۶
انتخابات تضمین و تثبیت کننده عزت، اقتدار و امنیت ملی

مشارکت و حضور مستمر، همه‌جانبه ملت مؤمن، بصیر، انقلابی و حماسه ساز ایران اسلامی در عرصه های مختلف دفاع از آرمان ها، اهداف، ارزش ها و اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره موجب عزت، امنیت، اقتدار و ایران اسلامی در تمامی ابعاد و سطوح و همچنین سبب ناامیدی، یأس و ناکامی دشمنان، بدخواهان، کینه توزان ایران اسلامی شده است.

مشارکت دارای ابعاد مختلف و متنوعی است که در یک نگاه کلی می‌توان به مشارکت دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و می‌توان اشاره کرد.

حضور مردم در صحنه و مشارکت به عنوان یکی از مهم ترین حقوق و تکالیف آحاد جامعه، همواره مورد تاکید دین مبین اسلام، آموزه های دینی و منویات امامین انقلاب اسلامی بوده است. به این معنا که پیش فرض‌های مشارکت و تمهیدات نظری و عملی آن را می‌توان در متون دین و آموزه های اسلامی پیگیری و مشاهده نمود.

مشارکت و مردم محوری نظام اسلامی از جمله برجسته ترین ظرفیت های اسلام ناب محمدی (ص) است که نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام برآمده از قرآن کریم و سنت نبوی (ص) در همه مراحل و ارکان نظام اسلامی در جهت نیل به سعادت معنوی، پیشرفت همه‌جانبه و غلبه بر چالش ها و مشکلات کارآمدی آن را مورد توجه قرار داده و آزموده است. یکی از مهم ترین زمینه های تحقق امور سیاسی در نظام اسلامی حضور و شرکت در انتخابات به عنوان مظهر عمده مشارکت نظام‌مند و همگانی است.

انقلاب شکوهمند اسلامی نقطه عطفی در بازتعریف مشارکت در ابعاد مختلف به ویژه مشارکت سیاسی شهروندان در روند سیاست گذاری بود. از این رو در نظام جمهوری اسلامی اهمیت بسیار والایی به فراهم نمودن زیرساخت های مشارکت و رجوع به آرای عمومی لحاظ شده است.

حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مشارکت مردمی مظهر عزت و اقتدار ملی است. میزان مشارکت‌های گسترده‌ی عمومی به منزله میزان اعتماد عمومی به نظام سیاسی است که از منابع تولید «سرمایه‌ی اجتماعی» نیز محسوب می‌شود. سرمایه اجتماعی پتانسیل نهفته در روابط میان افراد و گروه های جامعه است که باعث انجام امورات مربوط به همبستگی اجتماعی و گسترش و عمق بخشی مقبولیت می‌شود. سرمایه اجتماعی به صورت‌های مختلف بر ارتباط متقابل و شبکه ای افراد جامعه در رابطه با نظام سیاسی می پردازد.

در نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت و شرکت در انتخابات در چارچوب سازوکاری الهی - مردمی به عنوان مردم سالاری دینی تعریف و اعمال می‌شود. مردم سالاری دینی در بطن خود دارای مفاهیمی چون حاکمیت قانون، خیر عمومی، برابری و احترام به حقوق دیگران را دارد. یکی از موارد تفاوت نظام مردم سالاری دینی با مشارکت در شکل معمول در کشورهای دیگر در ماهیت و شکل مشارکت است. در مردم سالاری دینی مشارکت تک بعدی نیست و دارای وجوه دوگاه حق و تکلیف است. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) شرکت در انتخابات را به مثابه جهاد عمومی و مایه آبروی نظام اسلامی در نظر می‌گیرند. (۲۹/۱۱/۱۳۹۸)

رهبر معظم انقلاب اسلام (مدظله‌العالی) به این مؤلفه به‌عنوان عامل سربلندی ملت ایران می‌نگرند: «هرکس که می‏خواهد این کشور و این ملت عزیز، سربلند و موفق باشد، باید در صحنه‏های اجتماعی و سیاسی این کشور حضور داشته باشد که مظهر اعلای آن هم همین انتخابات است. خود انتخابات، مظهر اقتدار ملی است. اگر ملت عزیز ایران بتواند در انتخابات، آرای فراوان خود را به میدان آورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگ‌ترین مظهر اقتدار و عزت ملی است. (۱۶/۷/۱۳۹۳)

مردم پایه بودن نظام مقدس جمه وری اسلامی که امری مترتب بر جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی می‌باشد؛ یکی از حوزه های اساسی در این زمینه است. حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ضمن اینکه مشارکت را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و تبیین فرموده‌اند؛ محور حرکت کلی نظام اسلامی را مردم لحاظ می‌نمایند: «نظام اسلامی ترتّب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است؛ یعنی ایجاد نظام اسلامی که گفتیم نظام اسلامی، یعنی هندسه‌ی عمومی جامعه، اسلامی بشود دین، مایه و پایه و محور قانون و اجرا در این کشور است. حرکت مردم به سمت اهداف و آرمان‌های دینی است؛ این معنای نظام اسلامی است.» (۲۸/۵/۱۳۸۴)

در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلام (مدظله‌العالی) «مردم»، مفهوم، نقش و دلالت های قابل توجهی در مبنا و میدان نظام اجتماعی دارند. ایشان استدلال می‌کنند که اگر چه انقلاب اسلامی علت موجِده نظام اسلامی است؛ اما بقای آن به واسطه مشارکت مردم، حضور همیشگی در صحنه و شناخت دشمن است. معظم له در این باره می‌فرمایند:

«مسئله‌ی اصلی ما، مسئله‌ی مردم، حضور مردم، میل مردم، اراده‌ی مردم و عزم راسخ مردم است.» (۲۰/۷/۱۳۹۰)

از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انتخابات به ماهیت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی گره خورده و از برکات آن محسوب می شود. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرموده‌اند: «آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای و تأثیر یکایک مردم در انتخابات مدیران کشور است.» (۱/۱/۹۲)

حضور فراگیر مردمی در انتخابات از الزامات قطعی پیشرفت و صیانت کشور در مقابل تهدیدات دشمنان است و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و فکر ضربه زدن به آن منصرف می‌کند. بر این اساس هم حق و هم تکلیف است که آحاد ملت در انتخابات شرکت کنند.

باید توجه داشت:

  • انتخابات در نظام جمهوری اسلامی اهمیت حیاتی دارد.
  • مشارکت به عنوان یک ضرورت دینی و نیاز اجتماعی مطرح است.
  • مشارکت و حضور در صحنه‌های مختلف مظهر ونمادی از عزت و اقتدار ملی است.
  • حضور و حمایت مردمی است که کشور را در برابر دشمنان بیمه کرده است‏.
  • مشارکت و حضور مردم در صحنه یکی از مهم ترین نمادهای احقاق حق و ادای تکلیف برشمرده می شود.
  • مشارکت مردم در انتخابات به معنی حمایت از جمهوری اسلامی و نظام اسلامی است‏.
  • شرکت مردم در انتخابات باعث اقتدار نظام اسلامی و ابهت ایران اسلامی می‏شود.
  • مشارکت و حضور مردم در انتخابات زمینه ساز تضمین و تثبیت عزت، اقتدار و امنیت همه‌جانبه می شود.

با نگاهی گذرا می‌توان گفت که مشارکت یکی از مهم ترین برکات و ثمرات دین مبین اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر ایران است که با تکیه بر جمهوریت و اسلامیت نظام، زمینه بسیار مناسب و تعیین‌کننده‌ای برای شرکت مردم در فرایند تصمیم گیری و تعیین سرنوشت ملی فراهم نموده است. در این راستا به صورت دو وجهی نظام اسلامی علاوه بر اینکه شرایط تحقق سازوکارهای مشارکت در ابعاد مختلف را در جامعه فراهم می کند؛ جامعه نیز از این حق و تکلیف در جهت اصلاح و رشد نظام اسلامی استفاده بهینه می نماید.

با عنایت بر مسائل مهمی چون تقویت فهم مشترک و همگانی از جایگاه ریاست جمهوری در نظام حکومتی، در نظر گرفتن موقعیت کشور و نظام در محیط ملی و فراملی در شرایط کنونی، ضرورت کمک به کارآمد سازی نظام، تقویت امید به آینده، مقابله هدفمند و هوشمندانه با دشمنان، ایستادگی و مقاومت بر مطالبات مشروع، با توجه به منافع ملی و مصالح امت اسلامی و اقتضا دارد ملت مؤمن، بصیر و انقلابی ایران اسلامی با حضور پر شور و شعور (همراه با بصیرت) در پای صندوق های رأی، عزت، اقتدار، امنیت و همه‌جانبه ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را تضمین و تثبیت کنند و نقشه‌ها و اهداف دشمنان و بدخواهان را نقش بر آب و خنثی کنند.

منبع: دفتر مکتب اندیشه های دفاعی، امنیتی، نظامی و انتظامی (دانا) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

کلید واژه ها: اسلامی نظام اسلامی جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی ایران اسلامی نظام جمهوری اسلامی نظام نظام جمهوری مشارکت مشارکت حضور


نظر شما :