انتخابات؛ مهم‌ترین نماد حکمرانی مردم

انتخابات؛ مهم‌ترین نماد حکمرانی مردم

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۹ کد : ۳۶۹۷ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۹۷۸
انتخابات؛ مهم‌ترین نماد حکمرانی مردم

در حالی که انقلاب اسلامی در دهه پنجم و سال های آغازین گام دوم خود قرار گرفته است دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنها در سطوح مختلف و عرصه‌های گوناگون با همه توان برای رویارویی و جلوگیری از موفقیت و پیشرفت این ملت به میدان آمده‌اند که وجه برجسته این دشمنی‌ها تقابل نرم برای تحت تأثیر قرار دادن مغزها و قلب‌ها است. از مهم‌ترین سناریوهای تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم، تلاش برای ایجاد تردید در باورها و نا امیدسازی اقشار ملت به ویژه جوانان است. امروزه صدها کانال و گروه و شبکه‌های گوناگون ماهواره‌ای ویژه شبهه افکنی در فضای مجازی مشغول تردید افکنی درباره حقانیت جمهوری اسلامی هستند. تحریف تاریخ انقلاب، دروغ پردازی، تطهیر و مظلوم نمایی چهره دشمنان، مقابله با اندیشه‌های تابناک امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله) و از برنامه‌هایی است که دشمنان برآن تمرکز کرده‌اند. امروزه در سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و در حالی که ملت ایران در فضای تعیین کننده سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد تمرکز بر اندیشه راهگشای امام خمینی (ره) در مورد انتخابات به عنوان عرصه بدون جایگزین ظهور مردم سالاری دینی و نماد اقتدار نظام جمهوری اسلامی، مظهر خدا باوری و مردم باوری انقلاب اسلامی بسیار با اهمیت است.

انتخابات علاوه بر منظر تقابلی با بدخواهان ملت از دیدگاه تثبیت و افزایش اقتدار نظام دارای اهمیت است حوزه مشارکت سیاسی از مهم‌ترین حوزه های عرصه حکمرانی است که امام خمینی (ره) در بستر جمهوری اسلامی با گفتمان مردم سالاری دینی مورد توجه ویژه قرارداد و جمهوری اسلامی در تجربه چهل ساله خود توانست با تمرکز برآن به بالندگی‌های بی نظیری در عرصه‌های گوناگون برسد.

حضور فراگیر مردمی در انتخابات، فرهنگ سیاسی متمایز و عنصر اساسی در سیاست ورزی ملت ایران را به نمایش گذاشته است و در حقیقت زمینه‌های لازم را برای تقویت ساخت درونی قدرت و ظرفیت سازی برای نقش آفرینی در هندسه قدرت جهانی فراهم نموده است. فراهم نمودن زمینه انتخابات آزاد، سالم و قانونی، مراقبت و برگزیدن افراد ذی صلاح توسط متولیان امر با حرکت بر مدار تعیین شده قانونی و منطبق بر رهنمودهای هدایتگر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله) از موضوعاتی است که در عرصه انتخابات همواره مورد توجه ملت ایران بوده است و این مهم همچنان باید مورد توجه باشد. انتخابات از منظر امامین انقلاب باید با مد نظر گرفتن ارکانی چون: مجریان انتخابات، نامزدهای انتخاباتی، ناظران، طرف‌داران نامزدها، انتخاباتی در تراز انقلاب اسلامی را شکل دهد. در این راستا مجری انتخابات با فراهم نمودن زمینه انتخابات آزاد، ناظران انتخابات با رعایت موازین اسلامی و قانونی، انتخاب کنندگان با رای آگاهانه و مسئولانه، نامزدها با درک موقعیت و حساسیت مسئولیت مورد نظر و برخورداری از ویژگی‌های لازم و طرف‌داران نامزد های انتخاباتی با رعایت اخلاق اسلامی و مقررات قانونی، عدم تخریب و هتک حرمت، پرهیز از اقدامات تفرقه انگیز و انتخاباتی سالم، امن، قانونی و کار آمد را رقم می‌زنند با این نگاه می‌توان انتخابات را سنگ محکی برای (دمکراسی اسلامی) که امام خمینی (ره) مطرح کردند و مردم سالاری دینی که امام خامنه‌ای (مدظله) مورد توجه قرار داده اند دانست، زیرا مردم با حضور خود در انتخابات تداوم استمرار علاقه خود به نظام و انقلاب را به نمایش می‌گذارند.

حضور آگاهانه و متعهدانه مردم در انتخابات در جمهوری اسلامی گویای این حقیقت است که، انتخابات فراتر از معنای ملی موید نظام اسلامی در بر گیرنده وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است. بر این اساس سازمان های اجرایی و نظارتی متولی انتخابات با تمرکز بر تقویت آگاهی بخشی نخبگانی و عمومی نسبت به سازوکارهای قانونی انتخابات، تلاش برای تقویت اعتماد اجتماعی و باید امنیت انتخابات، امانت در حفظ آراء و صندوق ها و را تضمین کند که این مهم همواره مورد توجه قرار دارد. احزاب و نخبگان در فعال سازی و بسیج آحاد مردم، هدایت و راهنمایی اقشار اجتماعی بدون تحمیل نظر، رقابت در مدار قانون و اخلاق مدار برای معرفی خود و برنامه های مورد نظر (مواجهه اخلاقی با طرف مقابل و رقیب) برخورد نجیبانه با نتایج انتخاباتی و باید نقش موثر داشته باشند و مردم نیز حضور پرشور و حداکثری در انتخابات برای انجام تکلیف و بهره مندی از حق خود و تضمین سرنوشت همراه شناخت لازم از کاندیداها، جریان ها و احزاب با روش مستقیم با مشورت با افراد صاحب نظر و انتخاب اصلح مومن قانون مدار، دلسوز مردم، شجاع بری از تفکرات انحرافی، متعهد به اسلام و نظام و عدالت خواه، ضد فساد، معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به جوانان، امیدوار و را رقم بزند.

این مهم - مشارکت حداکثری و انتخاب کار آمد - نیازمند تبیین درست جایگاه انتخابات، توجه به سلامت انتخابات، تبیین نقش حضور گسترده مردم در انتخابات در ارتقاء جایگاه ملت ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی و امنیت ملی، دفاع از روند انتخابات در مسیر قانون، تبیین ابعاد انتخابات اصلح و کارآمد و راه کارهای آن و تبیین شاخصه های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی (تبیین، تعهد، انقلابی، استکبار ستیز، قانون گرا و …)، است.

توجه به بایسته‌های مطرح شده و رعایت الزامات ضروری مورد توجه می‌تواند ظرفیت‌های انتخابات به عنوان نماد حکمرانی مردمی منطبق بر آموزه‌های اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی را که امام خمینی (ره) در نظام حکومتی مورد توجه قرار داد و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) حکیمانه و مدبرانه در حفظ آن مصمم هستند، بیش از پیش آشکار سازد.

منبع: دفتر مکتب اندیشه های دفاعی، امنیتی، نظامی و انتظامی (دانا) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: انتخابات اسلامی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی امام امام خمینی امام خمینی ره امام خامنه امام خامنه مدظله توجه


( ۲ )

نظر شما :