قدرت‌نمایی، تنها گزینه انصارالله برای پایان جنگ یمن

۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۹ کد : ۳۷۰ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۵۰۱
برخلاف برداشت‌های ِ موجود، انصارالله در انتخاب سناریو برای پایان بحران یمن دچار محدودیتی است که به نمایشِ قدرت نظامی و افزایش آن محدود و منحصر می‌شود. البته مردم یمن نیز در صحنه‌هایِ مختلف توانایی خود را برایِ اجرای چنین سناریویی به خوبی به نمایش درآورده‌اند و با انصارالله کاملاً همراهی می‌کنند؛ این از جمله پارامترهایِ مهم در تعیین سرانجامِ این جنگ خانمانسوز است.
قدرت‌نمایی، تنها گزینه انصارالله برای پایان جنگ یمن

با آغاز سال ششمِ جنگ خانمان‌سوز و ویرانگر ائتلاف عربستان علیه یمن و در حالی که بسیاری از کشورها بر ضرورتِ پایان دادنِ هرچه سریعتر این جنگ تأکید دارند، جنبش انصارالله و ارتش‌هایِ مردمی نیز تلاش‌هایِ گسترده‌ای را به منظور پایانِ جنگ و واداشتنِ عربستان به چنین امری به اجرا گذاشته‌اند.

این در حالی است که موضوع بیماری کرونا و فراگیری آن در شبه‌جزیره عربستان سبب شده است حتی برخی از دست‌اندرکارانِ سازمان‌های بین‌المللی نیز بر لزومِ پایان هرچه سریع‌تر این جنگ تأکید داشته باشند. به هر حال در چنین وضعیتی است که جنبشِ انصارالله بار دیگر عملیاتِ موشکیِ گسترده‌ای را علیه عربستان تدارک دیده و با هدف قرار دادنِ ریاض و همچنین برخی از نقاطِ راهبردی در داخل عربستان تواناییِ خود را در ضربه وارد آوردن به متجاوزان به نمایش درآورده تا به این طریق خاتمه سلسله عملیاتِ تجاوزکارانه نظامی عربستان را خواستار شود.

درواقع جنبش انصارالله با این عملیاتِ گسترده و بسیار قابل ملاحظه موشکی بار دیگر به مقامات ریاض و حامیانِ غربی رژیم سعودی هشدار داده است که مردم یمن این توانایی را دارند تا ضرباتِ فلج‌کننده‌ای را به متجاوزان وارد کنند و با وارد آوردنِ خسارات سنگینِ اقتصادی و نظامی آن‌ها را از ادامه جنگ آن هم در آستانه ششمین سال آن پشیمان کنند. این در حالی است که اوضاعِ سیاسی در عربستان به دلیل آغاز یک سلسله از بازداشت‌هایِ سیاسی و گسترش دامنه اختلافات میان شاهزادگان سعودی همچنان رو به وخامت است و توانِ رژیم عربستان را برایِ دریافت ضربات تازه نظامی و موشکی به حداقل کاهش داده است.

علاوه بر آن، کاهش بی‌سابقه بهای نفت دامنه بحران اقتصادی در عربستان سعودی را وسعت بخشیده و دولتِ ریاض را از این لحاظ نیز در مسیرِ قهقرا و بسیار نگران‌کننده‌ای قرار داده است. با این حال مقامات سعودی همچون پنج سال گذشته هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییرِ شیوهه تجاوزکارانه خود در یمن بروز نداده و این امر را به اثبات رسانده‌اند که تصمیم‌گیرندگانِ آغاز و پایان جنگ در یمن در مراکزی خارج از عربستان قرار دارند.

در واقع این ارتش عربستان و رژیم سعودی است که به صورتِ مزدورانه‌ای سیاست‌هایِ جنگ‌افروزانه و خانمان‌سوز کشورهایِ غربی را در یمن به اجرا درآورده است، چرا که انتظار آن بود که با خروجِ علنی و آشکار امارات از ائتلافِ سعودی و فراخوانی سربازانِ سودانی از جانب دولتِ این کشور، مقامات عربستان به این جنگِ پرهزینه پایان داده و درصدد حل مشکلات در داخل عربستان باشند که آن‌ها را به تدریج به صورتِ باتلاقی فلج کننده در خود فرو می‌برد.

این در حالی است که سرکردگانِ رژیم سعودی نه تنها هشدارها و اخطارهای کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی را نادیده گرفتند، بلکه توافقی را که خود در استکهلم به منظور برقراری صلح در الحدیده به امضاء رسانده‌اند نیز با بمبارانِ هر روزه این بندر آشکارا نقض کرده‌اند و با وجود اوضاع فاجعه‌بار انسانی در یمن، همچنان به محاصره همه جانبه این کشور با جمعیتی نزدیک به ۳۰ میلیون ادامه می‌دهند.

طبیعی است که در چنین شرایطی مردم یمن و جنبش انصارالله به ناگزیر باید در مسیرِ اجرای سیاست‌های دفاعی خود گام بردارند و با بکارگیری توانمندی‌هایِ موشکی و همچنین تجاربی که در عرصه زمین، هوا و دریا دارند ماشینِ جنگی رژیم متجاوز سعودی را از هم فروپاشند. به عبارت دیگر در این شرایط، گزینه‌هایِ متعددی در برابر مردم یمن برای مجبور کردن رژیم سعودی به توقفِ جنگ وجود ندارد، چرا که تجربه نشان داده که هرگونه تلاشی برایِ برقراری صلح و آتش‌بس و یا برای گفت‌وگوهای سازنده و ثمربخش نتایجی مؤثر را در پی نخواهد داشت و مقامات ریاض را به پایان تجاوز نظامی و بی‌رحمانه‌شان به مناطق مسکونی ناگزیر نخواهد کرد.

بر اساس آنچه گفته شد برخلافِ برداشت‌های موجود، انصارالله در انتخاب سناریو برای ادامه این راه دچار محدودیتی است که به نمایشِ قدرت نظامی و افزایش آن محدود و منحصر می‌شود. البته مردم یمن نیز در صحنه‌های مختلف توانایی خود را برای اجرای چنین سناریویی به خوبی به نمایش درآورده‌اند و با انصارالله کاملاً همراهی می‌کنند؛ این از جمله پارامترهای مهم در تعیین سرانجام این جنگ خانمانسوز است.

 

توضیح:

«گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی ‌‌‌‌

کلید واژه ها: یمن انصارالله عربستان


نظر شما :