آثار، برکات و بایسته‌های انتخاب آگاهانه

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۷ کد : ۳۷۷۸ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۸۳۸
آثار، برکات و بایسته‌های انتخاب آگاهانه

از مهم‌ترین آثار و برکات انتخاب آگاهانه می‌توان به اعلام حیات انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، اعلام حمایت و پشتیبانی ملت از نظام، تضمین و تثبیت عزت، اقتدار و امنیت همه‌جانبه، تضمین آینده کشور، نقش‌برآب شدن نقشه‌ها و اهداف دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران، تضمین جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی و… اشاره کرد.

با توجه به حسایت‌های داخلی و خارجی، به‌ویژه حوادث جهان اسلام، به نظر می‌رسد نکات زیر باید مورد توجه اقشار مختلف مردم به ویژه نخبگان و اندیشمندان قرار گیرد:

  1. تأکید بر حضور پرشور پای صندوق‌های رأی به‌عنوان یک اصل و وظیفه مؤثر بر سرنوشت جامعه؛
  2. تأکید بر جایگاه و نقش مشارکت حداکثری از منظر امام خمینی (ره) و خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و توجه به تأثیر حضور حداکثری مردم در انتخابات، آبرو بر اعتبار و عظمت جمهوری اسلامی در افکار عمومی جهان؛
  3. توجه دادن به تأثیر انتخابات در ایران اسلامی، به عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی و دمکراسی واقعی و نقش مردم به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتدار نظام اسلامی؛
  4. توجه به جایگاه و نقش آفرینی مردم به‌عنوان کانون اصلی قدرت نرم جمهوری اسلامی؛
  5. سوق دادن آحاد جامعه به سوی انتخاباتی در خور شأن ملت ایران توأم با امنیت، آرامش، آگاهی، بصیرت و تعهد؛

انتخابات مانند هر رویه‌ی مهم دیگر ضرورت‌ها و الزاماتی دارد که توجه مردم، مسئولان، نامزدها و جریان‌های فرهنگی و سیاسی و فکری به آنها می‌تواند به تحقق اهداف و مطلوبیت‌های نظام منجر شود و غفلت از آنها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. برخی از مهم‌ترین ضرورت‌ها و الزامات و اقتضائات انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عبارت‌اند از:

  • مردم اگر اسلام را، استقلال و آزادی را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را می‌خواهند، همه در انتخابات شرکت کنند. (صحیفه امام، ج ۱۸: ص ۲۴۳)
  • وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات … در صحنه باشند. (صحیفه امام، ج ۲۱: ص ۴۲۱)
  • انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست … انتخابات مال همه مردم است. (صحیفه امام، ج ۱۸: ص ۳۶۷)
  • این تکلیف آقایان است که راجع به مسائل اسلامی که پیش می‌آید، چه وکیل بخواهید تعیین بکنید و چه رئیس‌جمهور بخواهید تعیین کنید، باید در صحنه باشید، عذری ندارید که بروید و کنار بنشینید. (صحیفه امام، ج ۱۵: ص ۱۸)
  • همه شما، همه ما، زن و مرد، هر مکلف همان‌طور که باید نماز بخواند، همان‌طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند. (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۸)

انتخابات و مردم‌سالاری از ارکان جدایی‌ناپذیر نظام سیاسی است، حضور و مشارکت سیاسی آگاهانه و هوشمندانه مردم علت پیروزی انقلاب اسلامی و عامل بقاء و تداوم آن نیز بشمار می‌رود. امام خمینی (ره) شرکت نکردن در انتخابات را خیانت به اسلام و کشور می‌دانستند، چنان که فرمودند: «باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی (شرکت در انتخابات)، خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم است.» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۷۸)

امام راحل مسئولیت مسامحه کردن در حضور گسترده را بر عهده خود مردم دانستند و فرمودند: «اگر مسامحه کنید، مسئول هستید پیش خدای تبارک و تعالی، اگر نروید و رأی ندهید و آنها که جدیت دارند به اینکه وارد بشوند در مجلس و بهم بزنند اوضاع ایران را، آن‌ها خدای نخواسته بروند، مسئولیتش بر عهده شما است، همه طبقات مسئولیت دارند.» (صحیفه امام، ج ۱۲: ص ۱۸۲ و ۱۸۳)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) ورود مردم با بصیرت و با فکر و انتخاب انسانهای صالح را همواره مورد توجه قرار داده‌اند. معظم‌له در این رابطه فرموده اند: «آنچه سلامت انتخابات و سلامت این رقابت را تأمین و تضمین می‏کند، این است که مردم با بصیرت، با فکر وارد بشوند و انسان‌های صالح را انتخاب بکنند. آدم‌هایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضویت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد - خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این را انتخاب کنند. این می‏شود یک انتخابات خوب.» (۳۰/۱۰/۹۴)

تمکین به قانون از مهم‌ترین بایسته‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «همه به قانون تمکین کنند … این توصیه‏ی‏ همیشه‏ی ما است. بنده همیشه به دست‏اندرکاران ذی‏ربط در قضیه‏ی انتخابات تأکیدم این است که می‏گویم پا را جای قرصی بگذارید؛ جای قرص، نقطه‏ی قانونی است؛ قانون. مرّ قانون را رعایت کنید.» (۳۰/۱۰/۹۴)

مشوّش نکردن اذهان عمومی از دیگر بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «اذهان عمومی را مشوّش نکنند که آقا، معلوم نیست چه خواهد شد، نمی‏دانیم چه خواهد شد. این کار بسیار غلطی است؛ قبلاً هم من تذکر داده‏ام؛ بگذارید مردم همچنان‏که حق است، همچنان‏که واقع است، با شوق، با ذوق، با نشاط بروند به سمت انتخابات. تشویش افکار عمومی کار بسیار غلطی است؛ مردم را به انتخابات بدبین نکنند.» (۳۰/۱۰/۹۴)

نگران نکردن مردم از بایسته ها و مطالبات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) فرموده اند: «نامزدهای محترمی که تاکنون نام‏نویسی کرده‏اند و مشغول تبلیغات و اظهاراتی هستند … سعی کنند با انصاف عمل کنند. اثبات و نفی‏شان با توجه به حق و صدق باشد.» (۲۲/۲/۱۳۸۸)

مشوّش نکردن اذهان عمومی از دیگر بایسته ها و مطالبات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «به آقایان محترمی که در این میدان هستند، این چند توصیه را عرض می‏کنیم: در تبلیغاتشان ارزش‏های نظام را ندیده نگیرند؛ همدیگر را تخریب نکنند و از دادن آمارهای سست بپرهیزند … با مردم با کمال صداقت حرف بزنند؛ هرچه عقیده‏شان هست، به مردم بگویند.» (۲۸/۰۲/۱۳۸۰)

برطرف کردن مشکلات و بازکردن گره ها از بایسته ها و مطالبات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «مردم از دعواهای سیاسی و اختلافات سیاسی و من خوبم و تو بدی خسته‏اند؛ مردم این چیزها را دوست نمی‏دارند. در کشور کارهای زیادی هست که باید انجام بگیرد؛ کارهای زیادی هم انجام گرفته است. مشکلات فراوانی وجود دارد که باید برطرف شود؛ گره‏هایی هست که باید باز شود. در کشور باید فساد ریشه‏کن شود؛ تبعیض نباشد؛ به طبقه‏ی مستضعف و محروم - به‏خصوص مستضعفینِ بی‏دست و پا - به‏طور ویژه توجه شود؛ این‏ها وظایف اسلامی ماست؛ وظایفی است که قانون اساسی بر دوش همه‏ی مسئولان کشور گذاشته است؛ هیچ‏کس نمی‏تواند خود را از این کارها برکنار بدارد.» (۲۵/۳/۱۳۸۴)

آشفته نکردن فضای سیاسی کشور و سالم سازی فضای انتخابات از بایسته‌های مدنظر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است. معظم‌له در این رابطه می‌فرمایند: آن کسانی هم که دستی در تبلیغات دارند، فضای سیاسی کشور را آشفته نکنند؛ بدگویی از این، اهانت به آن، معارضه‏ی جناح‏های سیاسی با هم. مردم چه تقصیری کرده‏اند که بایستی ذهن آن‏ها به‏خاطرانگیزه‏های مختلف سیاسی اشخاص و گروه‏ها و جناح‏ها و مجموعه‏ها، آشفته و مغشوش شود. این‏ها بگذارند فضای انتخابات سالم باشد. (۲/۸/۱۳۸۵)

تبیین برنامه ها توسط نامزدهای ریاست جمهوری از بایسته های مدنظر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «من به همه‏ی کسانی‏که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند و طرف‌داران آن‏ها صمیمانه عرض می‏کنم که فضای کشور را فضای دشمنی و نقار و تشنج و اختلاف نکنند. البته ملت این‏طور نیستند؛ گروهی هستند که اگر مجموع‏شان را بشمریم، به چند هزار نفر نمی‏رسند - بالاخره هر کس طرفدارانی دارد - این‏ها فضای روزنامه‏ها و دستگاه‏های ارتباط جمعی را متشنج می‏کنند. فضا باید دوستانه باشد؛ هر کس حرف‏های خودش را بزند و برنامه‏های خودش را بگوید و کاری را که خودش می‏تواند بکند، بیان کند؛ به دیگران چه کار دارند؟ فضا را متشنج نکنند؛ فضا را برادرانه و صمیمانه بکنند.» (۳/۳/۱۳۸۴)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) علاوه بر رهنمودهایی که به نامزدهای انتخاباتی برای نمایش وحدت و دشمن ستیزی مردم در عرصه انتخابات داده‌اند، معیارها و ویژگی های کاندیدای اصلح را برشمرده اند که برخی از این ملاک ها و معیارها عبارتند از:

  1. هدفمداری و ایمان به هدف،
  2. دردآشنایی،
  3. قانون مداری،
  4. تلاش و جدیت است.

جمع بندی

با توجه به موارد گفته شده، از همگان انتظار می رود:

  • تمامی افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت نموده و دیگران را تشویق و ترغیب به شرکت نمایند.
  • با شناخت شرایط و اوضاع و نیازها و مسائل اساسی کشور، معیارها و شاخص های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی را دقیق مورد توجه قرار دهند.
  • در انتخابات با در نظر گرفتن مصالح نظام و منافع ملی و افزایش کارآمدی شرکت نمایند.
  • به دور از احساسات و با در نظر گرفتن وظایف رأی بدهند.

با نگاه مسئولانه به وضعیت و شرایط انتخاباتی و بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) می‌توان ویژگی ها و شاخص هایی را برای رئیس جمهور مطلوب و اصلح در نظر گرفت که اهم آنها عبارت‌اند از:

  1. تعهد و پایبندی به مبانی و ارزش های اسلام و نظام اسلامی
  2. استکبارستیزی، شجاعت و مقاومت در مقابل فشارهای دشمنان
  3. استقلال طلبی و دارای مرزبندی شفاف با دشمنان
  4. مردمی بودن و وفاداری به تعهدهای برعهده گرفته در مواضع
  5. التزام به قانون در عرصه های مختلف
  6. آگاهی از نیازهای کشور، جامعه، مردم و اهتمام برای تحقق این نیازها
  7. پایبندی به سیاست‌های کلی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی
  8. حرکت در جهت آرمان‌ها، اهداف و پیشرفت کشور
  9. کارآمدی، خستگی‌ناپذیری و اعتقاد به کار و تلاش جهادی
  10. برخورداری از روحیه مردمی، شاداب و با نشاط، مومن به ارزش‌های انقلاب، مومن به مردم و معتقد به حق مردم در چارچوب قوانین کشور

با تمرکز بر هوشمندسازی توأم با بصیرت‌افزایی مردم و احساس مسئولیت همگانی در ترجیح منافع و مصالح ملی بر دیدگاه ها و سلایق شخصی إن‌شاء‌ا … می‌توان انتخاباتی را رقم زد که در ضمن شکوه و عظمت در محیط امن، حضور حداکثری را به تصویر کشیده و از این رهگذر افتخار دیگری برای ایران اسلامی خلق نموده و برگ زرینی بر اوراق افتخارآمیز ملت ایران بیفزاید.

منبع:

دفتر مکتب اندیشه‌های دفاعی، امنیتی، نظامی و انتظامی (دانا) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: rlm rlm rlm rlm ی اسلامی انقلاب اسلامی معظم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران اسلامی اسلامی مدظله العالی


نظر شما :