چیستی، چرایی و چگونگی تحقق دولت کارآمد

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۹ کد : ۳۷۷۹ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۶۶۴
چیستی، چرایی و چگونگی تحقق دولت کارآمد

نگاه منظومه‌ای و هدفمند به مجموعه فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در خصوص انتخابات سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد معظم له، هدف غایی انتخابات را «بازسازی اعتماد مردم به نظام با افزایش رضایتمندی مردم از طریق حل مشکلات معیشتی جامعه و رونق اقتصادی کشور» قرار داده که تنها راه حصول آن «کارآمد سازی دولت با تشکیل دولت کارآمد» است. کارآمدی با این تعریف که باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد، مستلزم وجود سه ضلع همسو و هماهنگ «ایدئولوژی»؛ «ساختار»؛ و «کارگزار» می باشد.

در راس سیستم فعلی حاکم بر کشور شارع مقدس «اسلام» جای گرفته در رکن دوم این مثلث، براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختاری منبعث از مردم سالاری دینی تعریف شده که همه مسئولان در آن با رأی مستقیم و یا غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و وظایف خود را در قالب سه قوه منفک از یکدیگر انجام می دهند. در ضلع کارگزار نیز عمدتاً مسئولان و مدیران اجرایی کشور قرار دارند. یکی از وظایف نخبگان، خواص و نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی در شرایط کنونی تعبیر جهادی و صحیح اهداف رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و نحوه ریل گذاری معظم له برای رسیدن به آن است در همین راستا نظام جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز توفیقات بسیار ارزشمند و شگفت‌انگیزی به دست آورده است که از جمله آن می‌توان به موفقیت‌های دفاعی و نظامی، رشد علمی و… اشاره کرد.

برخی از ضرورت‌های کارآمدسازی دولت آینده را می توان چنین بیان کرد:

  1. جلوگیری از توطئه اثبات ناتوانی فقه اسلام در اداره جامعه؛
  2. اقتضائات جهانی: جهان در افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ وارد مرحله پیچیده‌ای خواهد شد که هرگونه عدم انسجام داخلی و ادامه ما را با نتایج غیرقابل پیش بینی مواجه خواهد کرد.
  3. شرایط منطقه و مقاومت: تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در افق ۲۵ ساله در محو رژیم جعلی صهیونیستی، خروج آمریکا از منطقه و مقاومت در سوریه و یمن منوط به دولت کارآمد و انقلابی در ایران است.
  4. اقتضای انقلاب در گام دوم: لزوم زمینه سازی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم و لزوم دولت سازی اسلامی ایجاب میکند که در نخستین انتخابات ریاست جمهوری در چله دوم انقلاب دولتی روی کار بیایید که با افزایش کار آمدی نظام اسلامی گام محکمی در راستای بازسازی اعتماد عمومی به نظام و کاهش آسیب پذیری اقتصاد و معیشت مردم از فشارها و توطئه‌های دشمنان ملت ایران بردارد.

چگونگی تحقق تشکیل دولت کارآمد و دستیابی به آن از منظر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با مروری بر فرمایشات معظم له در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ قابل استنباط است:

  • تأکید بر دولت جوان وحزب اللهی: حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همواره بر دولت جوان و حزب اللهی تأکید دارند. معظم له در این راستا می‌فرمایند: «من البتّه - همچنان که قبلاً هم … تأکید کردم و مکرّر هم گفته‌ام - به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البتّه دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد؛ منظور این است.» (۲۸/۲/۹۹)
  • اعلام «علاج دردهای مزمن کشور» به عنوان هدف انتخابات آینده: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) علاج دردهای مزمن کشور را به عنوان هدف اصلی انتخابات بیان فرموده و دو راهبرد رسیدن به آن را «انتخابات پرشور و انتخاب اصلح» بیان فرموده‌اند: «البته اگر این شرکت پرشور مردم همراه بشود با یک انتخاب درست که حقیقتاً یک نیروی کارآمد و با ایمان و پر انگیزه و علاقه‌مند به کار انتخاب بشود به‌وسیله مردم، خوب این نورعلی نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد … علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح، انتخاب شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.» (۲۹/۱۱/۹۹)
  • سپردن کلید حل مشکلات اقتصادی به دست مردم با انتخاب شعار سال: جهش تولید در سال جدید با دو پسوند همراه شده که در واقع شروط تحقق آن می باشند. «پشتیبانی و مانع زدایی» دو شرط مهمی که اگرچه از ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار می‌باشند. دو مقوله‌ای که بیش از هر چیز نیازمند مدیریت کارآمد و انقلابی و اصلاح رویکردهای مدیریتی از خارج به داخل می‌باشد. حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در این رابطه می‌فرمایند: «خب یک کشوری با این خصوصیّات، با این همه ظرفیّت، اگر یک برنامه‌ریزی درست اقتصادی داشته باشد و یک مدیریّت قوی هم بالاسرش باشد که این مدیریّت - که من حالا بعد در مسئله‌ی انتخابات اشاره خواهم کرد - البتّه باید قوی و قادر بر حلّ مسائل باشد، مردمی باید باشد، ضد فساد باید باشد می‌تواند به یک کشور پیشرفته‌ی اقتصادی تبدیل بشود و دیگر هیچ گونه ابزار تحریم در او اثر نکند. نه اینکه تحریم‌ها برداشته بشود؛ می‌خواهد برداشته بشود، می‌خواهد نشود؛ وقتی که یک اقتصاد شکوفای پیش‌رونده‌ای وجود داشت، دیگران اصلاً احساس احتیاج می‌کنند و تحریم معنا پیدا نمی‌کند.» (۱/۱/۱۴۰۰)
  • بیان اهمیت انتخابات در قالب مفاهیمی نغز: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص اهمیت انتخابات با تعابیر بلند و جدیدی از انتخابات یاد فرمودند و آن را یک فرصت، یک ظرفیت، یک امکان، یک ذخیره، یک افتخار توصیف کردند: «… انتخابات برای کشور یک افتخار است، یک فرصت است، یک امکان است، یک ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده‌ی کشور کمک خواهد کرد. البتّه اگر این شرکت پُرشور مردم همراه بشود با یک انتخاب درست که حقیقتاً یک نیروی کارآمد و باایمان و پُر‌انگیزه و علاقه‌مند به کار انتخاب بشود به‌وسیله‌ی مردم، خب این نورٌعلی‌نور است و آینده‌ی کشور را تضمین خواهد کرد.» (۲۹/۱۱/۹۹)

  • تأکید بر اهمیت مشارکت و تبیین منافع آن برای خود مردم: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «انتخابات هر چه پرشورتر، هرچه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود.» (۱۹/۱۲/۹۹)؛ معظم له همچنین می‌فرمایند: «… ایران قوی، ایران عزیز و دارای عزّت. خوب حالا این قوت را چه کسی به ایران می‌بخشد؟ همان‌طور که عرض کردیم، ملت؛ ملت هستند که این قوت را به کشور می بخشند و حضور ملت و مشارکت شان هم - اصل مشارکت شان، اندازه مشارکت شان - مسلمان در این قوت ملی تأثیر دارد.» (۱/۱/۱۴۰۰)

از مهم‌ترین الزامات دستیابی به دولت کارآمد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حضور پرشور در پای صندوق های رأی: حضور پرشور در پای صندوق های رأی از مهم‌ترین الزامات دست‌یابی به دولت کارآمد محسوب می شود. چنان‌که حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می فرمایند: ملت عزیز هم بدانند که دستگاه‌های جاسوسی و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از چندی پیش و نه امروز دارند تلاش می‌کنند که انتخابات آخر خرداد را بی رونق کنند؛ یا برگزارکنندگان را متهم می‌کنند و می‌گویند [«انتخابات مهندسی شده» - در واقع برگزارکنندگان انتخابات را دارند متهم می‌کنند یا شورای محترم نگهبان را متهم می‌کنند - یا مردم را دلسرد می‌کنند] و می‌گویند [«رأی شما اثری ندارد، در بهبود اوضاع تاثیری نمی گذارد؛ چرا بیخودی خودتان را خسته می‌کنید». (۱/۱/۱۴۰۰)
  2. کاهش تأثیر فضای مجازی در جابجا کردن اولویت مشکلات مردم: یکی از چالش های دستیابی به دولت کارآمد که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) نیز قرار گرفت تأثیر شبکه‌های فضای مجازی است که متأسفانه برخی از آنها در اختیار دشمنان ملت ایران قرار داشته و به جای تأمین منافع ملی ایران در خدمت منابع بیگانگان قرار دارد. یکی از آسیب‌هایی که این رسانه می‌تواند در انتخابات وارد نماید، کاهش مشارکت و یا تغییر جهت رأی از طریق مدیریت افکار عمومی می‌باشد. شبکه‌های اجتماعی بیگانگان می‌توانند در واقع مردم را از توجه و تمرکز بر خواست اصلی خود متوجه مسائل حاشیه‌ای نموده و مانع تشکیل دولت کارآمد کنند. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: متأسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایت های لازم با وجود این همه تاکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می‌کنند،] در حالی که [ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیله آزادی است، خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.» (۱/۱/۱۴۰۰)
  3. جلوگیری از دوقطبی شدن (کاذب) انتخابات: یکی از مهم‌ترین توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) وحدت و جلوگیری از دوقطبی های کاذب و جعلی جهت دوگانه‌کردن ملت ایران با معیارهای سیاسی چپ و راست و… است. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در فرمایشات خویش خطاب به ملت ایران فرمودند: «ملت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملی قرار بدهند، نماد دودستگی و نماد تفرقه قرار ندهند، نماد دو قطبی گری قرار ندهند؛ این تقسیم های غلط «چپ» و «راست» و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده کشور است، آنچه مهم است آینده نسل ما است، آنچه مهم است نظام با عزت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است، اینها را بایستی در نظر بگیرند و به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشند.» (۱/۱/۱۴۰۰)

جمعبندی:

در یک نگاه گذرا باید گفت دولت کارآمد یکی از مهم‌ترین زمینه های تحقق اهداف، خواسته‌های انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران است که این مهم زمینه ساز عزت، اقتدار و امنیت همه جانبه خواهد شد در همین راستا بر عموم ملت است تا با انتخاب فرد اصلح که واجد شرایط ریاست جمهوری مطلوب اسلامی باشد زمینه خنثی شدن نقشه‌های دشمنان را مهیا کنند و همچنین بر نخبگان و صاحبان خرد و اندیشه است تا با شکل دهی دولت کارآمد بحث و بررسی راهبردهای و راهکارهای تحقق دولت کارآمد، زمینه عزت مندی و اقتدار همه جانبه ایران اسلامی را مهیا و هموار سازند.

منبع:

دفتر مکتب اندیشه‌های دفاعی، امنیتی، نظامی و انتظامی (دانا) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: انتخابات دولت تشکیل دولت دولت کارآمد دولت جوان کشور مزمن کشور علاج دردهای مزمن کشور دردهای مزمن کشور اسلامی


نظر شما :