وضعیت واکسیناسیون بهتر می‌شود

تعداد بازدید:۱۱۷۸
وضعیت واکسیناسیون بهتر می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان روز شنبه (۱۲ تیر ۱۴۰۰) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن گرامیداشت روز دوازدهم تیر ماه، سالگرد حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری در سال ۱۳۶۷ در خلیج‌فارس، گفت: «در این حادثه ۲۹۰ نفر از سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند. متأسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه عذرخواهی رسمی نسبت به این جنایت کرد و نه اینکه اقدام قابل توجهی انجام داد و از طرف دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داد.»

وی افزود: «ما به ارواح همۀ آن شهیدان درود می‌فرستیم و برای آن‌ها علو درجات می‌خواهیم و امیدواریم دولت آمریکا بداند که جنایت بسیار بزرگی را در سال ۱۳۶۷ در خلیج فارس مرتکب شد و همواره همۀ آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که آمریکا اقدامات لازم را هم برای عذرخواهی و هم برای جبران و هم برای توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داد، به اطلاع مردم برساند.» رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: «ما امروز در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفته‌ایم و در مقایسه با هفتۀ پیش، متأسفانه در مسیر افزایش این بیماری هستیم. در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به درون کشور سرایت نکند، اما متأسفانه این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع ویروس کمک کرد.»

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: «مسئلۀ انتخابات را داشتیم، مخصوصاً انتخابات شوراها؛ گزارشاتی که به ما رسید مبنی بر این بود که میهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی نقاط می‌انداختند با پروتکل‌های بهداشتی متناسب نبود.» وی گفت: «امروز مسئلۀ تابستان و سفرهای تابستانی را هم داریم، قبلاً هم ماه رمضان و عید فطر را داشتیم و همۀ این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا این ویروس توسعه پیدا کند.» رئیس‌جمهور تصریح کرد: «همۀ آن مقرراتی که برای مناطق قرمز، نارنجی و زرد پیش‌بینی کردیم باید اجرا شود. اگر آن دستورالعمل مورد تردید قرار بگیرد یا عمل نشود، ما دچار مشکل می‌شویم، این مسئله شوخی ندارد چرا که یک بیماری است و معلوم نیست تا چه زمانی در جامعۀ ما میهمان ناخوانده می‌ماند و اگر مراقبت نکنیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.» دکتر روحانی ادامه داد: «ما با یک ویروسی مواجه شدیم که هرچه از آن می‌گذرد یک بُعد دیگری از آن نمایان می‌شود. مخصوصاً جهش ژنی این ویروس که بسیار خطرناک است. موتاسیون‌هایی که رخ می‌دهد و تغییرات ژنتیکی که به تدریج ایجاد می‌کند، هر روز یک نوع از این ویروس را با ویژگی خاصی که معمولاً هم سرایت و خطر آن بیشتر است، وارد کشور کرده و مردم را مبتلا می‌کند.»

وی گفت: «این ویروس این‌طور نیست که بگوییم مخصوص یک کشور و منطقه است، بلکه یک پاندمی است و سراسر جهان را فراگرفته است. یک کشور محدودیت‌هایش را رفع می‌کند اما چند هفته بعد مجبور می‌شود دوباره محدودیت ایجاد کند.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه این ویروس هنوز ناشناخته است، گفت: «به عنوان مثال در اروپا یک کشوری اعلام می‌کند به خاطر واکسن‌هایی که زدیم شرایط مناسب شده است و همۀ رستوران‌ها و تالارها و مراکز ورزشی و فرهنگی را باز می‌کند اما سه یا چهار هفته بعد دو مرتبه هجوم این بیماری با نوع و نام دیگر شیوع پیدا می‌کند و آن کشور مجبور می‌شود مجدداً محدودیت ایجاد کند، بنابراین معلوم است که هنوز ابعاد این ویروس مورد شناسایی قرار نگرفته است و هر روز یک بخشی از قدرت خود را نمایان می‌کند.»

دکتر روحانی ادامه داد: «این ویروس، ویروسی غیر قابل درمان است. البته وقتی این ویروس می‌آید یکسری عوارض جانبی هم ایجاد می‌کند که می‌توان آن را درمان کرد اما هنوز داروی مشخصی برای درمان ویروس وجود ندارد که بگوییم در چند نوبت مصرف کنیم تا درمان شود. در واقع این ویروس غیر قابل درمان است.» وی گفت: «در عین حال این ویروس واکسن‌پذیر است یعنی واکسن می‌تواند در این ویروس تأثیرگذار باشد. البته گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که واکسن پذیری آن هم مورد تردید قرار می‌گیرد، یعنی یک واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما سپس یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید و شرایط و مقاومتی که در بدن ایجاد شده است را می‌شکند. البته ممکن است مرگ و میر، کمی پایین‌تر باشد اما بیماری متأسفانه باز هم وجود دارد و برخی از بیماران هم مجبورند بستری شوند.» رئیس‌جمهور اظهار داشت: «این ویروس از یک طرف واکسن‌پذیر است و گاهی نیز واکسن‌پذیری آن از نظر ابتلا مورد تردید قرار دارد. اما به هرحال در همۀ دنیا نشان داده شده که کشورهایی که واکسن بیشتری استفاده کردند، توانستند تا حدی جلوی این بیماری را بگیرند.»

دکتر روحانی با بیان اینکه در مسئلۀ واکسن، شرایط ما روز به روز بهتر می‌شود، گفت: «البته باید واکسن بیشتری در اختیار می‌داشتیم. اگر کشورهایی که با آن‌ها قرارداد بستیم و بعضاً پول آن را هم پرداخت کردیم، واکسن را به موقع به ما می‌دادند شرایط بهتری داشتیم. ما پول کواکس را پرداخت کردیم اما از آن قولی که به ما داده شد عقب است. ما از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوزی که سفارش دادیم، مقدار کمی را تحویل گرفتیم، اگر این تعداد به زودی برسد می‌تواند به ما کمک کند.» وی تأکید کرد: «همۀ علامت‌ها نشان می‌دهد که با خرید واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی، شرایط از هفتۀ آینده به لحاظ واکسن بسیار بهتر خواهد شد و واکسیناسیون با سرعت وسیع‌تر انجام می‌گیرد. یکسری مشکلاتی در نوبت دوم واکسیناسیون در تهران بود که رفع شده و آن اجتماع و ازدحام هم از بین رفته است.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: ویروس واکسن همۀ قرار تردید قرار روز کشور


نظر شما :