ترکیه به شهروندان افغان پناهندگی نمی‌دهد

۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۳ کد : ۴۴۲۰ اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۲۱۷
ترکیه به شهروندان افغان پناهندگی نمی‌دهد

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه (۲ شهریور ۱۴۰۰) تصریح کرد که آنکارا به پناه‌جویان افغان پناهندگی نمی‌دهد.

چاووش اوغلو در خصوص تحولات اخیر افغانستان گفت که آنکارا یک هزار و ۴۰۴ نفر را از افغانستان خارج کرده است که از آن میان یک هزار و ۶۱ نفر از اتباع ترکیه هستند. وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری که از شبکه تلویزیونی خبر ترک در خصوص عدم پذیرش پناه‌جویان افغان گفت: «ترکیه قصد ندارد به مرکزی برای میزبانی پناه‌جویان افغان و اعطای پناهندگی به آن‌ها تبدیل شود.» چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «ما قبلاً تصریح کرده‌ایم که در ترکیه، روادید برای ارائۀ پناهندگی به شهروندان افغان صادر نمی‌کنیم. هرگونه گزارش‌هایی در رسانه‌ها در خصوص این موضوع نادرست است.»

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در این خصوص پس از آن مطرح شد که رسانه‌های انگلیسی پیش‌ازاین گزارش کرده بودند که ترکیه قصد دارد یک مرکز مجزا برای افغان‌هایی افتتاح کند که به دنبال اعطای پناهندگی در این کشور هستند. پیش‌ازاین نیز، «فخرالدین آلتون» رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز گزارش برخی رسانه‌ها دربارۀ ایجاد مرکز پناهندگی ترکیه برای افغان‌ها را تکذیب کرده بود.

وی در پیامی در این خصوص نوشته بود: «وزارت خارجه کشورمان به سرعت این خبر را تکذیب کرده است. من هم تأکید می‌کنم که چنین درخواستی از ترکیه نشده و در صورت مطرح شدن چنین درخواستی، ترکیه آن را نمی‌پذیرد.» چاووش اوغلو با اشاره به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با هفته‌نامۀ «میل‌آن ساندی» مدعی شده در ترکیه یک مرکز پناهندگی برای پذیرش پناه‌جویان افغان ایجاد شده، گفت که در هیچ بخش از سخنان وزیر دفاع انگلیس چنین مطلبی بیان نشده است. رسانه‌های انگلیسی مدعی شده بودند که آن دسته از پناه‌جویان افغان که به دنبال دریافت پناهندگی در انگلیس هستند، در ابتدا می‌توانند به مرکز پذیرش پناه‌جویان در ترکیه مراجعه کنند.

با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ ۲۴ مرداد ماه، بسیاری از اتباع افغان نگران هستند که توسط طالبان به دلیل همکاری با آمریکا و ناتو در سال‌های گذشته مورد هدف قرار گرفته شوند و به همین دلیل هجوم افغان‌ها به سمت فرودگاه کابل برای خروج افغانستان تشدید شده است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضر به پذیرش اتباع افغان نیستند و استدلال آورده‌اند که کشورهای منطقۀ آسیای مرکزی باید شهروندان افغان را اسکان دهد و آیندۀ شهروندان افغان در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: افغان جویان افغان پناه جویان افغان شهروندان افغان ترکیه خارجه ترکیه پناهندگی جویان پناه جویان پذیرش پناه جویان


نظر شما :