عضویت در سازمان شانگهای پایان عملی شکست پروژه انزوای ایران بود

تعداد بازدید:۱۰۸۵
عضویت در سازمان شانگهای پایان عملی شکست پروژه انزوای ایران بود

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز یکشنبه (۲۸ شهریور ۱۴۰۰) در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود. خطیب‌زاده دربارۀ ارسال سوخت از ایران به لبنان و اظهارات نخست‌وزیر این کشور گفت: «جمهوری اسلامی ایران متعهد به کمک به دوستان خود و دولت های دوست است و مسیر خرید تجار لبنانی یک مسیر عادی بوده است. ما اظهار نظری در خصوص مسائل داخلی لبنان نمی‏‌کنیم. اما اطمینان می‌دهم اگر دولت لبنان هم بخواهد برای رفع مشکلات این کشور از ایران سوخت خریداری کند، در اختیارشان قرار خواهیم داد. صلح و ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.»

خطیب‌زاده در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‏های شانگهای گفت: «تأیید نهایی سند عضویت ایران در سازمان همکاری‏های شانگهای، آغاز یک پروسۀ آیینی است که حدود یک سال و نیم دیگر طول خواهد کشید. سازمان همکاری شانگهای سازمانی چند بعدی، اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی است و حضور ایران در شانگهای باعث قدرتمندتر شدن این سازمان خواهد شد. سازوکارهای درونی این سازمان برای ما مهم است و متعهدیم این سازوکارها را با همکاری و کمک اعضا اجرا کنیم و ارتقا دهیم. عضویت ایران در شانگهای پایان عملی شکست پروژۀ انزوای ایران توسط برخی از جمله آمریکا بود.» سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ابراز آمادگی آمریکا برای برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام گفت: «آمریکا باید رویکرد یک جانبه‌گرایی را کنار بگذارد. یک جانبه‌گرایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، فرا سرزمینی و غیرقانونی تجلی پیدا کرده بود. آنچه امروز می‌بینیم یک جانبه‌گرایی در تعریف آن چیزی است که در برجام آمده و انتفاعی که ایران از برجام باید می‌برد و ببرد و همچنین وظایف و تکالیف تمامی طرف‌های امضاء کنندۀ برجام است. اگر آمریکا این یک جانبه‌گرایی را کنار بگذارد چه در مقام اجرا و چه در مقام تفسیر و رویکرد مطمئناً گفت‌وگوهای وین در مسیر بهتری جلو خواهد رفت.»

وی افزود: «ایران تأکید کرده که آمریکا به عنوان متهم اصلی وضعیت فعلی است که در برجام شاهدیم. اعمال فشارهای یک‌جانبه و ظالمانه را بر علیه مردم ایران همچنان ادامه می‌دهند و اگر این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و ما اطمینان حاصل کنیم که آمریکا قابل اعتماد است، آن وقت مسیر وین مسیر جداگانه‌ای خواهد بود. ما نه بیش از برجام به کسی تعهدی می‌دهیم و نه کمتر از برجام انتفاعی از برجام را قبول می‌کنیم.» خطیب‌زاده دربارۀ نشست حقوق بشر اظهار داشت: «آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و حقوق کشورها و حقوق اولیه از جمله حق حیات و دسترسی به امکانات اولیه متهمی است که در این سال‌ها همۀ اقداماتش بی کیفر مانده است و این رویه بی کیفر ماندن واقعاً دردناک است. در هفتۀ گذشته شاهد بودید یک کاروان ۱۰ نفره مردمِ عادی افغانستان مورد حمله قرار گرفت ابتدا گفتند گروه‌های افراطی حمله کرده‌اند و دیروز اعلام کردند ببخشید اشتباه شد. کشتار زنان و کودکان و … را به عنوان اشتباه به راحتی می‌گویند و عبور می‌کنند. این وضعیت شرایط دردناکی را برای جهان ایجاد کرده است.»

وی افزود: «ایران به صورت فعالانه در مقابل این روند ایستادگی کرده و پیام ایران همین مبارزه با استیلاجویی و سلطه طلبی این کشورها بوده و این را به عنوان یک سیاست ادامه دادیم. خبر خوب این است که صداهای بیشتری در کنار ایران توسط آزادی‌خواهان در دنیا شنیده می‌شود.» سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ روند واردات واکسن به کشور گفت: «واکسن به تعدادی که برای تزریق روزانه و هفتگی ضروری بوده در طی یکی دو ماه گذشته وارد شده است. در ماه آتی هم حدود ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد خواهد شد. دربارۀ اینکه چه واکسنی وارد ایران شود فقط وزارت بهداشت نظر می‌دهد و هر واکسنی مورد تأیید وزارت بهداشت باشد وارد می‌شود. برخی واکسن‌هایی که توسط آمریکای شمالی در حال تولید است، در کشورهای دیگر خط تولید دارد. اخیراً مجوز واردات این واکسن ها صادر شده است.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: ایران عضویت ایران برجام آمریکا جانبه جانبه گرایی مسیر سازمان سازمان همکاری


نظر شما :