مرز پاکستان و ایران، مرز صلح و دوستی است

تعداد بازدید:۱۶۸۹
مرز پاکستان و ایران، مرز صلح و دوستی است

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان عصر روز چهارشنبه (۲۱ مهر ۱۴۰۰) به وقت محلی در رأس یک هیأت بلندپایۀ نظامی ایران در شهر اسلام‌آباد با «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد.

مقامات ارشد دولت پاکستان از جمله وزیر دفاع و برخی مسئولان نظامی این کشور و همچنین «سید محمدعلی حسینی»، سفیر ایران و سرهنگ «مصطفی قنبرپور»، وابسته نظامی ایران در پاکستان در این دیدار حضور داشتند. عمران خان در این نشست با یادآوری دیدار ماه گذشته خود با حجت الاسلام دکتر «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیۀ اجلاس سران شانگهای در دوشنبه، بر تعهد دولت پاکستان برای تعمیق روابط با ایران به ویژه در بخش‌های مرزی، اقتصادی، نظامی و امنیتی تأکید کرد. وی تأکید کرد که بحران افغانستان هرگز راهکار نظامی نداشته و باید با مشارکت تمامی گروه‌های داخلی این کشور یک دولت فراگیر تشکیل شود.

وی همچنین بر تعهد پاکستان برای تقویت روابط تجاری دو جانبه و افزایش همکاری‌های اقتصادی و انرژی تأکید و همچنین به توافق در زمینۀ ایجاد بازارهای مرزی اشاره کرد و گفت عملیاتی شدن این بازارها امرار معاش در منطقه را تسهیل می‌کند. عمران خان در این دیدار همچنین از حمایت قاطع ایران در مناقشۀ جامو و کشمیر، به ویژه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی قدردانی کرد و افزود که کشمیری‌ها منتظر صدای بلند ایران در حمایت از هدف عادلانۀ خود هستند. نخست‌وزیر پاکستان همچنین به تشریح موضع اسلام‌آباد در خصوص آخرین تحولات در افغانستان پرداخت و تأکید کرد: «پاکستان و ایران به عنوان همسایگان افغانستان در صلح و ثبات در این کشور نقش مستقیم دارند.» نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی باید به شکل مثبت در مسئلۀ افغانستان مشارکت داشته باشد و کمک‌های بشر دوستانۀ فوری را به این کشور ارائه کند و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی آن گام‌هایی را بردارد.»

این مقام ارشد پاکستانی بر اهمیت آشتی ملی و حل و فصل سیاسی فراگیر و همچنین ادامۀ هماهنگی نزدیک بین پاکستان و ایران از جمله در چارچوب شش کشور همسایۀ افغانستان که ماه گذشته ایجاد شد، تأکید کرد.

سرلشکر باقری نیز با اشاره به رایزنی‌های مهم خود با فرمانده ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان، تقویت همکاری‌های نزدیک میان دو همسایه را که طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت قابل توجهی در روابط از جمله در امنیت مرزی بوده‌اند، ضروری دانست. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و نخست‌وزیر پاکستان پیرامون آخرین تحولات امنیتی منطقه، جهان اسلام به‌ویژه وضعیت افغانستان تبادل نظر کردند.

در دیدار‌های جداگانه روز چهارشنبه سرلشکر باقری با ژنرال «باجوا»، فرمانده ارتش و ژنرال «ندیم رضا»، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان، طرفین توسعۀ همکاری‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام‌آباد، گسترش همکاری مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم و بررسی تحولات منطقه‌ای و جهان اسلام را مورد بررسی قرار دادند.

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز جمعه (۲۳ مهر ۱۴۰۰) به همراه اعضای هیأت بلندپایۀ نظامی - دفاعی کشورمان در جریان سفر به شهر بندری کراچی ضمن بازدید از کارخانه‌های ساخت کشتی و زیر دریایی، ناو، رزم ناو و گاردهای ساحلی، از نحوۀ ساخت و پیشرفت‌های کشور دوست پاکستان بازدید کرد. همچنین برنامه‌ریزی شد که دو کشور همسایه در رابطه با ساخت و تعمیر و نگهداری و سایر مسائل در ابعاد کشتی و زیردریایی با یکدیگر همکاری کنند. در جریان دیدار و رایزنی‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با مقام‌های نیروی دریایی و امنیتی مستقر در کراچی پاکستان، طرفین تأکید کردند که امنیت منطقه تنها به دست همسایگان تأمین و تحقق می‌یابد.

در بحث ناو نیز سرلشکر باقری با فرماندهی ناوگان دریایی جنوب و فرماندۀ نیروی دریایی پاکستان در کراچی دیدار و طی آن نسبت به امنیت دریانوردی در مرزهای مشترک دریایی، انجام رزمایش‌های مشترک و بازدیدهای متقابل از بنادر یکدیگر تأکید شد. همچنین دو طرف دربارۀ ارائۀ آموزش‌های متقابل در عرصه‌های مختلف، انتقال تجارب دریایی و همچنین رفع موانع موجود در مقابله با امر مبارزه با مواد مخدر، قاچاق در دریا و از جمله مبارزه با تروریسم دریایی با یکدیگر اشتراک نظر کردند. توافق شد که ارتباطات دو کشور در بخش تبادل دانشجویی و مسائل آموزشی گسترش یابد و در این خصوص قرار شد تا از پاکستان برای مشارکت با قرارگاه مرکز امنیت دریانوردی ایران در چابهار که به زودی افتتاح رسمی خواهد شد، در امر مبارزه با دزدان دریایی و تأمین امنیت منطقه به دست کشورهای همسایه دعوت شود.

منبع خبر: خبرگزاری دفاع مقدس

کلید واژه ها: پاکستان وزیر پاکستان ایران دریایی تأکید کشور دیدار


نظر شما :