همۀ تحریم‌های مغایر با برجام فوراً باید برداشته شود

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۳ کد : ۵۳۸۴ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۳۱
همۀ تحریم‌های مغایر با برجام فوراً باید برداشته شود

دکتر «علی باقری‌کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کنندۀ ارشد کشورمان در مذاکرات با گروه ۱+۴ روز سه‌شنبه (۲۳ آذر ۱۴۰۰) در مصاحبه با شبکۀ پرس‌تی‌وی، دربارۀ مذاکرات جاری در وین و موضوعات مربوط به آن اظهار نظر کرد.

مذاکره کنندۀ ارشد کشورمان در مذاکرات با گروه ۱+۴ گفت: «آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌و‌گوها تأکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تأکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همۀ تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است. تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد. علاوه بر ایران، دیگر کشورهای گروه ۴+۱ و حتی دولت جدید ایالات متحده همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند و اذعان دارند که دولت قبلی ایالات متحده اقدام غیرقانونی در خروج از برجام انجام داد و به همین دلیل دولت جدید، دولت بایدن می‌خواهد از این اقدام اشتباه برگردد و می‌خواهند به توافق ۲۰۱۵ برگردند.»

وی در ادامه گفت: «در جریان شش دور مذاکرات در وین در نهایت، دو طرف متونی را ترسیم کردند، چند متن را ترسیم کردند که دو متن آن مربوط به رفع تحریم‌ها بود و همچنین تعهدات هسته‌ای ایران. خوب در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و یک دولت جدید به قدرت رسید؛ دولتی با رویکرد و اولویتی جدید در حوزه‌های مختلف از جمله حوزۀ سیاست خارجی بر سر کار آمد. طبیعی بود که دولت جدید ملاحظاتی دربارۀ متون تهیه شده در بیستم ژوئن سال ۲۰۲۱ داشته باشد. بر اساس این موضوع، طرف ایرانی می‌خواهد موضع و ملاحظات خودش را در سند مربوط به پیش نویس مربوط به رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای جمع‌بندی شده در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ داشته باشد. در یکی از پیش‌نویس‌های ۲۰ ژوئن که مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بود، اختلافات زیادی بین دو طرف بود و متن پیش‌نویس مربوط به تعهدات هسته‌ای پر از پرانتز و جای خالی بود که نشان دهندۀ تفاوت رویکرد بین دو طرف بود. تغییراتی که توسط تیم ایرانی روی متن مربوط به تعهدات هسته‌ای اعمال شد کمتر از تفاوت‌ها و اختلافاتی بود که در متن اولیه سند ۲۰ ژوئن وجود داشت. از ابتدای مذاکراتِ نهم نوامبر (دور جدید مذاکرات در وین در دولت دکتر رئیسی) دیدارها و نشست‌های متعددی در سطوح فنی و کارشناسان ارشد سیاسی انجام شد تا دربارۀ هر دو پیش‌نویس صحبت شود. طی روزهای گذشته نشست‌های زیادی دربارۀ گروه کاری تعهدات هسته‌ای انجام شد تا اختلافات را شناسایی کند. تا تعداد اختلافات را کاهش داده و کم کند. بر همین اساس، همچنان گفت‌و‌گوها بین دو طرف در جریان است تا مسألۀ اختلافات را نهایی کنند تا وارد آن مرحله‌ای شویم که بتوانیم این اختلافات را برطرف کنیم و طی روزهای اخیر پیشرفت خیلی خوبی حاصل شده است.»

دکتر باقری در ادامه گفت: «ما در حال حاضر با دو محیط و جو مواجه هستیم. یکی از این محیط‌ها محیطی است که در درون اتاق‌های گفت‌و‌گو اتفاق می‌افتد و دیگری محیطی که در بیرون از اتاق مذاکرات وجود دارد. درون اتاق مذاکرات طرف‌های مشخصی حضور دارند که در حال مذاکره هستند و مشخص است که آن‌ها چه طرفی هستند. اما بیرون از اتاق مذاکرات، مشخص نیست که چه هویتی حضور دارند و آن‌ها دارند چه کاری انجام می‌دهند. همان موجود تنش‌زایی که تأسیسات هسته‌ای ایران را در عملیاتی تروریستی و حملات تروریستی هدف قرار داده است، همان موجود در تلاشی جدی برای ایجاد موانع در برابر حصول پیشرفت در مذاکرات است. این موجود علاوه بر تلاش برای مسموم کردن فضای مذاکرات در خارج از اتاق مذاکرات، امیدوار هستند که بتوانند یک فضای غیرسازنده در داخل اتاق مذاکرات ایجاد کنند.»

مذاکره‌کنندة ارشد کشورمان در مذاکرات با گروه ۱+۴ در ارتباط با اقدامات رژیم صهیونیستی از قبیل حملات سایبری، تروریسم هسته‌ای، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای گفت: «این موضوع بسیار روشن است صهیونیست‌ها به صورتی جدی در تلاش هستند که تأثیری منفی، غیرسازنده و مخرب روی جو موجود در داخل اتاق مذاکرات بگذارند. همان‌طور که قبلاً گفتم آن‌ها در بیرون از اتاق مذاکرات در تلاش برای ایجاد جو منفی و مخرب هستند. برای همین هم مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش برای تسّری این نقش به برخی از بازیگرانی هستند که شاید در درون اتاق مذاکرات اثر بگذارند. برخی از این بازیگران رفتاری متناقض دارند. از یک طرف آن‌ها می‌گویند که ما در حال مذاکره برای احیای توافق برجام و بازگشت ایالات متحده به توافق هستیم و از سوی دیگر، آن‌ها یا مقاله یا یادداشت‌های مشترک با آن موجود نامشروع منتشر می‌کنند یا در دیدارهای طولانی مدت با آن‌ها شرکت می‌کنند تا مذاکرات را از بین ببرند یا موانعی جدی بر سر حصول پیشرفت در مذاکرات ایجاد کنند.»

دکتر باقری در ارتباط رفتارها و مواضع متناقض دولت جو بایدن گفت: «ما هم معتقد هستیم که این یک رفتار متناقض و دوگانه ایالات متحده است و ما اعتقاد داریم که دولت ایالات متحده باید دربارۀ رفتارش توضیح دهد.» در ادامۀ این مصاحبه، دکتر باقری دربارۀ برداشتن تحریم‌ها گفت: «هنوز دربارۀ موضوع تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌ها، فرایند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها شروع نشده است البته چند پیش‌نویس بین دو طرف رد و بدل شده است اما آنچه مشخص است از نظر ما این است که هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فوراً برداشته شود خواه این تحریم‌ها در دورۀ اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ تروریست یا بایدن، همۀ آن‌ها باید برداشته شوند. این موضوع شامل همۀ تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام می‌شود. آن‌ها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همۀ تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شدند هم باید برداشته شوند چرا که آن‌ها مرتبط با برجام بوده‌اند.» دکتر باقری در ادامۀ این مصاحبه به ادعاهای غربی‌ها و متحدان رژیم صهیونیستی دربارۀ ماهیت برنامۀ هسته‌ای ایران و گسترش برنامه هسته‌ای این کشور پاسخ داد.

وی گفت: «همۀ فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ان‌پی‌تی و توافقات پادمانی انجام می‌شود و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت جامع تحت بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. ایران هیچ فعالیت محرمانه و مخفی هسته‌ای ندارد. اقدامات هسته‌ای که در حال حاضر ایران در حال انجام دادن است، دقیقاً منطبق با برجام است چرا که پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام به ایران این حق را داده است که در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران فعالیت‌های خود را به صورت کامل یا جزئی به تعلیق در بیاورد. ما قبلاً اعلام کردیم که اقدامات ما اقدامات جبرانی است و ما فعالیت‌های هسته‌ای خودمان را یک سال بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای آغاز کردیم. هر زمان که ایالات متحده تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را برداشتند، زمینه برای آغاز بازگشت فعالیت‌های جبرانی ایران هموار خواهد شد.»

دکتر باقری در پایان گفت: «به نظر من اگر طرف مقابل ارادۀ جدی داشته باشد و آمادگی عملی برای اجرای همۀ تعهداتش طبق برجام بدون هر گونه استثنا را داشته باشد، در آن صورت من واقعاً معتقدم که ظرف مدت کوتاهی ما قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.»

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: مذاکرات اتاق مذاکرات کشورمان مذاکرات ارشد کشورمان مذاکرات بیرون اتاق مذاکرات مذاکرات گروه مذاکرات وین مذاکرات گروه ۱+۴ ایران هسته ایران


نظر شما :