ایران از غنی‌سازی ۶۰ درصد فراتر نمی‌رود

تعداد بازدید:۱۴۱۰
ایران از غنی‌سازی ۶۰ درصد فراتر نمی‌رود

«محمد اسلامی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز شنبه (۴ دی ۱۴۰۰) در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «تهران قصدی برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به بیش از ۶۰ درصد ندارد.» وی در پاسخ به این سؤال که اگر طرفین نتوانند به توافق ۲۰۱۵ برگردند، آیا ایران از ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر خواهد رفت، گفت: خیر.

اسلامی در ادامه تأکید کرد: «هدف از برنامه هسته‌ای ایران برآورده کردن نیازهای کشور در حوزۀ تولیدات صنعتی و همچنین رفع نیاز مصرف کنندگان داخلی در زمینه برخی کالاهای خاص است.» وی افزود: «همۀ فعالیت‌های هسته‌ای ایران براساس توافق‌ها، اساسنامه و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.» اسلامی ادامه داد: «سند تفاهم برجام فقط برای اعتمادسازی است. این تفاهم برای لغو تحریم‌ها بوده و اگر قرار باشد که تحریم‌ها لغو نشود و آن‌ها به دنبال توقف صنعت هسته‌ای ایران باشند، ما هرگز این مسئله را نمی‌پذیریم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تأکید کرد: «به هیچ وجه افرادی را که سابقه‌های مشخص و مبرهن دارند و مشخص است که عامل سرویس‌های بیگانه بوده‌اند را به عنوان بازرس آژانس نمی‌پذیریم.» اسلامی در ادامه اظهارات خود افزود: «ایران در حال حاضر می‌تواند سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را تأمین کند. در حال مذاکره با روس اتم، هستیم و امیدواریم که بتوانیم به عنوان بخشی از همکاری‌هایمان، استفاده از سوخت ایرانی را در قلب راکتور بوشهر آغاز کنیم.»

وی ادامه داد: «در روزهای آتی واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر به مدار خواهد آمد. هدف‌گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های جدید ۱۰ هزار مگاوات است که آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، توسعۀ نیروگاه‌های اتمی یکی از راهبردهای اساسی ایران است و سامانه‌های مقابله با حملات سایبری در نیروگاه‌های ما ایمن است.» اسلامی ادامه داد: «در مقایسه با زمان‌بندی اولیه، ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر ۲۳ ماه عقب افتاده است. از روس اتم انتظار داریم که اجرای پروژه و همچنین طرح پرداخت غرامت را تسریع کند. در خصوص واحد سوم، عملیات محکم سازی خاک برای بتن ریزی فونداسیون در حال انجام است.»

اظهارات اسلامی دربارۀ عدم افزایش سطح غنی‌سازی به بیش از ۶۰ درصد در حالی است که چندی پیش رژیم صهیونیستی مدعی شد در ایران غنی‌سازی تا ۹۰ درصد هم انجام می‌شود. در واکنش به این ادعا، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «ما غنی‌سازی پنج درصد در ایران داریم، غنی‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین ۶۰ درصد تا ۹۰ درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص هست اما ما هیچ اطلاعاتی دربارۀ غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد نداریم.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: درصد ۶۰ درصد ۹۰ درصد ایران هسته ایران غنی غنی اورانیوم اتمی انرژی اتمی اسلامی


نظر شما :