ناتو را نمی‌توان یک سازمان دفاعی نامید

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۳ کد : ۵۷۵۶ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۳۳۵
ناتو را نمی‌توان یک سازمان دفاعی نامید

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه (۱۱ بهمن ۱۴۰۰) در برنامۀ تلویزیونی به وقت یکشنبه، کانال یک تلویزیون روسیه گفت: «روسیه از ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا طی درخواستی، روشن ساختن تعهدشان نسبت به عدم تقویت امنیت خود به قیمت امنیت دیگران را خواستار خواهد شد.»

وی اظهار کرد که غرب می‌خواهد اوکراین را به ناتو بکشاند، اما این امر امنیت این ائتلاف را تقویت نمی‌کند، بلکه تنها روابط غرب با روسیه را تضعیف می‌کند. سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالات تصریح کرد: «پیمان آتلانتیک شمالی با توجه به عملیات آن در یوگسلاوی، لیبی و افغانستان نمی‌تواند دفاعی تلقی شود.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «پس از پایان جنگ سرد، ناتو ذاتاً دفاعی نبود. زمانی که جنگ سرد در جریان بود و دیوار برلین وجود داشت، روشن بود که از چه سرزمینی دفاع کنیم. دیوار از بین رفت، ما در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا دوستی ابدی، تقسیم ناپذیری امنیت، همبستگی را اعلام کردیم، ما توافق کردیم که هیچکس نباشد.» لاوروف افزود: «فدراسیون روسیه درخواستی را به ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا ارسال می‌کند تا مشخص کنند آیا آن‌ها قصد دارند به تعهدات کلیدی امنیتی خود عمل کنند یا خیر.»

وی گفت: «اگر آن‌ها قصد ندارند به تعهدات خود عمل کنند، پس دلیل آن را توضیح دهید. این موضوع کلیدی در تعیین پیشنهادات بعدی ما خواهد بود که به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گزارش خواهیم داد.»

لاوروف گفت: «روسیه قرار نیست در موقعیتی بماند که امنیتش تضعیف شود.» وی تصریح کرد: «ما نیز منافع، عوامل و زندگی خود را داریم. با توجه به تجربیات تلخ، نمی‌خواهیم در موقعیتی بمانیم که امنیت ما به طور روزانه نقض شود.» لاوروف افزود: «روسیه هیچ توهمی ندارد و خواهان روابط خوب، حتی متقابلاً محترمانه و برابر با ایالات متحده و سایر کشورهای جهان است.» وزیر خارجه روسیه افزود: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این باره با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا صحبت و در نشستی در ژنو در ژوئن ۲۰۲۱ دقیقاً این نگرش را تأیید کرد.» وی گفت: «در ایالات متحده، سیاست توسط تعدادی بازیگر ساخته می‌شود. یک سیستم گیج کننده وجود دارد که اغلب مهم‌ترین موضوعات امنیت و ثبات جهانی را گروگان بازی‌های حزبی داخلی، منافع یک سناتور از یک ایالت یا ایالت دیگر می‌کند.»

لاوروف اظهار داشت: «غرب نسبت به منافع روسیه سهل انگارانه و غیر صادقانه عمل کرده، از این رو روسیه با مشکلات جدی رو به رو شده است بنابراین ما به دنبال تضمین‌های الزام‌آور قانونی هستیم که با در نظر گرفتن منافع برابر و مشروع امنیت فدراسیون روسیه را در کل قاره اروپا تضمین می‌کند.» لاوروف خاطر نشان کرد که روابط روسیه و ایالات متحده در اوایل دهه ۱۹۹۰ کاملاً بدون مشکل به نظر می‌رسید، با این حال در اوایل دهه ۲۰۰۰، روسیه هویت تاریخی و ملی خود را احیا کرد و از آن زمان غرب شروع به سرزنش ما کرد که روسیه در حال دور شدن از اصول دموکراتیک است.

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: روسیه خارجه روسیه امنیت سازمان امنیت امنیت همکاری امنیت همکاری اروپا لاوروف اروپا همکاری اروپا سازمان امنیت همکاری اروپا


نظر شما :