آمریکا چیزی را که از جیب ملت ایران برداشته برگرداند

آمریکا چیزی را که از جیب ملت ایران برداشته برگرداند

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۵ کد : ۶۳۷۵ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۰۳
آمریکا چیزی را که از جیب ملت ایران برداشته برگرداند

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در مورد جزئیات سفر «انریکه مورا» به تهران گفت: مذاکرات ایران و ۱+۴ تا همین امروز بدون وقفه ادامه داشته و بارها اعلام کردیم که از طریق هماهنگ‌کننده برجام پیام‌هایی به طور مستمر بین ایران و آمریکا در حال تبادل است.

وی افزود: ایشان با آقای دکتر باقری ملاقاتی خواهند داشت و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام گفت‌وگوها نتیجه را اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه برخی از رسانه‌های عراقی اعلام کردند که ایران انجام رایزنی در ارتباط با آب‌های مشترک را رد کرده است، ادامه داد: ایران در خصوص آب‌های مشترک و آب‌های مرزی نگاه جامعی دارد و تصور ما این است که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه نمی‌تواند مدیریت آب‌های مشترک را به تنهایی انجام دهند. چه ایران، چه ترکیه، چه افغانستان و چه عراق. از طرفی در مسیر رودخانه‌ها، در مورد برخی از رودخانه‌ها ایران بالادست است. ما تأکید داریم که باید در ارتباط با این آب‌های مشترک به صورت مشترک با هم کار کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد آخرین روند آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: درخواست می‌کنم که جزئیات مربوط به این موضوع را از بانک مرکزی بپرسید. آنچه که می‌توانم بگویم این است که ما برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده خود معطل هیچ طرف ثالثی نمی‌مانیم و اتفاقاً برخی از طرف‌های ثالث از جمله آمریکا روند آزادسازی این پول‌ها را منوط به مسائلی چون نتایج مذاکرات وین می‌کنند. از طرفی تاکنون منابعی که آزاده شده مستقل بوده و این مسیر همچنان در حال پیگیری است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد ارتباط با تهدید روسیه برای حمله به مولداوی و بیانیه اخیر ایران برای این‌که شهروندان ایرانی باید از مولداوی خارج شوند، گفت: روز گذشته سفارت ایران در اوکراین که در مولداوی آکرودیته است اطلاعیه‌ای صادر کرد و از ایرانیان مقیم در مولداوی خواست که اگر ضرورتی برای ماندن در این کشور ندارند مولداوی را ترک کنند.

وی تأکید کرد: در مورد مناطقی که احتمال جنگ وجود دارد، درخواست کردیم که همه این مناطق را ترک کنند. متأسفانه در مورد بحران اوکراین ما با مشکلی که مواجه بودیم این بود که برخی از ایرانیان مقیم اوکراین اطلاعیه‌های صادر شده برای خروج از این کشور را جدی نگرفتند و این کشور را زود ترک نکردند و کار وزارت خارجه را با مشکل روبرو کردند.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: ایران مولداوی مشترک آب مشترک آب کشور ارتباط


نظر شما :