جهان اسلام از دیدگاه امام خامنه ای(مدظلی العالی)



آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب جهان اسلام از دیدگاه امام خامنه ای (مدظله العالی)، نوشته هادی جمشیدیان از سری کتاب های (پژوهشکده امنیت) از انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
در جهان اسلام تحولات بسیار قابل توجهی در شرف وقوع است که برآیند آن چشم اندازی است بر ترسیم آینده اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، و از سوی دیگر تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی ریشه در واقعیات تاریخی، تمدنی و فرهنگی دارند، این مسئله در دنیای اسلام و خصوصاً منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل برخورداری از سابقه تمدنی و هویت اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این منطقه علاوه بر آنکه محل تلاقی تمدن های کهن باستانی و ادیان بزرگ توحیدی است به دلیل مسائل ژئو استراتژیک، ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک و مسئله انرژی از دیرباز کانون تحولات و توجهات قدرت های بزرگ بوده است.

پژوهش حاضر که از روش کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی- تاریخی نگاشته شده است، سعی دارد ضمن پاسخگویی به سوالات فوق از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تحلیل گفتمانی با غور در فرمایشات مقام معظم رهبری در طول سی سال زعامت رهبری جهان اسلام با کلید واژه هایی چون دنیای اسلام، جهان اسلام، امت اسلامی، کشورهای اسلامی، بیداری اسلامی، تحولات جهانی و…تلاش کند تا در اولین گام، مجموعه ای از دیدگاه های معظم له را با عنوان بندی مناسب و به ترتیب تاریخ زمانی از نیمه خردادماه سال ۶۸ تا پایان سال ۹۷ ه.ش، تعداد ۱۲۰۰ مقوله (پیام) عیناً استخراج و در فصل دوم همین مجموعه با ذکر مأخذ آن تنظیم و منشر نماید، و در فصل اول که برداشت و استنباط شده از فصل دوم است، با محوریابی و تجزیه و تحلیل گفتمانی به طور اختصار به ده سوال مطروحه پاسخ داده است، و در فصل پایانی نیز اهم نکات کلیدی در قالب جدول در ۱۴۰ عبارت کوتاه و موجز تنظیم شده است.
نوشتار حاضر منظومه ای از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون جهان اسلام است و برخی از مطالب به گونه ای است که گویا همین امروز و در شرایط بحرانی تحولات دنیای اسلام بیان شده است.
جهان اسلام ضعف هایی در درون دارد، در حدی که نمی توان آنها را نادیده گرفت و یا کوچک شمرد. این ضعف ها و کاستی ها، بیش از آنکه ناشی از عوامل خارجی و متأثر از دشمنان باشد، به دولت ها، نخبگان و حتی به مردم مسلمان بر می گردد. فقر، جهل، ظلم، تبعیض، عقب ماندگی، ایستایی، زورگویی، تحمیل، تحقیرو.... از امور و مسائلی هستند که بیشترین ریشه اش به داخل کشور های مسلمان می رسد، و یا بسیاری از حاکمان و کارگزاران کشورهای اسلامی نالایق اند و از این رو، هیچ علاقه ای به بسیج امکانات کشورشان برای مقابله با کاستی ها نشان نمی دهند. البته می توان کاستی ها را به سرعت مرتفع ساخت، در این صورت، کاستی های دیروز به فرصت های امروز تبدیل می شوند و سد و مانعی را پدید می آورند که مسلمانان را قادر می سازد، در مقابل تهدیدها بایستند و مقاومت نمایند.
دنیای اسلام عناصر قدرت فراوانی دارد که برخی بالفعل و برخی بالقوه اند و البته این عناصر باید حفظ و روز به روز تقویت شوند. به هر روی، جهان اسلام ضعیف نیست، بی چیز و ندار نیست، بلکه توانایی های بزرگی در آن به چشم می خورد. توانایی های انسانی، توانایی های جغرافیایی و توانایی های استراتژیک، به گونه ای که بی ثباتی در آن و یا استفاده از آن، دنیا را بی ثبات می کند و یا دنیا را تغییر می دهد.
مواجهه و رودررویی جهان اسلام با تهدیدها و کاستی های فراوان نباید مانع از حرکت آن به سوی توسعه و تکامل باشد، زیرا فرصت های فراوانی در اختیار دارد که می تواند و باید از آن برای نجات خویش از گرداب های توسعه نیافتگی بهره گیرد. گاه کشوری یا نهضتی از این فرصت ها سود برده اند، ولی نتایج قابل توجه و نجات دهنده در کل جهان اسلام نداشته است، بنابراین لازم است که همه جهان اسلام عزم خود را به استفاده از آن نشان دهد.
کتاب جهان اسلام از دیدگاه امام خامنه ای (مدظله العالی)، نوشته هادی جمشیدیان از سری کتاب های (پژوهشکده امنیت) از انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

 

ارسال با ایمیل: