حکمرانی درآمدی بسیار کوتاه



گروه‌ها : مدرسه حکمرانی
دسته کتاب : مدرسه حکمرانی
آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب حکمرانی، درآمدی بسیار کوتاه، نوشته ی مارک بیور، با ترجمه‌ی غلامرضا سلیمی، داود کریمی پور، ازکتب (مدرسه حکمرانی) توسط دانشگاه وپژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

حکومت از پیچیده‌ترین سیستم‌های اجتماعی است که چگونگی نیل به اهداف آن و حل مسائلش به دانش و مهارت‌های بین رشته‌ای نیاز دارد که حکمرانی متولی آن است. در حکومت اسلامی و تغییر و تحو لات سریع محیطی عصر حاضر پیچیدگی و در هم تنیدگی مضاعف شده و این موضوع پرداختن به مقوله حکمرانی را دو چندان می‌کند.

می‌توان به دو دایل عمده برای گسترش سریع واژه حکمرانی قائل بود.نظریه‌های اجتماعی دگرگون شونده، سبب شده‌اند که مردم، جهان خارج را به گونه‌ای متفاوت بنگرند و اینکه دنیا نیز دگرگون شده است. در پرتو این نظریه‌ها و کنش‌های جدید، توجه‌ها از نهادهای مرکزی دولت برداشته و به سوی حکمرانی، معطوف شده است که بخش عمده این حکمرانی در حال حاضر به وسیله‌ی سازمان‌های خصوصی، داوطلب و همچنین عمومی انجام می‌شود.

حکمرانی شامل تمامی فرایندهای حکومت کردن است، اعم از اینکه متولی آن دولت، بازار یا شبکه باشد و حیطه آن شامل یک خانواده، قوم، سازمان رسمی یا غیر رسمی یا سرزمین شود ویا اینکه به وسیله قانون، هنجار، قدرت یا زبان انجام بپذیرد.

حکمرانی هم از حیث نظری و هم تجربی با حکومت متفاوت است. به لحاظ نظری، حکمرانی، فرایند حکومت کردن است. در واقع آن چیزی است که حکومت‌ها با شهروندان و شرکت‌ها و سازمان‌ها با مشتریان خویش انجام می‌دهند، به علاوه اینکه لازم نیست فرایند حکمرانی توسط مجموعه‌ای از کنشگران در یک چارچوب هرمی و به طور آگاهانه انجام شود. بازارها و شبکه‌های کنشگران می‌توانند حکومت، تولید، هماهنگی و تصمیم گیری کنند. در حالی که، منظور از حکومت، نهادهای سیاسی است، اما حکمرانی شامل تمامی فرایندهای حکومت کردن در هرمکانی می‌شود.

شهرتی که امروز واژه حکمرانی به دست آورده، بدون شک مرهون تناسب آن با دگرگونی‌های اخیر در جهان است. در جامعه مدنی دولت روز به روز به سازمان‌ها وابسته‌تر و بیش از پیش توسط پیوندهای بین الملی محصور شده است. از یک سو، بخش عمومی در بسیاری از دولت‌ها از ساختار دیوان سالاری هرمی به سوی شبکه‌ها و بازارها گذر کرده است. در این معنا، حکمرانی در برگیرنده ی الگوهایی از حاکمیت است که گروه‌ها در بخش خصوصی و داوطلبانه آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

بسیاری از دیدگاه‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌های حکمرانی، غیر متعارف به نظر می رسند. یکی از ویژگی‌های مهم حکمرانی نوین، تلفیق ترتیبات ثابت اداری با ویژگی‌های بازار است. ترتیبات حکمرانی اغلب شامل شیوه‌های ترکیبی، نظام‌های سازمانی در حال تلفیق با ساز وکار های بازار و سازمان‌های غیر انتفاعی است.

مفهوم حکمرانی اساساً در مخالفت با اعتقاد به دولت حاکمه رشد و گسترش یافته است. اگر مردمی به یک دولت حاکمه واحد اعتقاد داشته باشند، معمولاً از حکومت آن نیز سخن می‌گویند، اما وقتی همین مردم اعتقادی به دولت نداشته باشند، تلاش می‌کنند تا بر فرایندهای پیچیده و درهم تنیده حکمرانی توجه کنند. در حالی که، واژه حکومت به بهترین شکل باور اخلاقی و تجربی به یک ملت یکدست ذیل یک دولت واحد را منتقل می‌کند، واژه حکمرانی نشان دهنده رویکردهای متکثر اخلاقی و تجربی است.

کتاب حکمرانی، درآمدی بسیار کوتاه، نوشته ی مارک بیور، با ترجمه‌ی غلامرضا سلیمی، داود کریمی پور، ازکتب (مدرسه حکمرانی) توسط دانشگاه وپژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید

ارسال با ایمیل: