رژیم صهیونیستی و اروپا همسایگانی ناآرام



آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب رژیم صهیونیستی و اروپا، (همسایگانی نا آرام)، نوشته ی شارون پاردو، جوئل پیترز، با ترجمه ی علیرضا ثمودی، حسین خلیلی (پژوهشکده امنیت ملی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

دگرگونی های اخیر منطقه خاورمیانه و از آن میان رویدادهای جهان عرب و کشمکش میان دولت های عربی و نیروهای اجتماعی آن باعث شده است تا مسئله محوری خاورمیانه یعنی فلسطین تا اندازه ای در حاشیه بحث های منطقه ای قرار گیرد. با این همه زودگذر بودن رویدادها و دگرگونی های اخیر و دیرپایی بحران فلسطین باعث می شود که این موضوع به عنوان کانون محوری مسائل خاورمیانه ای جایگاه خود را همچنان حفظ کند. با وجود این، تأثیر همین رویدادها و دگرگونی های اخیر منطقه، خود را به شکل کم توجهی به بحران فلسطین در عرصه انتشاراتی، اعم از مقالات مطبوعاتی، چاپ پژوهش های بنیادین و کتاب نمایان کرده است. این تأثیر گذاری را می توان در سطح جهانی نیز به خوبی مشاهده کرد، اما در ایران این کم توجهی نمود بیشتری داشته و حجم پژوهش های انجام شده درباره مسئله فلسطین در مقایسه با سایر موضوعات منطقه بسیار کمتر از میزان آن در گستره جهانی بوده است.

یکی از مناطقی که در عرصه سیاست خارجی رژیم صهیونیستی اهمیت زیادی دارد و این رژیم همیشه به آن به عنوان یک چالش نگاه می کند، اروپاست. پیش از شکل گیری اتحادیه اروپا نیز رژیم صهیونیستی بر سر چگونگی نگاه کشورهای اروپایی به مسئله فلسطین دچار مشکل بود، اما این مسئله پس از آغاز فعالیت های این اتحادیه و سیاست یکپارچه آن در عرصه خارجی اهمیت بیشتری یافت.

کتاب حاضر که بر روابط اتحادیه اروپا در دهه نخست و کشورهای اروپایی در دهه بعدی با رژیم صهیونیستی و دیدگاه های آن درباره بحران فلسطین تمرکز دارد، تلاش کرده تا چالش های ناشی از مواضع اروپا را در بحران فلسطین برای رژیم صهیونیستی بررسی و تحلیل کند. نویسندگان در فصل های پنج گانه کتاب، این مواضع و دیدگاه ها را به طور خاص و روابط میان اروپا و رژیم صهیونیستی را به طور عام بررسی کرده و ابعاد گوناگون آن را در زمینه های اقتصادی و سیاسی مورد کنکاش قرار داده اند.

رژیم صهیونیستی پیش از آنکه کشورهای اروپایی پیمان رم را تصویب کنند، به دنبال بازکردن مسیر مذاکره و گفت و گو با جامعه اقتصادی اروپا بود. این رژیم پس از یونان و ایالات متحده در آوریل ۱۹۵۸ اقدام به ایجاد هیأت و نمایندگی سیاسی در بروکسل کرد و با جامعه اروپا در فوریه ۱۹۵۹ رسماً وارد روابط دیپلماتیک شد. با وجود شکل گیری این رابطه ابتدایی، اروپا برای سال های متمادی در سیاست خارجی رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار نمی گرفت و جایگاه چندانی نداشت.

با وجود اهمیت رابطه رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا، این موضوع در مطالعات و تحقیقات مربوط به رژیم صهیونیستی، اروپا و خاورمیانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بررسی کوتاهی در این زمینه، نشان می دهد که مطالعات و تحقیقات معدودی در مورد روابط رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا انجام شده است. این کتاب قصد دارد این خلأ را پر کند و به تحلیل رابطه پویای رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا بپردازد و پیشرفت های مشخص انجام شده در این باره از دهه ۱۹۵۰ تا به امروز ونه تمام جنبه ها و زوایای آن را بررسی کند.

یکی از دلایل اصلی اختلاف بین رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا تفاوت دیدگاه ها در مورد جایگاه و آینده بیت المقدس بود. دولت های اروپایی هرگز الحاق قدس شرقی به رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناختند و همواره نسبت به اقدام های آنها برای تغییر هویت این شهر هشدار دادند. از دید اروپایی ها، تنها راه حل موجود برای حل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها برقراری دولت فلسطین با پایتختی بیت المقدس است.

یکی از دلایل اختلاف رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا طی این سال ها، حمایت اروپا از تشکیل دولت مستقل فلسطینی بود. بیانه ها و اعلامیه های اروپایی ها در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی به صراحت به تشکیل دولت مستقل فلسطینی اشاره نمی کرد، بلکه آنها در مورد موضوعاتی همچون لزوم وجود وطنی برای مردم فلسطین، حق قانونی آنها در بیان هویت ملی و حق تعیین سرنوشت خود سخن می گفتند. از سوی دیگر، توافقنامه اسلو نیز اشاره مستقیمی به دولت مستقل فلسطینی نداشت. رهبران اروپایی و بیشتر جوامع مدنی اروپا به این موضوع اعتقاد داشتند که ایجاد دولت مستقل فلسطینی، امری لازم و نتیجه اجتناب ناپذیر فرایند صلح است.

کتاب رژیم صهیونیستی و اروپا، همسایگانی نا آرام، نوشته ی شارون پاردو، جوئل پیترز، با ترجمه ی علیرضا ثمودی، حسین خلیلی (پژوهشکده امنیت ملی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: