تأثیرات و ضرورت دیدبانی در امنیت کشور

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۴۵۷ اخبار دانشکده دفاع ملی
تعداد بازدید:۶۹۶
کتاب الگوی راهبردی دیدبانی به قلم مجید فخری به نگارش درآمد و توسط دانشگاه وپژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
تأثیرات و ضرورت دیدبانی در امنیت کشور

‌‌‌‌‌‌‌دیدبانی، همواره تلاش در شناسایی تغییر موضوعات در حال ظهور و روند‌های کلیدی دارد که می‌تواند مفروضات گذشته را به چالش کشیده و دیدگاه‌های جدیدی را نسبت به تهدیدها و فرصت‌های آینده مهیا کند. هر تغییری در محیط خارجی و فعالیت یک نظام همواره با علائم و پیام‌هایی همراه است که باید نگاه تیز بینانه ای نسبت به آنها داشت. این علائم ممکن است که خیلی ضعیف باشند یا ممکن است باعث سردرگمی شوند و یا اطلاعات غلط و دستکاری شده باشند.

پیچیدگی و ناپایداری محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، بالا بودن عدم قطعیت‌ها و ناپیوستگی‌ها در فضای بین المللی و منطقه‌ای، تعدد تهدیدات فراروی کشورمان در اشکال مختلف آن، ضرورت ایجاد و استقرار سامانه‌ای برای رصد مستمر تغییرات محیطی را دو چندان می‌نماید.

سامانه دیدبانی حساس به تمامی رویدادها و توانا در شناسایی علائم ضعیف تغییر و پیگیر روندهای حوزه‌های مختلف، نیازمند به کارگیری تمامی ظرفیت‌های اطلاعاتی کشور در حوزه‌های گوناگون است تا با تجمیع اخبار و تحلیل آنها و تولید اطلاعات مناسب بتواند ضمن اتخاذ تصمیمات به موقع و درست از غافلگیری جلوگیری نماید.

بریده‌ای از متن کتاب

یکی از مراحل بسیار مهم مدیریت و برنامه ریزی راهبردی در هر سازمان بررسی محیط بیرون سازمان و عوامل و پارامترهای بیرون است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر عملکرد سازمان تأثیر گذارند. سازمان‌ها در خلأ زندگی نمی‌کنند و ارتباط آنها با دنیای بیرون است که به آنها موجودیت و هویت می‌دهد. بنابراین هر کدام از عوامل تأثیر گذار بیرون، تأثیری مثبت و سازنده و یا اثری مخرب و بازدارنده بر سازمان می‌گذارند. این دنیای بیرون را می‌توان جامعه و فرهنگ آن، دولت و قوانین، خواست‌ها، نیازها و سلایق، تأمین کنندگان، رقبا، کشورهای دیگر، شرکت‌های بین الملی چندملیتی و … دانست.

در عصر کنونی قدرت و برتری متعلق به کشوری است که اطلاعات بیشتری نسبت به دیگران دارد و کشوری که در این زمینه ضعف دارد به میزان ضعف، مورد ظلم و سو استفاده قدرت‌های برتر قرار خواهد گرفت. در این خصوص برخی نیز اعتقاد دارند که برتری‌های آینده بیشتر در میدان شبکه‌های اطلاعاتی انجام خواهد شد نه طبق سلسله مراتب سنتی و آن کسی که بر این شبکه مسلط می‌شود حاکم بلامنازع آن خواهد بود.

داشتن اطلاعات از محیط درونی و بیرونی به ویژه در مورد تهدیدات، آسیب پذیری ها و روندهای آن و نیز آخرین وضعیت دشمنان و اخلالگران از لوازم اولیه و اساسی برای هر نیروی نظامی و انتظامی می‌باشد، زیرا اطلاعات قلب تصمیم گیری هستند. اطلاعات باید به روز، صحیح و به اندازه کافی و در مورد قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهدیدات، آسیب پذیری ها و قابلیت‌های خودی و دشمن باشد. نیروهای مسلح باید علاوه بر اطلاعات خودی و دشمن، از آخرین دستاوردهای علمی و فنی و نیز از وضعیت جهان مطلع باشند و به طور مداوم آنها را رصد نمایند.

کتاب الگوی راهبردی دیدبانی به قلم مجید فخری به نگارش درآمد و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید.

‌‌‌‌

کلید واژه ها: الگوی راهبردی دیدبانی کتاب الگوی راهبردی دیدبانی دانلود کتاب الگوی راهبردی دیدبانی خرید کتاب الگوی راهبردی دیدبانی مجید فخری انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا دانشکده دفاع ملی


نظر شما :