معرفی کتاب اصول جنگ

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۰ کد : ۳۲۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۸۲۴
کتاب اصول جنگ، جلددوم (درآمدی نو بر اصول و قواعد اساسی جنگ)، نوشته ذوالفقار صادقی، از سری کتب (پژوهشکده دکترین)، از انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
معرفی کتاب اصول جنگ

این کتاب در آمدی نو بر اصول و قواعد اساسی جنگ را به نمایش می گذارد و شامل سه بخش اصل صرفه جویی در قوا، اصل مانور و اصل غافلگیری می باشد.

 برای اینکه فرماندهی بتواند با تمرکز قدرت رزمی خود در منطقه مورد نظر تعادل رزمی دشمن را بر هم بزند و ابتکار و کنترل عملیات را به دست گیرد، ناگزیر بایستی با رعایت اصل صرفه جویی در سایر مناطق به تمرکز قوا دست یابد، به همین خاطر است که صرفه جویی در قوا با محافظه کاری و انفعال فرق اساسی دارد، بنابراین، با توجه به این اصل، اصل تمرکز قوا معنی پیدا می کند و منظور استفاده ماهرانه و آگاهانه فرمانده از قدرت رزمی در تلاش اصلی برای آفند و استفاده و به کارگیری معقول از قدرت رزمی در مناطق پدافندی است.

 یادآوری این نکته ضروری است که امروز در عصر جنگ های فوق مدرن یا موج سومی و حضور قدرتمند و پرثمر فناوری های ارتباطی و سامانه های کنترلی در فضا و دریا، بخصوص حضور پرقدرت و روزافزون رایانه ها، صرفه جویی در قوا و سرعت در تمرکز نیروها را به حدی تسهیل و مطمئن ساخته اند که زمانی پرداختن به آن رویایی بیش نبوده است.

 یادآوری تحولات کنونی به هیچ وجه به معنی نادیده انگاشتن تجربیات جنگی در گذشته نیست و نخواهد بود، بلکه پرداختن به آنچه اتفاق افتاده نه تنها در هضم تحولات کنونی کمک کار ما خواهد بود بلکه زوایای دیگر از موضوع را نمایان و اهمیت خود را نشان خواهند داد، بخصوص برای فرماندهان و رهبران نظامی کشورهای جهان سومی.

 جملاتی از متن کتاب

 ما اگر به تاریخ تحولات نظامی نگاهی بکنیم و اگر با نظرات فرماندهان بنام آن آشنا شویم، آن وقت به جایگاه و ارزسی که مانور از آن برخوردار است پی خواهیم برد و اگر هم اکنون که فاصله چندانی با جنگ هشت ساله نداریم، از فرماندهان آن جایگاه مانور را جویا شویم، بدون شک جایگاه اصل مانور ارزشی والا دارد؟ لکن پاسخ به این سوال که چه سازوکارهایی اصل مانور را با اهمیت جلوه داده و آن را در ردیف قواعد مهم جنگی در آورده، با اهمیت تر خواهد بود.

 آخرین نمونه ای از جنگ جهانی دوم به عنوان تجربه ای ارزنده در اصل مانور در این قسمت از بحث، که به نظر می رسد اهمیت خود را همچنان در نبردهای زمینی و در طراحی های مانوری آینده حفظ خواهد کرد، در جبهه روسیه قابل تأمل است، لیدل هارت آورده است، آنچه بیش از هرچیز روسیه را نجات داد، پیشرفت های مدون آن نبود، بلکه عقب ماندگی اش بود. هرگاه رژیم شوروی سیستم راه هایی را که قابل مقایسه با کشورهای غربی باشد، فراهم ساخته بود، احتمالاً این کشور به سرعت در نوردیده می شد. نیروهای مکانیزه آلمان از بدی راه های شوروی در ماندند.

 نقطه ثقل و عاملی که برتری یک طرح مانور را نسبت به سایر طرح ها نشان می دهد و پیروزی در رویارویی ها را تضمین می کند، بستگی به میزان انعطاف، انطباق و سرعت در حرکاتی است که در یک طرح مانور گنجانده شده است.

 همه ما وقتی از غافلگیری بحث می کنیم قطعاً خواهیم گفت، غافلگیری به قطع و یقین تعادل رزمی صحنه نبرد را به نفع نیروی خودی برهم می زند و به جمله فوق اضافه می کنیم، بهترین نتیجه غافلگیری زمانی حاصل خواهد شد که سایر اصول را با آن توأمان در نظر بگیریم و یا این مطلب که، برای اعمال اصل غافلگیری اساس کار صرفاً در این نیست که دشمن را بی خبر مورد ضربت قرار دهیم، بلکه کافی است هنگامی دشمن از قصد ما آگاه شود که دیگر برای ابراز عکس العمل دیر شده باشد و سایر مطالبی که می توان در ادامه تیتر کرد.

 کتاب اصول جنگ، جلددوم (درآمدی نو بر اصول و قواعد اساسی جنگ)، نوشته ذوالفقار صادقی، از سری کتب (پژوهشکده دکترین و معماری دانا)، از انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید.

 


( ۲۰ )

نظر شما :