فنون تحقیق در عملیات نرم

نگاشت شناختی

دفتر آینده پژوهی
۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴ کد : ۹۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۴۲
کتاب نگاشت شناختی (فنون تحقیق در عملیات نرم) نوشته‌ی مهدی حمزه پور و سید محمد صادق داوودی توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
نگاشت شناختی

‌‌‌‌‌‌‌این کتاب شامل بررسی روش‌های تحقیق کیفی و تفاوت تحقیق در عملیات سخت و نرم است و جایگاه روش نگاشت‌شناختی در روش‌های ساختاردهی را مشخص می‌کند.

بن مایه اصلی شخصیت انسان، نحوه تفکر اوست. درحقیقت، مدل ذهنی افراد، انسانی است که نظام ادراک او را از واقعیت جهان رقم می‌زند و برپایه همین تفسیر برآمده از نظام ادراکی است که سیستم ارزشی او شکل می‌گیرد.

از آنجا که انسان هم درنگاه فیزیک و طبیعت در شمار موجودات ریزاتمی قرار می‌گیرد، لذا قوانین حاکم برطبیعت انسانی او در پارادایم کوانتوم تعریف می‌شود، نه پارادایم نیوتن به عبارت دیگر، واقعیت بیرونی از انسان جدا نیست و برخلاف اندیشه نیوتنی، تفکیک عین از ذهن، واقعیت همان چیزی است که فرد ادراک می‌کند و این ادراک برمحور ذهن و مدل‌های برآمده از آن به صورت منحصر به فرد و بی همتا در هر یک از افراد انسانی شکل می‌گیرد.

به همین دلیل این دو پارادایم مطرح در حوزه فیزیک و فلسفه علم، تأثیرات شگرفی را نهاد. از جمله می‌توان به پیدایش و رشد حوزه‌هایی چون راهبردهای روش شناسی پژوهش‌های کیفی، پژوهش عملیاتی نرم و فناوری‌های نرم اشاره نمود. در واقع موضوع کتاب حاضر یکی از اصیل‌ترین، زیر بنایی ترین و مهمترین تکنیک‌های کیفی پارادایم تفسیری در پژوهش عملیاتی نرم است. به دیگر سخن، قلمرو موضوعی مباحث این کتاب برمبنای پارادایم جدید پژوهش عملیاتی، یعنی پژوهش عملیاتی رفتاری می‌باشد.

بریده‌ای از متن کتاب

مفاهیم اساسی تکنیک نگاشت شناختی از تئوری سازی شخصی جرج کلی اقتباس شده است که درحوزه روانشناسی شخصیت، مطرح شد و مبنایی برای نشان دادن دیدگاه‌های چند گانه افراد ارائه می‌داد. طبق نظر وی افراد فرضیه‌ها و دیدگاه‌های خود را برای دنیایی که در آن زندگی می‌کنند به طور شخصی و منحصر به فرد می‌سازند و این سازه‌های شخصی برای تفسیر و پیش بینی در یک محیط شخصی بکار می‌روند.

برای اینکه بتوان جایگاه روش نگاشت شناختی را بهتر درک کنیم لازم است تا درابتدا با تعریف، ماهیت و دسته بندی مسائل آشنا شویم. این امر سبب می‌شود که بسترها و زمینه‌های اصلی این روش و نحوه ارتباط با سایر مسائل را بهتر بشناسیم.

نگاشت شناختی ابزاری برای آشکار سازی و شکل دهی فعالانه مدل‌های ذهنی یا سیستم‌های اعتقادی است که افراد برای ادراک، مفهوم سازی، ساده سازی و درک کردن مسائل پیچیده دیگر استفاده می‌کنند.

نگاشت شناختی برای نگاشتن و ترسیم تفکر یک فرد در حوزه پژوهش روان شناختی ادراک صورت می‌گیرد. باید اشاره شود که نگاشت شناختی صرفاً نموداری تشکیل شده از کلمات و پیکان‌ها بایک نمودار علت و معلولی که متخصصین پویایی شناسی سیستم از آن استفاده می‌کنند، نیست. همچنین نگاشت شناختی را نمی‌توان یک نقشه ذهنی با نقشه مغزی دانست. نگاشت شناختی یک تکنیک رسمی مدل سازی است که از قواعد خاص خود برای توسعه مدل استفاده می‌کند.

کتاب نگاشت شناختی (فنون تحقیق در عملیات نرم) نوشته‌ی مهدی حمزه پور و سید محمدصادق داوودی توسط دانشگاه وپژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. برای مطالعه نسخه الکترونیک این کتاب می‌توانید به فروشگاه‌های الکترونیک کتاب طاقچه یا کتابراه مراجعه فرمائید.

برای مشاهده نسخه الکترونیک این کتاب در سایت طاقچه اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده نسخه الکترونیک این کتاب در سایت کتابراه اینجا کلیک کنید.

 

کلید واژه ها: نگاشت شناختی کتاب نگاشت شناختی دانلود کتاب نگاشت شناختی خرید کتاب نگاشت شناختی انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا مهدی حمزه پور محمد صادق داوودی دفتر آینده پژوهی


( ۲ )

نظر شما :