سوله ‌آسیب‎دیده نطنز با تجهیزات پیشرفته‌تر بازسازی می‌شود

تعداد بازدید:۱۳۲۷
سوله ‌آسیب‎دیده نطنز با تجهیزات پیشرفته‌تر بازسازی می‌شود

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان روز یکشنبه (۱۵ تیر ۱۳۹۹) در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به حادثه روز پنجشنبه (۱۲ تیر ۱۳۹۹) مجتمع شهید احمدی روشن؛ نطنز و تصمیماتی که برای بازسازیِ سوله حادثه دیده به مراجع ذیربط منعکس شده است اعلام کرد که این سوله در ابعادی بزرگ‌تر ساخته و با استفاده از تجهیزاتِ بیشتر و پیشرفته‌تری احداث خواهد شد.

کمالوندی گفت: «هنوز این بحث وجود دارد که آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با با در نظر گرفتن ملاحظاتِ پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود اما آنچه که تصمیم آن گرفته شده و برنامه‌هایِ آن در طول همین دو سه روز طی چندین جلسه مشخص شده است این است که سوله در ابعادی بزرگ‌تر ساخته می‌شود و از تجهیزاتِ بیشتر و پیشرفته‌تری در آنجا استفاده خواهد شد. در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ و به مراجعِ ذیربط منعکس شده و این مراجع هم از موضوع حمایت می‌کنند.» وی گفت: «تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزاتِ اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند. به دلیل نوع تجهیزات حتی اگر حادثه ابعاد کوچک‌تری نیز می‌داشت دیگر نمی‌توانست قابل استفاده باشد.»

کمالوندی با تأکید بر اینکه این حادثه هیچ وقفه و خللی در کار غنی‌سازی ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: «ممکن است این حادثه در برنامه میان مدت در توسعه و تولید ماشین‌هایِ پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند که با تلاش شبانه‌روزی و کار جهادی همکارانِ سازمان این کندی را ان‌شاءالله جبران می‌کنیم به نحوی که حتی ظرفیت‌هایی بیشتر از قبل در این سایت ایجاد شود. همکاران ما عزم جزم دارند تا در این زمینه تمام تلاش خود را بکار گیرند.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآورشد: «قرار بود در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌هایِ سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور مقام معظم رهبری به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو در چارچوب برجام دقیقاً دو روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران این مجموعه افتتاح شد. البته مجموعه به دلیل محدودیت‌هایِ برجامی با ظرفیت کامل کار نمی‌کرد در عین حال تکمیل هرچه بیشتر سالن مد نظر بود که تا روز حادثه نیز در دست اقدام بود.»

وی همچنین گفت: «در زمینه بازسازی سوله خسارت دیده باید دو فرایند ایجاد تأسیسات و تأمین تجهیزات به موازات و در عرض هم در دستور کار قرار گیرد. در واقع همزمان با احداث تأسیسات باید تأمین تجهیزات را هم پیگیری و ابعاد کار را گسترده‌تر کنیم.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: سازمان انرژی اتمی کمالوندی برجام آمریکا


نظر شما :