برنامۀ ۲۵ سالۀ ایران و چین بازارهایِ نفتی دنیا را متحول می‌کند

۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۱۷۴ اخبار راهبردی اخبار بین المللی اخبار اقتصادی
تعداد بازدید:۱۳۲۲
برنامۀ ۲۵ سالۀ ایران و چین بازارهایِ نفتی دنیا را متحول می‌کند

تارنمای نیکی ژاپن، روز شنبه (۴ مرداد ۱۳۹۹) گزارش داد که چین در جهانی که اتحادهایش در حال تحول است، به دنبالِ روابطی قویتر با ایران است و این همکاریِ فزاینده می‌تواند بازار انرژی دنیا را دستخوش تغییر کند. این رسانۀ ژاپنی در گزارشی از روابط ایران و چین به عنوانِ مناسبات مشارکتی دو کشور یاد کرد و اعلام کرد: «دو طرف در حال رایزنی درخصوص پیشبردِ برنامۀ جامع همکاری ۲۵ ساله هستند که موضوعاتِ مختلف از جمله اقتصاد را در بر می‌گیرد.»

این گزارش تأکید می‌کند که یکی از مسائل مهم بر اساس این برنامه می‌تواند همکاری‌های نفتی دو کشور باشد در حالیکه ایران منبع بزرگ انرژی دنیا و چین دومین اقتصاد دنیاست و ریزشِ نفت ایران به چین عاملی مهم برای درهم شکستن تحریم‌های آمریکا علیه تهران است. این گزارش به موضوع ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاریِ چین در ایران می‌پردازد که بر اساس این برنامه، قلمروهایِ متفاوتی از مخابرات و ارتباطات گرفته تا ساختِ بنادر و راه‌آهن را در بر می‌گیرد و مزایای فراوانی برای ایران خواهد داشت.

این گزارش چنین سرمایه‌گذاری را برای دو طرف مهم معرفی کرده و نوشته است: «فعالیت در این راستا نه تنها برایِ گسترش مناسبات بلکه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا مهم است و این روند می‌تواند تحولات جدی در دنیا به وجود بیاورد.»

نیکی تأکید کرده است یکی از اصلی ترین بخش‌های این همکاری، تبادلات نفتی و سرمایه‌گذاری متقابل است. انرژی و نفت هنوز نقش بسیار تعیین کننده‌ای در معادلات بین‌المللی دارد و همکاری ۲۵ سالۀ ایران و چین می‌تواند تحولاتی را در بازارهای نفتی دنیا به وجود بیاورد.

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: چین جمهوری اسلامی ایران اقتصاد آمریکا


نظر شما :