قدرت نمایی چین به آمریکا با رونمایی از بمب افکن راهبردی شیان اچ-۶

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۲۱۶ اخبار راهبردی اخبار دفاعی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۲۷۱۳
قدرت نمایی چین به آمریکا با رونمایی از بمب افکن راهبردی شیان اچ-۶

با تشدید تنش‌ها در دریای چین جنوبی و اعزام رزم‌ناوهایِ آمریکا به منطقه، ارتش جمهوری خلق چین همزمان با برگزاریِ یک رزمایش، یک بمب افکن راهبردیِ خود را به نمایش گذاشت.

این بمب افکن «H-6J» شیان نام دارد و در حال حاضر دوربردترین هواپیمای نظامی ارتش این کشور است. این بمب افکن راهبردی قادر به حمل ۷ تیر موشک کروز ضدِ کشتی فراصوت «YJ-12» است. این نخستین بار است که ارتشِ چین به طور رسمی این هواپیمایِ بمب افکن را به نمایش گذاشته است. به گفتۀ منابع مطلع، این هواپیما در هر نوع شرایط آب و هوایی قادر به اجرای مأموریت است و دقت هدف گیری بالایی دارد. به گفتۀ مقامات آمریکایی، این بمب افکن قابلیتِ سوختگیری هوایی را نیز دارد. ارتش چین در سال ۲۰۱۸ (سال ۱۳۹۷) این بمب افکن را برای آزمایش در دریای چین جنوبی به پرواز درآورد. به دلایل امنیتی مشخصاتِ بیشتری از این بمب افکن منتشر نشده است.

چندی قبل نیز همزمان با شدت یافتن تنش‌های آمریکا و چین، برخی رسانه‌های آمریکایی به آماده شدن یک بمب افکنِ پنهانکار و فراصوت چین به نام «شیان-ایچ ۲۰» اشاره کردند. به نوشتۀ وبگاه شبکۀ خبری «فاکس نیوز» این بمب افکن فراصوت بردِ عملیاتی نیروی هوایی چین را افزایش داده و گفته می‌شود سال ۱۳۹۹ آمادۀ حضور در ارتش این کشور است. این بمب افکن پنهانکار تمام شبه جزیرۀ کره، استرالیا و ژاپن را در برد خود دارد و چالشی برای ایالات متحده محسوب می‌شود. بنا بر اعلام سازمان اطلاعات دفاعی ارتش آمریکا، این بمب افکن با نمونه‌های آمریکایی «بی -۱»، «بی -۲» و «پاکدا» روسی قیاس می‌شود.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: چین آمریکا بمب افکن


( ۲ )

نظر شما :