چین ۱۱ مقام آمریکایی را تحریم کرد

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۴ کد : ۱۲۷۶ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۱۱۷۶
چین ۱۱ مقام آمریکایی را تحریم کرد

اقدام آمریکا در اعمالِ تحریم بر یازده مقامِ چینی و متحدان آن‌ها در هنگ‌کنگ، با مقابله به مثل و اقدام تلافی‌جویانۀ مشابه دولت پکن مواجه شد. وزارت خارجۀ چین روز دوشنبه (۲۰ مرداد ۱۳۹۹) اعلام کرد که ۱۱ مقام آمریکایی را در اقدامی متقابل تحریم کرده است.

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: «این تحریم‌ها شامل مقاماتی از جمله «تد کروز» و «مارکو روبیو» سناتورهای جمهوری‌خواه، «کنث راث»، مدیرعامل سازمان دیدبان حقوق بشر و «مایکل آبراموویتز»، رئیس سازمان خانه آزادی می‌شود.» لی‌جیان در کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که این مقام‌هایِ آمریکاییِ تحریم‌شده، در امور داخلی چین مرتبط با هنگ‌کنگ، دخالت کرده و سعی داشته‌اند خودمختاری این منطقه را تضعیف کنند.

واشنگتن روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۳۹۹) گروهی از مقامات چینی و هنگ‌کنگی از جمله «کری لام»، فرماندار هنگ‌کنگ را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دارایی‌های کری لام و ۱۰ مقام ارشد دیگر از جمله رئیس دفتر ارتباطاتِ پکن در هنگ‌کنگ را مسدود می‌کند. این اقدام بعد از آن انجام شد که دولت آمریکا به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست این کشور، نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی «تیک تاک» و «وی‌چت» را به بهانۀ جمع‌آوری اطلاعات از این کشور و تلاش برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر (آبان ماه ۱۳۹۹)، مجبور کرد به فعالیت‌هایشان در آمریکا پایان دهند.

پیش از آن «وانگ وِنبین»، دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین تصمیمِ آمریکا برای تحریم شرکت‌های نرم‌افزاری چینی را زورگویی آشکار توصیف کرده بود.

«جائو لیجیان»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین در واکنش به اتهامِ آمریکا به ایران، چین و روسیه برای امکانِ دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور اعلام کرد: «انتخابات ایالات متحده آمریکا مسأله‌ای داخلی است و چین هیچ علاقه‌ای به آن ندارد و هرگز در آن مداخله نکرده و نخواهد کرد.» وی افزود: «برخی سیاستمداران آمریکایی مرتباً از حدس و گمان و بدون هیچ دلیلی برای حمله و بی اعتبار کردن چین استفاده می‌کنند ما از این سیاستمداران آمریکایی می‌خواهیم که حرفه‌ای رفتار کنند و اعتبار و چهرۀ ملی آمریکا را حفظ کرده و از تهمت زدن به چین خودداری کنند.»

لیجیان استدلال مقامات آمریکایی مبنی بر تأثیرگذاری چین در انتخابات این کشور را منطقی پوچ خواند و افزود: «این ایالات متحده است که در امور داخلی چین دخالت می‌کند و با این کار به منافع چین آسیب می‌رساند چین نیز به این موضوع واکنش قانونی نشان خواهد داد.» این مقام وزارت خارجه چین یک بار دیگر تأکید کرد که سیاست کشورش در قبال ایالات متحده سازگاری است و افزود: «ما متعهد به دستیابی به همکاری، عدم تقابل، احترام متقابل و مبتنی بر برد - برد هستیم و در عین حال از استقلال ملی، امنیت و منافع خود خفاظت خواهیم کرد.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: چین آمریکا تحریم


نظر شما :