قطعنامۀ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی نیاورد

تعداد بازدید:۱۴۷۷
قطعنامۀ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی نیاورد

شورایِ امنیت سازمان ملل روز جمعه (۲۴ مرداد ۱۳۹۹) قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا برایِ تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را به صورتِ مجازی به رأی گذاشت. این قطعنامه در نهایت با کسب ۱۱ رأیِ ممتنع و دو رأی مخالف در برابر تنها دو رأیِ موافق از تصویب در شورای امنیت باز ماند. آمریکا و جمهوریِ دومینیک به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضاء رأی ممتنع دادند.

نتایجِ این رأی‌گیری نشان دهندۀ بیهودگی تلاش‌هایِ چندماهۀ آمریکا در به تصویب رساندن قطعنامۀ مزبور بود؛ قطعنامه‌ای که با مخالفتِ شدید روسیه و چین روبرو شد. گفتنی است که تصویبِ این قطعنامه نیازمند کسب حداقل ۹ رأی موافق از مجموعِ ۱۵ رأی اعضای این شورا و عدمِ دریافت وتو و رأی منفی از جانب اعضایِ دائم بود.

لازم به ذکر است که چند ساعت پس از آنکه «کِلی کِرافت»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از کشورهایِ اروپایی خواست تا حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران را مصروفِ تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران کنند، دولت ترامپ خواستارِ رأی گیری بر سر این قطعنامه شد. کِلی کِرافت در مصاحبه‌ای با خبرنگاران مدعی شد که ایالات متحده فضا را برای گفت‌و‌گوها با انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین روسیه و چین باز نگه می‌دارد. این در حالی است که به غیر از آمریکا، چهار عضو دیگر شورای امنیت به همراه آلمان همچنان از توافق هسته‌ایِ ایران؛ برجام حمایت می‌کنند؛ توافقی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا در سال ۲۰۱۸ (سال ۱۳۹۷) از آن خارج شد.

دکتر «مجید تخت روانچی»، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد، رأی شورای امنیت در ردِ قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را انزوایِ آمریکا در عرصۀ بین‌المللی دانست و گفت: «این رأی نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن ادعایِ واشنگتن دربارۀ مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.»

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «رأی امروز شورای امنیت انزوای کامل آمریکا است، اینها تبلیغ می‌کردند که نیاز به وتو است در حالیکه رأی امروز نشان داد که به وتو نیاز نبود و آرا به حد نصاب نرسید.» وی ادامه داد: «تلاش آمریکایی‌ها، یک سیاست شکست خورده است که باید از این کار درس بگیرند، سیاستی که در دنیا نشان داد که در انزوا هستند و حتی شرکای نزدیکشان هم با آن‌ها همراهی نکردند.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: «در واقع باید گفت دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد، یعنی نمی‌شود نامِ آن را دیپلماسی گذاشت، یعنی ماه‌ها تلاش کردند اما نتیجه آن چنین رأیی شد.» دکتر تخت‌روانچی دربارۀ گام بعدی آمریکایی هم گفت: «آن‌ها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسمِ ماشه بر اساس قطعنامۀ ۲۲۳۱ می‌روند، رأی امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آن‌ها یا بازی با کلماتی که می‌خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از ۲۲۳۱ ارائه دهند، تا چه حد در سطحِ بین‌المللی مقبولیت دارد.»

وی تصریح کرد: «رأی امروز نه تنها پروژۀ آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعۀ بین‌الملل با سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ که می‌خواهد در چارچوب آن از مکانیسمِ ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رأی خود نشان‌دهندۀ انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: «علاوه بر آن، حرف آمریکایی‌ها پایه و اساسی ندارد، مگر می‌شود کسی بیش از ۲ سال با تصمیم رئیس‌جمهور از برجام خارج شود و شدیدترین تحریم‌ها را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اعمال کند، بعد بگوید که هنوز در برجام است.»

دکتر تخت‌روانچی اضافه کرد: «این نشان‌دهنده این است که این‌ها هیچ ارزشی برایِ حقوق بین‌المللی و تصمیمات شورای امنیت قایل نیستند، قطعنامه ۲۲۳۱ با اجماع در شورا تصویب شده است و اکثر اعضای شورای امنیت، به غیر از آمریکا حامیِ اجرای آن هستند.» وی تأکید کرد: «بر این اساس از نظر حقوقی پایه‌ای ندارد، از نظر سیاسی هم که رأی امروز نشان داد در چه وضعیتی هستند، در نتیجه تلاش بی ثمر آمریکایی انزوای آن‌ها را تشدید می‌کند.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل آمریکا جمهوری اسلامی ایران روسیه چین دکتر تخت روانچی


( ۲ )

نظر شما :