امارات به دنیای اسلام خیانت کرد
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سهشنبه (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاسِ آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پر شور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: «سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامۀ جامع عملیاتی، زمینهساز پرورش چنین افرادی شود.»
ایشان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع)، حرکت عظیم حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را قیام به معنایِ حقیقی کلمه خواندند و افزودند: «پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلفِ حادثۀ عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا را برایِ بشریت تثبیت و ماندگار کرد.» رهبر معظم انقلاب، سوگواری ملت در دهۀ اول محرم امسال را پدیدهای در تاریخ کشور دانستند و افزودند: «با وجود محدودیتهای شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیه خوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعملها را رعایت کردند که به عنوان یک مُرید اهل بیت، صمیمانه از همۀ عزیزان تشکر میکنم.»
حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) همچنین با تشکر از زحماتِ چند ماه اخیر مجموعۀ آموزش و پرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: «برنامهریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بیسابقه بود چون تجربهای در این زمینه نداشتیم که از همه قدردانی میکنم.» ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزش و پرورش در همۀ دنیا را تربیت انسان شایسته خواندند و افزودند: «البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزشها و پرورشها متفاوت میشود.» رهبر معظم انقلاب افزودند: «در نظام اسلامی برونداد و حاصل ۱۲ سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.»
حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) با طرح این سؤال که برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد، افزودند: «برای تحقق منطق و هدفِ انسانسازی، آموزش و پرورش به عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیر بنایِ مستحکم و تحول بنیادی است.» رهبر معظم انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: «در این سند اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاستها، برنامۀ اجرایی تنظیم شود.» ایشان افزودند: «برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است که شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.»
رهبر معظم انقلاب ترمیم دورهایِ سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: «مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند.» ایشان زمانبندی و تعیین شاخصهای پیشرفت را در برنامۀ جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: «برنامۀ جامع باید متقن و در بردارندۀ همۀ اهداف سند تحول باشد.» حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) تبیین صحیح سندِ تحول را هم مهم دانستند و گفتند: «سند تحول باید برای همۀ سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همۀ مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیینکننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش و پرورش خواندند و با تأکید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان گفتند: «معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجۀ اول به عهدۀ خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آینده ساز است.»
حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) افزودند: «آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود.» ایشان تأکید کردند: «نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائلِ زیربنایی در نظر گرفته شود.» رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرهنگ سازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: «دستگاههای فرهنگی به ویژه صدا و سیما در این زمینه نقشِ بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را به صورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.»
حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان کردند: «باید به گونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویبِ طرحها به گونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.» ایشان، در نظر گرفتن صلاحیتهای دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذبِ معلمان مورد تأکید قرار دادند و گفتند: «باید در جذب معلمان یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازۀ ورود نیروی بی کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع عدالت آموزشی نیز اشاره کردند و افزودند: «در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همۀ نقاط کشور به ویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطقِ محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالتِ آموزشی حساستر از گذشته است.» حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) با تأکید بر توجه به خانوادههایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسایل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: «صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلاء عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.»
ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع مدارس دولتی برشمردند و گفتند: «باید سطح و کیفیت مدارسِ دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: «راهاندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش آموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.» ایشان به بُعد پرورشی در آموزش و پرورش اشاره کردند و با گلایه از کم توجهی به فعالیتهای پرورشی و عقب ماندگی در این زمینه به رغمِ تأکیدهای مکرر، گفتند: «با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوههای جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به مدارس سمپاد که با تأخیر هم انجام شد، بر جدی گرفتن موضوعِ شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأکید کردند و افزودند: «جایگاه کشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقا یابد زیرا در سالهای اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.» حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) در ادامه به وضعیت مهد کودکها و پیش دبستانیها اشاره کردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدکودکها به دلیل اختلافات برخی دستگاههای دولتی، گفتند: «براساس گزارشهای رسیده وضیعت مهدکودکها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهد کودکها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.»
حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) همچنین با اشاره به اصرار غربیها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزه تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه به عنوان نمونه یاد کردند و گفتند: «امروز فلسفۀ اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملاً نمایان است.» رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: «دشمن قصد دارد کاری را که به وسیلۀ نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهدافِ عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینۀ غارت ملتها فراهم شود.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، اقدام دولتِ امارات متحده عربی در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهایِ منطقه و به مسئلۀ مهم فلسطین خواندند و گفتند: «البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکۀ ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیستها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.» ایشان با ابراز تأسف از همکاریِ دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوتآمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیأت حاکمۀ آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: «امیدواریم اماراتیها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.»
متن کامل بیانات معظمله در ارتباط تصویری با مسئولان آموزش و پرورش در لینک زیر:
https://www.leader.ir/fa/content/24598/
منبع خبر: پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری
نظر شما :