جنگندۀ کوثر در حال تغییر و بهینه‌سازی است

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۴ کد : ۱۵۱۷ اخبار راهبردی اخبار دفاعی اخبار ملی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۰۰
جنگندۀ کوثر در حال تغییر و بهینه‌سازی است

امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده»، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی شامگاه شنبه (۲۲ شهریور ۱۳۹۹) در خصوص ویژگی‌های رزمایش ذوالفقار ۹۹ اظهار داشت: «این رزمایش مشترک انجام شد و رزمایش مشترک سطوح مختلفی دارد.» وی افزود: «چنین رزمایشی پیچیدگی‌هایی دارد و هماهنگی بسیار بالایی را می‌طلبد و در بعد فرماندهی و کنترل خیلی باید پیچیده عمل کرد. همۀ نیرو‌ها با ویژگی‌های آموزشی و فرهنگی نیرو‌های خود را تحت آموزش قرار می‌دهند و در یک منطقه نیرو‌ها با هم ارتباط داشته و باید هماهنگ شده و رزمایش مشترک را برگزار کنند.»

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: «یکی از ویژگی‌های این رزمایش، مشارکت همۀ نیرو‌های ارتش و قرارگاه پدافند هوایی بود و این رزمایش تقریباً نزدیک به صد درصد به اهداف خود دست پیدا کرد.» وی با بیان اینکه در این رزمایش تاکتیک‌های بسیاری را تمرین کردیم، افزود: «تعداد زیادی مهمات بهینه‌سازی شده و بومی‌سازی شده به کار گرفته شد که دستاورد خوبی بود. جوان‌های ایرانی در کنار باتجربه‌ها به کار گرفته شدند و انتقال تجربه نیز اتفاق افتاد.» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در خصوص اخطار به هواپیما و پهپاد‌های خارجی در جریان برگزاری رزمایش گفت: «قطعاً آن‌ها اهداف نظامی را دنبال می‌کردند، چون در یک منطقۀ نظامی بودند. در محیط رزمایش معمولاً فضا، دریا و زمینی که در آن رزمایش برگزار می‌شود، قُرق می‌شود تا کسی وارد منطقه نشود، که در این رزمایش هم این کار انجام شده بود؛ پس زمانی که آن‌ها نزدیک منطقه شدند، به آن‌ها اخطار دادیم. در حین برگزاری رزمایش بحث تأمین امنیت هوایی کشور هم در دستور کار است و حواس‌مان به خطِ قرمزها هست و امنیت هوایی را دنبال می‌کنیم. اگر عبوری از منطقۀ شناسایی پدافند هوایی انجام شود، اقدام پدافندی علیه آن انجام می‌شود. هشدار داده می‌شود و اگر توجه نشود، رهگیری شده و اگر مشکل مرتفع نشود، کار به درگیری می‌کشد. حین برگزاری رزمایش، هواپیمای P-8 و پهپاد‌های MQ-9 و RQ-4 را دیدیم؛ بلافاصله توجه پدافند ما جلب شد و هشدار لازم را دادیم و وقتی به هشدار توجه نکردند، رهگیری انجام شد و وقتی رهگیری انجام شد و آن‌ها متوجه شدند که کار جدی است؛ لذا منطقه را ترک کردند و رزمایش با موفقیت پی گرفته و محیطِ رزمایش به یک صحنۀ واقعی نبرد تبدیل شد. بعد از آن ما فعالیتی را در آن فضا مشاهده نکردیم.»

امیر نصیرزاده گفت: «در دنیای امروزی به هیچ عنوان توسعۀ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدون امنیت امکان‌پذیر نیست و این دشمنانی که ما با آن‌ها طرف هستیم، ملاحظه فرمودید که دور یک میز هم با آن‌ها نشستیم، اما بعد چه رفتاری کردند؛ لذا این اقتدار دفاعی و قوی شدن که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در همۀ ابعاد به ویژه در حوزۀ نظامی آن را سفارش می‌کنند، لازمۀ هر کشوری است و می‌گویند که اگر طالب صلحی، آمادۀ جنگ باش.» وی افزود: «صلح در دو صورت به دست می‌آید؛ یا باید غلام حلقه به گوش یاوه‌گویان باشیم و یا باید اقتدار داشته باشیم. اولی که به هیچ وجه در قاموس یک مسلمان آن هم مسلمانِ شیعه و پرورش‌یافته مکتب امام حسین علیه السلام نیست. پس ما باید قوی باشیم و باید اقتدار دفاعی داشته باشیم. حتی حضور ما در سواحل مکران به منظور اقتدار دفاعی و برای برقرار امنیت است.»

فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: «اقتدار در نیرو‌های مسلح این گونه به وجود می‌آید و ما اگر اقتدار نداشتیم تا امروز صد‌ها بار به ما حمله می‌کردند. اقتدار دفاعی است که باعث می‌شود امنیت پایدار ایجاد شود و در سایۀ امنیت پایدار می‌توانیم همۀ انواع توسعه را داشته باشیم.» وی همچنین اظهار داشت: «قبل از اینکه مهمات هوشمند شود، نحوۀ عملیات به این شکل بود که اگر می‌خواستند یک هدفی را مورد اصابت قرار دهند و منهدم کنند، باید طبق دانش احتمالات محاسبه می‌کردند که چند فروند هواپیما تیک‌آف کند و هرکدام چند بمب ببرند و چون نقطه‌زن نیستند، محاسبه کنند که هر کدام از این‌ها وقتی رها می‌شوند، چند درصد ممکن است به هدف بخورد و هدف چقدر منهدم شود و بر اساس آن تجهیزات هواپیما تأمین شده و هواپیما بلند می‌شد. پس برای زدن یک هدف امکان داشت ۱۰ برابر هواپیما بلند کنند.» امیر نصیرزاده تصریح کرد: «وقتی مهمات هوشمند و نقطه‌زن شود، یک فروند هواپیما یا یک موشک به یک هدف تخصیص داده می‌شود، یعنی تا این حد ما می‌توانیم تجهیزات ذخیره داشته باشیم؛ لذا این چیزی نیست که از آن چشم بپوشیم. ما قطعاً در تمام مهماتمان هم موشک‌ها، هم بمب‌ها و هم مهمات دیگر که داریم به دنبال هوشمندسازی آن‌ها هستیم و انجام هم داده‌ایم. هم در مهمات محمول و هواپیمای با سرنشین و هواپیمای بدون سرنشین.»

وی گفت: «در رزم هوایی می‌گویند هرکس زودتر ببیند و دورتر بزند برنده است؛ زودتر ببیند یعنی رادار خوبی داشته باشد و زودتر کشف کند، و دورتر بزند یعنی مهمات دوربرد داشته باشد. الان می‌توانیم این را اضافه کنیم که هرکس دقیق‌تر بزند، پس در رزم هوایی هرکس زودتر ببیند، دورتر بزند و دقیق‌تر بزند، برنده است و ما در هر سه این‌ها مدعی هستیم و همۀ این‌ها عملیاتی شده و ما در ساخت و توسعۀ این‌ها نقطۀ ایستا نداریم، یعنی وقتی من می‌گویم به کار گرفته‌ایم به این معنا نیست که ما قانع بشویم به این شرایط فعلی و مدام باید ارتقا بدهیم و دقت را بالا ببریم و مسافت را زیاد کنیم و تنوع زیادی از این مهمات را به کار بگیریم.» امیر نصیرزاده افزود: «کمان -۱۲ را در رزمایش ذوالفقار به کار گرفتیم، اما در سال ۱۳۹۸ که ما در ۲۹ فروردین رژه رفتیم یک فروند هواپیمای کوثر آمد و مانوری را در حین رژه به نمایش گذاشت و عرض کردم که ان‌شاالله سال بعد پرواز جمعی کوثر را خواهیم دید و در مصاحبه‌ای که انجام شد، من قول دادم که در رژۀ ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۹ ما رژه سه فروندی کوثر را داشته باشیم. به دلیل کرونا، رژه برگزار نشد، اما ما بعد از ۲۰ فروردین طی یک مراسمی که فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع حضور داشتند، سه فروند کوثر را تحویل گرفتیم. مانور و نمایش بسیار زیبایی را هم به صورت جمع انجام دادند، بخشی از آن هم از رسانه ملی پخش شد و مد نظر من آن بود. در این رزمایش اخیر هم نیازی نبود و ما برنامه‌ای برای به کارگیری کوثر نداشتیم. کوثر در یک منطقه دیگر در حال انجام کار‌های دیگر بود و تست‌هایی را می‌گذراند، اما پهپاد کمان -۱۲ را در این رزمایش مورد استفاده قرار دادیم.»

وی در پاسخ به اینکه آیا بحث ارتقای کوثر مطرح است یا خیر گفت: «بحث ارتقای مدام و در همۀ زمینه‌ها در دستور کار است و من عرض کردم که ما نقطۀ ایستا نداریم و بر اساس نیاز‌ها و بر اساس تحولاتی که در دنیا در تهدید‌ها ایجاد می‌شود ما هم مدام در حال تغییر و بهینه‌سازی هستیم و کوثر هم از این امر مستثنی نیست.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

کلید واژه ها: ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر نصیرزاده


نظر شما :