تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر لغو می‌شود

تعداد بازدید:۱۳۵۴
تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر لغو می‌شود

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (۱ مهر ۱۳۹۹) در گفتوگو با شبکۀ تلویزیونی العربیه در واکنش به اینکه آیا با پایان مدتِ تحریم تسلیحاتی در مورد ایران در روز ۱۸ ماه اکتبر (۲۷ مهر ۱۳۹۹) رقابت تسلیحاتی در منطقۀ خلیج فارس آغاز می‌شود؟ گفت: «تحریم تسلیحاتی در مورد ایران وجود ندارد.»

وی افزود: «شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تأیید می‌کند خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوعِ مورد بررسی شورای امنیت است.» لاوروف گفت: «روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.» وی با بیان اینکه نمی‌توانم از طرف مقام‌های آمریکایی سخن بگویم زیرا آن‌ها سخنان عجیب زیادی را بر زبان می‌رانند، اظهار کرد: «اما من احتمالاً یک موضوع را می‌دانم زمانی که مقام‌های آمریکایی به طور رسمی ادعا می‌کنند که همچنان عضو برجام هستند من فقط می‌توانم به آن‌ها یاداوری کنم که به مقررات احترام بگذارند.»

وی افزود: «زیرا که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا دستوری را برای خروج از برجام امضا کرد و از همان لحظه حق رأی آمریکا که قبلاً به عنوان عضو برجام داشتند لغو شد.» وزیر خارجه روسیه گفت: «اما مقام‌های آمریکایی با این واقعیت مخالفت می‌کنند که قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامۀ سازمان ملل برمبنای بند هفتم منشور این سازمان است و به همۀ اعضای سازمان ملل ارتباط دارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: «آمریکا از برجام به طور رسمی خارج شده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته شده است که هر گونه تلاش برایِ احیای نظام تحریم فقط می‌تواند از سوی اعضای برجام انجام گیرد اما آمریکا عضو این توافق نیست.»

وی افزود: «اگر آمریکا به تهدید کشورها به اعمال تحریم در صورت همکاری با ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه دهد من تعجب نمی‌کنم. زیرا آمریکا تحریم‌های خود را در همۀ نقاط جهان و بدون دلیل بکار می‌گیرد.» لاوروف با اشاره به ضرب المثل روسی «فیل در فروشگاه ظروف شکستنی» که مفهوم آن هشدار نسبت به بی احتیاطی هست، گفت: «من می‌دانم که فیل نماد حزب جمهوریخواه است اما خواهش می‌کنم جهان را به عنوان فروشگاه ظرف و ظروف در نظر نگیرید.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «همه به استثنای آمریکا معتقدند که مکانیسم بازگرداندن تحریم‌ها وجود ندارد. این موضوع در شورای امنیت بررسی شد ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کردند که دلایل حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای بازگرداندن تحریم‌ها در مورد ایران وجود ندارد.» وی ادامه داد: «همۀ ادعاها فاقد اعتبار است. این ارزیابی همۀ اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و یک کشور دیگر است.» لاوروف در واکنش به اینکه آیا شرکت‌ها و بانک‌های روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا آمادگی دارند، اظهار کرد: «متأسفانه مقام‌های آمریکایی استعداد اجرای فعالیت‌های دیپلماتیک را از دست داده‌اند.» وی ادامه داد: «آن‌ها اولتیماتوم می‌دهند و تاریخی را تعیین می‌کنند و پس از آن شروع به وضع تحریم می‌کنند. پس از آن تحریم خود را فرا ملی می‌کنند. می‌توانم بگویم که این اقدامات غیرقانونی است و وضع تحریم‌های یکجانبه که در سازمان ملل تأیید نشده است اقدامی غیرقانونی است.»

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگرِ مصاحبۀ خود با شبکۀ العربیه در واکنش به سؤالی در مورد دورنمای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه، گفت: «من به تازگی به دمشق سفر کردم و در این سفر به همراه «یوری بوریسوف»، معاون نخست وزیر روسیه مذاکراتی انجام دادیم و من با همتایِ سوری خود در خصوص اوضاع سیاسی گفت‌وگو کردم.» وی ادامه داد: «معتقدم اشخاصی که با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و سایر سیاستمدارانِ سوری گفت‌وگو کرده‌اند می‌توانند بگویند که دولت این کشور فقط به حل نظامیِ مناقشۀ سوریه اعتقاد دارد. رویارویی نظامی بین دولت و اپوزیسیون سوریه به پایان رسیده است.»

وی افزود: «دو نقطه مناقشۀ مسلحانه وجود دارد که نقطۀ اول ادلب است که توسط هیأت تحریر الشام کنترل می‌شود. اما مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی کاهش یافته است.» وی افزود: «دومین نقطۀ مناقشه مسلحانه کرانه شرقی رودخانۀ فرات است و نظامیان آمریکایی که حضور غیرقانونی دارند با گروه‌های جدایی طلب متحد شده و به طور غیرمسئولانه با کردها بازی می‌کنند.» وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «آمریکا شرکت‌های نفتی خود را به مناطق تحت کنترل در شرق سوریه آورده و بدون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت مورد تأکید قرار گرفته است، برای نیازهای خود منابعِ نفت این کشور را غارت می‌کند.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: سرگئی لاوروف تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :