ترکیه از رفتارهای یک‌جانبه‌ گرایانۀ خود دست بردارد، وگرنه تحریم می‌شود

تعداد بازدید:۱۱۷۹
ترکیه از رفتارهای یک‌جانبه‌ گرایانۀ خود دست بردارد، وگرنه تحریم می‌شود

«شارل میشل»، رئیس شورای اروپا شامگاه پنج‌شنبه (۱۰ مهر ۱۳۹۹) به دنبال تشدید درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقۀ مورد مناقشۀ قره باغ، بر لزوم برقراری هرچه سریعتر آتش بس میان دو طرف تأکید کرد شارل میشل در سخنانی اعلام کرد که توقف درگیری‌ها در منطقۀ قره باغ باید هرچه زودتر صورت بگیرد و گفت‌وگوها میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شود.

رئیس شورای اروپا در ادامه از سیاستِ خارجی و رفتارهای دولت ترکیه انتقاد کرد و گفت: «ترکیه باید از رفتارهای یک جانبه گرایانه خود که با قوانین بین‌المللی تعارض دارد، دست بردارد.» وی تصریح کرد: «از ترکیه انتظار داریم که برای بهبودی روابطش با ما، رفتار مناسبی از خود نشان دهد. روابط خود با دولت ترکیه را در اجلاس سران کشورهای اروپایی در ماه دسامبر (آذر ماه ۱۳۹۹) مجدداً مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.» رئیس شورای اروپا همچنین به تحولات بلاروس اشاره کرد و با اتخاذِ مواضع همسو با آمریکا اعلام کرد که دولت بلاروس به ریاست «الکساندر لوکاشنکو» را به رسمیت نخواهد شناخت. وی اظهار داشت که ۴۰ شخصیت و نهاد بلاروس در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، اما لوکاشنکو در فهرست این تحریم‌ها قرار ندارد. رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنانی اعلام کرد که گزینۀ اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه همچنان روی میز است، اما ترجیح داده شده که روابط سازنده‌ای میان اتحادیه اروپا و ترکیه برقرار شود. وی تأکید کرد که اگر دولت ترکیه به عملیات حفاری خود در شرق مدیترانه ادامه دهد، آن وقت تدابیر لازم علیه این کشور اتخاذ خواهد شد.

همزمان، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که موافقت شده به ترکیه تا پایان ماه دسامبر آینده فرصتِ گفت‌وگو داده شود. رئیس‌جمهور فرانسه دولت ترکیه را تهدید کرده که باید وارد گفت وگو شود، در غیر اینصورت با تحریم‌هایِ اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد. ماکرون تأکید کرد که اگر ترکیه بخواهد به عبور از خط قرمزها ادامه دهد، بازگشت گفت‌وگوها با آنکارا غیر ممکن می شود.

«نیکل پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان روز جمعه (۱۱ مهر ۱۳۹۹) اعلام کرد که مدارکی دال بر دخالت ترکیه در دور جدیدِ تنش‌های نظامی ایروان-باکو بر سر منطقۀ مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی دارد. پاشینیان در مصاحبه با روزنامۀ فرانسوی «فیگارو» اظهار داشت که ارمنستان مدارکی دارد که اثبات می‌کند فرماندهی ارتش ترکیه در حال هدایت عملیات‌های نظامی در قره‌باغ است. وی سپس از اتحادیه اروپا خواست تا ترکیه را به دلیل موضع ستیزه‌جویانه در قره‌باغ، از گروه مینسک در سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا ( OSCE [1]) کنار گذاشته شود.

نخست‌وزیر ارمنستان خطاب به ترکیه و آذربایجان هشدار داد کسانی که این درگیری را آغاز کردند، خود باید به آن پایان دهند. پیش از این، وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرده بود که برای تعامل با سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا جهت برقراری مجدد آتش‌بس در منطقه قره‌باغ آمادگی دارد. دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقۀ مورد مناقشۀ قره‌باغ از بامداد یکشنبه (۳۰ شهریور ۱۳۹۹) آغاز شد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ (سال ۱۳۷۱) به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حلِ مناقشۀ قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع خبر: شبکۀ العالم

 

[۱] Organization for Security and Co-operation in Europe

کلید واژه ها: اروپا ترکیه ماکرون ارمنستان قره باغ جمهوری آذربایجان


نظر شما :