آمریکا و ترکیه خواهان تضعیف و تجزیۀ سوریه هستند

تعداد بازدید:۱۱۰۵
آمریکا و ترکیه خواهان تضعیف و تجزیۀ سوریه هستند

«بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه روز یکشنبه (۱۳ مهر ۱۳۹۹) در گفت‌‌وگو با شبکۀ تلویزیونی «زفردا» روسیه اعلام کرد: «هیئت دمشق در نشست‌های کمیتۀ قانون اساسی سوریه در ژنو اصلاً درباره مسائل مربوط به ثبات سوریه بحثی نمی‌کند.» وی گفت: «طرف مقابلِ هیئتی از دولت سوریه در گفت‌وگوهای کمیته قانون اساسی سوریه، توسطِ ترکیه تشکیل شده است.»

رئیس‌جمهور سوریه گفت: «ترکیه و کشورهای حامی آن از جمله آمریکا و متحدانش به کار کمیتۀ قانون اساسی سوریه به شکلی سازنده اهمیت نمی‌دهند و خواسته‌های آن‌ها تضعیف دولت سوریه و تجزیۀ این کشور است و بسیار مناطق و کشورهایی بوده که واشنگتن بر آن‌ها قانون‌های اساسی تحمیل کرده تا آنجا را به فتنه و هرج و مرج و نه ثبات بکشد.» بشار اسد تأکید کرد: «دولت سوریه چنین روشی را قبول ندارد و مذاکره دربارۀ مسائل مربوط به ثبات سوریه را قبول نمی‌کند.»

سومین دور مذاکرات نمایندگان دولت سوریه و مخالفان سوریه در ژنو شهریور ماه (سال ۱۳۹۹) برگزار شد. این مذاکرات برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و تدوین قانون اساسی جدید سوریه زیر نظر سازمان ملل برگزار شده بود. کمیته قانون اساسی سوریه ۴۵ عضو دارد که نمایندگانی از ۱۵ گروه مخالف و جامعه مدنی سوریه و همچنین نمایندگانی از دولت بشار اسد را در بر می‌گیرد. نمایندگانی از آمریکا، روسیه، ترکیه و ایران نیز در مذاکرات ژنو حاضر بوده‌اند، اما به طور مستقیم در مذاکرات شرکت نداشتند.

وزارت خارجه سوریه، همچنین روز شنبه (۱۲ مهر ۱۳۹۹) خواستار حل و فصل سیاسی بحران در قره‌باغ کوهستانی شد و در خصوص حضور ترکیه در این بحران به جمهوری آذربایجان هشدار داد. یک منبع رسمی در وزارت خارجه این کشور، گفت: «سوریه به دولت آذربایجان هشدار می‌دهد که آگاه باشد و در دام برنامه‌هایِ ترکیه نیفتد و پیشنهاد ارمنستان برای آتش‌بس و گفت‌و‌گو و حل اختلافات را بپذیرد.» وی همچنین گفت که دولت سوریه در خصوص دخالت ترکیه در درگیری ارمنستان و آذربایجان هشدار می‌دهد و این اقدام ترکیه را در راستای وخیم‌تر کردن اوضاع می‌داند. وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که حضور و حمایت ترکیه از باکو همچون دیگر اقدامات این کشور در دیگر نقاط جهان و در راستای بحران‌آفرینی و شعله‌ورتر کردن آتش فتنه است.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: بشار اسد سوریه ترکیه آذربایجان ارمنستان قره باغ


نظر شما :