در حال نهایی‌کردن سند همکاری با چین هستیم

تعداد بازدید:۱۲۶۸
در حال نهایی‌کردن سند همکاری با چین هستیم

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «در روز ۱۹ مهر ماه؛ سفر وزیر خارجه و هیئتِ همراه را به کشور چین برای انجام گفت‌و‌گوها داشتیم که ملاقات خوب و مفصلی در استان یون‌نان برگزار شد.» خطیب‌زاده دربارۀ زمان لغو محدودیت‌های تسلیحاتی گفت: «هفتۀ آینده، ۱۷ اکتبر (۲۷ مهر ماه ۱۳۹۹) ساعت ۳:۳۰ بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامۀ ۲۲۳۱ ملغی می‌شود. مهم‌ترین بُعدِ هفتۀ آینده، باور شکست تاریخی آمریکا است که به‌رغم تمامی گردن‌کشی‌ها و حیله‌گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خود را جلو ببرد، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران نشان داد که آمریکا آن‌قدر هم که اعلام می‌کند، قدرقدرت نیست.» وی اضافه کرد: «در این ساعت دو اتفاق مهم می‌افتد، اول اینکه نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از و به مقصد ایران به صورت خودکار لغو می‌شود. دوم اینکه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ است که رفع می‌شود، این هم از ابعاد مختلف مهم است.» وی در این باره ابراز کرد: «آمریکا در شهریور تمام تلاش خود را کرد تا جلوی برداشته شدن خودکار تحریم‌ها در حوزۀ تسلیحاتی را بگیرد و نتوانست، نه دارو نه غذا و نه مراودات هیچکدام تحریم نیستند، اینجا دولت ترامپ است که می‌خواهد قاضی، پلیس و دادستان و مجری تمامی احکام باشد. البته وقت این گردنکشی‌ها خیلی وقت است گذشته است. طرف‌هایِ ثالثی وجود دارند که بسیاری از شرکت‌های خصوصی آن‌ها در رعب و وحشت تشر آمریکا قرار دارند و این یک واقعیت است و این بعد غیرقانونی تحریم‌های آمریکا از یک طرف و ارعاب آن نسبت به کشورهای ثالث و کمپانی‌های خصوصی از یک طرف، کار را سخت کرده است، ولی این مسئولیت حاکمیت در ایران را ذره‌ای کم نمی‌کند.»

خطیب‌زاده ادامه داد: «قصد ما اجرای نمایشی یا اعلام تبلیغاتی چیزی نیست چون که فکر می‌کنیم در شرایطِ جنگ جدی اقتصادی با آمریکا و اذناب آن به سر می‌بریم و در این زمانِ جنگ، مهمترین چیز حفظ ارتباطات، مسیرها و مجاری است و در این مسیر هم ادامه می‌دهیم.» وی دربارۀ سفر دکتر ظریف به چین گفت: «این سفر دارای ابعاد مختلفی بود، موانع مشخصی در برخی مراودات عادی پیش آمده بود، سفر دکتر ظریف برای رفع این موانع بود، گفت‌و‌گوهای مثمرثمری شکل گرفت. دربارۀ ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد اقتصادی و تجاری و پولی و مالی با طرف چینی صحبت‌های خوبی شده است. هر دو کشور نگاه یکسانی دربارۀ تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا دارند. این سفر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی هم داشت. چین هم مثل روسیه طرحی را برای گفت‌و‌گو در خلیج فارس ارائه کرده است. ایران از طرح‌هایی که گفت‌و‌گوهای فراگیر را پیشنهاد کند استقبال می‌کند. طرح ایران فراگیرترین و ساختاردارترین طرح است. ابعاد و اصول در این طرح‌ها با هم مشترک است. امیدواریم طرف‌های مختلف در منطقۀ خلیج فارس همگی به این درک و فهم برسند که زمان گفت‌وگوها خیلی وقت است فرا رسیده است و آن‌ها غایب هستند.» سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تأکید کرد: «در حال نهایی کردن سند همکاری بلند مدت با چین هستیم.»

وی در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا گفت: «یک دوستی می‌گفت که گویی آمریکایی‌ها جستجو کرده‌اند و هر چیزی که پسوند یا پیشوند بانک داشته در این فهرست قرار داده‌اند، فقط گویی پاوربانک باقی مانده است که آن‌ها در این لیست قرار نداده‌اند. اینها همه نمایش است. البته نمی‌گوییم که این تصمیمات و تحریم‌ها خسارتی به همراه نداشته است بلکه خسارت‌های جدی پولی و مالی برای ایران به همراه داشته است. دولت آمریکا مسئول جبران این خسارت‌ها است و خسارت وارده به ایران در لایحۀ ارائه‌شده به دیوان بین‌المللی دادگستری احصا شده است و آمریکایی‌ها باید این خسارت‌ها را جبران کنند. ما برای اینکه جلوی این شوک‌ها را بگیریم ماه‌ها است که تلاش می‌کنیم. آمریکا یک کارزار جنگ روانی گسترده‌ای را علیه ایران شکل داده است گرچه هر گونه قدمی که برداشته‌اند به نتیجۀ دلخواه خود نرسیده‌اند. آمریکا اکنون از اعتیاد به تحریم‌ها به جنون تحریم رسیده است. همان‌طور که گفتم این اقدامات در قالب جنگ روانی است اما کلّیت آن خسارت‌هایی را به ایران وارد کرده است که باید آمریکا جبران کند و مردم شک نداشته باشند که ما قران به قران آن را نقد می‌کنیم.» سخنگو وزارت امور خارجه دربارۀ رأی دادگاه آمریکایی در پرونده رابرت لوینسون و پرداخت غرامت ۱.۴۶ میلیارد دلاری به خانوادۀ او گفت: «اینکه یک دادگاه، دولتی را محکوم کند و آمریکایی‌ها تصور می‌کنند همه کارۀ دنیا هستند، خنده‌دار است و فقط به درد خودشان می‌خورد. بارها اعلام کردیم و هر اطلاعاتی که لازم بوده از مجاری مختلف داده شده است و اتفاقاً وزیر خارجه وقت آمریکا به صراحت گفته که لوینسون از ایران خارج شده و در منطقۀ دیگری است، اینها بهانه‌گیری‌هایی است که عنوان می‌کنند و البته ما متوجه وضعیت خانواده او هستیم که دنبال یافتن پایانی بر این پرونده هستند، ولی باید پایان را در واشنگتن جست‌وجو کنند نه در تهران.»

وی افزود: «انگلیس یک بدهی قطعی به ایران دارد و با تأخیر به قولی کنتور می‌اندازد و این هیچ ربطی به زندانی‌ها ندارد. دربارۀ خانم زاغری هم، ایشان حکم دادگاه دارد و قوه قضاییه ما کاملاً مستقل است و خانم زاغری بر اساس حکم دادگاه محکومیت خود را طی می‌کند هرچند در مرخصی است و آن مسیر خود را طی می‌کند. وزارت خارجه کنار سایر قوا از جمله قوه قضائیه است که برخی امور را تسهیل کند.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: انگلیس خطیب زاده وزارت امور خارجه چین سند همکاری


نظر شما :