مسببین ترور سپهبد شهید سلیمانی تحت پیگرد قرار خواهند داشت

تعداد بازدید:۱۱۵۴
مسببین ترور سپهبد شهید سلیمانی تحت پیگرد قرار خواهند داشت

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۲۰ آبان ۱۳۹۹) نشست خبری هفتگی خود را به صورت مجازی برگزار کرد. وی در خصوص واکنش ایران به شروط فرابرجامی تیم بایدن، گفت: «دربارۀ انتخابات آمریکا این چند روز صحبت‌هایی شده است، ابتدا اینکه کدام مشاور و اینکه چه می‌گوید مهم نیست، ما این‌ها را شرط نمی‌دانیم و این‌ها و مطالبی که اندیشکده‌ها اعلام می‌کنند، مبنای قضاوت نیست. آنچه من و وزیر خارجه و ایران اعلام کرده‌ایم این است که برجام ماحصل گفت‌وگوهای طولانی مدت نه بین ایران و آمریکا، بلکه بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت به اضافۀ اتحادیه اروپا و آلمان بوده است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل به قطعنامه الزام‌آور بین‌المللی شده است، این حرف‌ها نشانۀ ساده‌اندیشی است که کسی فکر کند می‌توان دربارۀ برجام صحبت کرد و اینکه این توافق انجام و مهر و موم شده است.»

خطیب‌زاده ادامه داد: «ایران بارها اعلام کرده که برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن و بررسی مجدد نیست. آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده است، از برجام خارج و خسارت‌های زیادی به ملت ایران زده که آمریکا را متضمن مسئولیت حقوقی و قانونی خروج می‌کند. طبیعی است که ایران در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکا باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون، ضد حقوق بین‌الملل و ضد ملت ایران باشد.» وی گفت: «یک دولت یاغی و یک رژیم در کاخ سفید از یک تعهد قطعی خارج شده است و ناقض تعهدات ۲۲۳۱ بوده است و طبیعی است که خسارت‌های بسیار جدی در این مسیر به جمهوری اسلامی و ملت ایران وارد شده است، این متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی آمریکا است و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر بدهد باید به واقعیات توجه کند. در برجام، تعهدات مختلفی را طرف‌ها دارند که مهمترین آن تعهد رفع تحریم‌ها بوده است، متأسفانه علاوه بر خروج آمریکا، طرف‌های دیگر هم در رفع تحریم ناموفق بوده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما اساساً مصونیت ریاست‌جمهوری برای آمرین و مسببین در ترور مذبوحانه، بزدلانه و کور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قائل نیستیم و آن‌ها تحت پیگرد قرار خواهند داشت و آن‌ها باید به پیشگاه عدالت بیایند و باید پاسخگوی این ترور باشند، ما با عراق هم همکاری نزدیکی در این زمینه داشتیم، این ترور در عراق اتفاق افتاده است و برخی از مقامات ارشد عراقی هم در آن به شهادت رسیدند، این در صدر پیگیری‌های ایران خواهد بود.»

وی در خصوص اینکه آیا ایران با تیم بایدن ارتباطی داشته است، یا نه، گفت: «جواب شما خیر است، ما اساساً با کسی خارج از مسائل کاملاً مرتبط با برجام، در ارتباط نیستیم، به ویژه اینکه هنوز دولتی در آمریکا سر کار نیامده است، و بعد از اینکه سر کار آمد ما بر اساس شرایط جدید تصمیم می‌گیریم. این اقدامات هستند که مهم هستند، حرف‌ها، نظرها و گمانه‌زنی‌ها مهم نیستند.» خطیب‌زاده در ادامه گفت: «ایران با رفتن و آمدن کسی فکر نمی‌کند که سیاستش تغییر کند. رفتن توهمی تحت عنوان ترامپ شاید همسایگان ما را به این برداشت برساند که نمی‌توانند لابی کنند، سلاح بخرند و امنیت بخرند. هرچه زودتر به این عقلانیت برسند که باید به یک سازوکار بومی برسیم بهتر است. ایران همواره آمادگی دارد که همسایگانمان را تا آنجایی که ممکن است کمک کنیم تا به این واقعیت‌ها زودتر برسند.»

سخنگو ی وزارت امور خارجه دربارۀ اینکه کدام یک، ایران یا تیم جدید بایدن، باید قدم اول را بردارد، گفت: «اول اینکه ما دولت مستقر را می‌شناسیم و تیم نمی‌شناسیم و باید دولت مستقر شکل بگیرد و خودش اقداماتش را انجام دهد تا ببینیم چه می‌شود. طرفی که نقض عهد کرده و باقی را هم تهدید به نقض کرده است آمریکا بود. نزدیکترین متحدان آمریکا در شورای امنیت مقابل آمریکا ایستادند. ما در همۀ حوزه‌ها باید اصلاحات را ببینیم و بعد بر اساس اقدامات قضاوت خواهیم کرد.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: خطیب زاده آمریکا انتخابات برجام


نظر شما :