پاسخ کوبنده به ایجاد اخلال در حضور مستشاری ایران در سوریه می‌دهیم

تعداد بازدید:۱۰۸۰
پاسخ کوبنده به ایجاد اخلال در حضور مستشاری ایران در سوریه می‌دهیم

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری که صبح روز یکشنبه (۲ آذر ۱۳۹۹) برگزار شد، با تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع) و هفتۀ بسیج، اظهار داشت: «بسیج میراث بزرگ بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، بسیجیان کارهای بزرگی انجام داده و همواره در حال خدمت به مردم عزیزمان هستند.» خطیب زاده بسیج را میراث امام خمینی (ره) دانست و گفت: «امیدواریم این شجره طبیه به حیات خود ادامه دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفتۀ گذشته (هفتۀ چهارم آبان ماه ۱۳۹۹) اظهار داشت: «۲۷ آبان پیرو اقدامات سیاسی، مخرب و ضد حقوق بشری کانادا در همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا و جریان‌های ضد انقلاب، سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا را احضار کردیم. دولت کانادا باید به تعهدات خود پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در گفتار و عمل دست بردارد.» وی ادامه داد: «زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد. با این حال رویکرد دولت کانادا در این سال‌ها مخرب بوده است.» خطیب‌زاده در ادامه به گفت‌وگوی دکتر ظریف با وزیر امور خارجه انگلیس اشاره کرد و گفت: «وزیر امور خارجه دو کشور در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. همچنین در روزهای گذشته برخی از سفرا، رونوشت استوارنامه‌هایشان را به آقای دکتر ظریف تقدیم کردند.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگاران دربارۀ اطلاعیه وزارت خارجه آلمان که درباره سفر به ایران هشدار داده و اعلام کرده در گذشته بارها و اغلب بدون دلیل افراد دارای دو تابعیت ایرانی - آلمانی در سفر به ایران دستگیر شده‌اند، گفت: «تمامی اتباع ایران از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردار هستند، اینکه دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشته و افراد ایرانی و شخصیت‌های ایرانی را به بهانه‌های بسیار واهی در فرودگاه‌های این کشور دستگیر کرده، نمی‌تواند این گونه ادعاها را درباره ایران داشته باشد.» وی ادامه داد: «به‌رغم تمامی تعهدات این کشور، دولتی که نقض معاهدات دیپلماتیک داشته، دولت آلمان است و آن‌ها نقش مؤثری در دستگیری دیپلمات ایرانی بر خلاف تمامی معاهدات بین‌المللی داشتند و یک رویه بسیار غلط را بنیان گذاشته‌اند، نباید از این اظهارات داشته باشند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «من فکر می‌کنم افرادی در داخل دولت آلمان هستند که تذکرات لازم را به آن‌ها بدهند. به برخی دیگری که جز تخریب روابط میان کشورها کاری نمی‌کنند می‌گوییم لازم نیست کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشند و بهتر است به مسئولیت‌های خودشان توجه کنند.» خطیب زاده ادامه داد: «چندین میلیون ایرانی سالانه از کشورهایی که مقیم هستند به ایران سفر کرده و از ایران بر می‌گردند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد؛ البته همه ایرانیان در مقابل قانون مسئول هستند و اشک تمساح برخی از این دولت‌های اروپایی که در بسیاری از نقض حقوق بشرها دست دارند و شریک آن‌ها هستند، برای ما قابل پذیرش نیست.»

وی درباره همکاری‌های دفاعی ایران با ونزوئلا اظهار داشت: «سیاست ایران، صادرات سلاح نبوده و نیست. البته با انقضا محدودیت‌های تسلیحاتی این حق را داریم و از آن استفاده خواهیم کرد اما استفاده ما از آن مسئولانه است. چنانچه نیازهای کشورها بر اساس حقوق بین‌الملل و قانون ایران باشد، این همکاری قابل انجام است. ایران نسبت به کشورها مسئولانه اقدام می‌کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «حضور در ایران مستشاری است و اگر کسی بخواهد در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد کمااینکه در گذشته هم پاسخ‌های کوبنده‌ای گرفتند و به لانه‌های خود فرار کردند.» خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار آناتولی ترکیه در خصوص سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به مرز ایران و واکنش وزارت امور خارجه، گفت: «من اولین بار این شایعه را در آناتولی دیدم و خبرگزاری آناتولی باید بگوید که این شایعه را از کدام منبع منتشر کرده است. طبیعی است که رئیس‌جمهور آذربایجان مانند هرکدام از اتباع آذربایجان محترم هستند و از دوستان نزدیک ما هستند و اینگونه سؤالات جهت‌دار و شایعه پراکنی‌ها نه جایی دارد و نه کسی خریدار آن است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر اینکه آیا ارتباطی میان حمله رژیم صهیونیستی به سوریه و حمله راکتی به سفارت ایران در کابل وجود دارد؟، گفت: «اصل گزارش حمله رژیم صهیونیستی یک گزارش مخدوش است و شما خلاقانه شرق عالم را به غرب عامل وصل می‌کنید. حادثه در افغانستان حمله به سفارت ایران نبوده است، زیرا بسیاری از مناطقی که در کابل مورد حمله قرار گرفته است، خسارت‌هایی داشتند و سفارت ایران هم از قدیم در یکی از بهترین محله‌های کابل بوده و متأسفانه برخی از این اقدامات صورت گرفته است و در چارچوب روابط ایران و افغانستان در حال پیگیری است.» خطیب‌زاده گفت: «برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای در این ایام فقدان یا فقر خبر تبدیل به خبرسازی شده است. جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت ملی خود به هیچ وجه، هیچگاه و در هیچ برهه‌ای اهل مصالحه با کسی نبوده است. اساساً برای ما مهم نیست که چه کسی امروز در کاخ سفید است و فردا چه کسی خواهد بود. برای ما منافع مسلم این ملت و ایران مهم است، این امنیت و منافع در هر نقطه‌ای و توسط هرکسی مخدوش شود یا مورد تعرض قرار گیرد پاسخ کوبنده خواهد گرفت. این‌ها گمانه زنی‌هایی است که نه تائید و نه تکذیب می‌شود و ارزش پیگیری بیشتر را هم ندارد.»

خطیب‌زاده دربارۀ سفر پمپئو به منطقه و اظهارات ضد ایرانی او گفت: «وزیر امور خارجه آمریکا که دوران مسئولیتش در حال تمام شدن است، به نظر می‌رسد سفرهایش بیشتر از آنکه پیگیری سیاست دولت آمریکا باشد، برای برخی ماهیگیری‌های سیاسی در آینده باشد. فرصتی را برخی کشورها بعد از دوران ترامپ احساس می‌کردند. این پنجره فرصت نیست بلکه پنجره‌ای برای تمامی مضایقی که این کشورها با بی‌آبرویی برای خود ایجاد کردند، است. سه، چهار کشور بدنام و منزوی که در میان مردم خود هم منزوی هستند، بعید است بتوانند از این نمد برای خود کلاهی درست کنند.» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «متأسفانه برخی از حکام کشورهای منطقه تمامی آبروی خود را در سبد کسانی گذاشت که مردم آمریکا هم حکم به اخراجشان دادند، این کشورها هر چه زودتر به همکاری منطقه‌ای بازگردند، بهتر است.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: خطیب زاده آمریکا وزارت امور خارجه


نظر شما :