می‌توانیم در یک سال ناوشکن بسازیم

تعداد بازدید:۱۱۳۲
می‌توانیم در یک سال ناوشکن بسازیم

امیر دریادار «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (۳ آذر ۱۳۹۹) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ساخت تمام ناوشکن‌های ما بین ۱۰ تا ۱۳ سال طول کشید (جماران ۱۰ سال و دنا ۱۳ سال) و دماوند جدید کار طراحی و اتمام ساختش سه سال به طول انجامید. الان همه چیز دماوند نصب شده و در مرحلۀ به آب انداختن قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال (سال ۱۳۹۹)، دریای آزمایشی خود را هم برود و این یعنی در ساخت ناوشکن‌های کلاس جماران به سطحی رسیدیم که می‌توانیم ظرف کمتر از سه سال ناوشکن بسازیم. حتی امروز ادعا می‌کنم که ما می‌توانیم در یک سال ناوشکن بسازیم بدون هیچ محدودیت یا وابستگی به بیرون.»

وی افزود: «اگر امروز می‌گوییم ناوشکن را یک ساله می‌سازیم چون سال‌ها تجربه پیدا کردیم و به بلوغ رسیدیم پس ویژگی دیگر این است که فناوری بومی می‌شود. مهم‌تر اینکه امنیتی که از این طریق به دست می‌آید عاریه‌ای نیست. آن قدر انباشت فناوری و دانش داریم که با کمک مجموعه‌های وزارت دفاع و ظرفیت‌های کشتی‌سازی ملی ان شاءالله در سال ۱۴۰۰ با یک رشد ویژه در ساخت تسلیحات دفاعی روبه‌رو خواهیم شد.» دریادار خانزادی در ادامه گفت: «هدف بسیار مهم ناو خلیج‌فارس هم برای نیروی دریایی و هم برای کشور به عنوان یک کشور دریایی، موضوع آموزش کارکنان است. امروز از شناورهای رزمی برای آموزش کارکنان‌مان استفاده می‌کنیم اما با حضور ناو خلیج‌فارس یک جریان پیوسته برای کشور در حوزۀ آموزش‌های دریایی و دریانوردی ایجاد می‌شود.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین تصریح کرد: «حوزۀ امنیت جایی است که با خط‌کش اقتصاد نباید آن را سنجید چون اگر امنیت نباشد دیگر هیچ چیز پایدار نخواهد بود. برای امنیت بهایی پرداخت می‌کنند که سایر فعالیت‌ها در بستر آن شکل می‌گیرد اما واقعیت این است که بین امنیت و اقتصاد یک رابطه دوسویه وجود دارد یعنی اقتصاد بدون امنیت مثل سراب است و به راحتی از بین می‌رود و امنیت بدون اقتصاد هم دست نیافتنی است یعنی در امنیت هم نمی‌شود بدون حساب و کتاب هزینه کرد.»

دریادار خانزادی در ادامه گفت: «قیمت ناوشکنی که در جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شود یک چهارم ناوشکنی است که بخواهیم از خارج بخریم یعنی با پول یک ناوشکن چهار ناوشکن می‌سازیم و من تأکید می‌کنم که باید خودمان ناوشکن بسازیم مگر اینکه سطحی از فناوری باشد که ما نداشته باشیم و نیاز هم باشد، هرچند فعلاً این احساس وجود ندارد.» وی همچنین تأکید کرد: «یک روزی خارجی‌ها به ما تسلیحات می‌دادند و می‌دانستند داخل این شناور چه گذاشته‌اند و توانایی آن چیست اما امروز وقتی ما ناوشکن می‌سازیم هیچ اطلاعی از داخلش ندارند چون اینها را نمی‌دانند. به نوعی کارکرد این سلاح حتی بدون شلیک یک گلوله بیشتر از آن چیزی است که ما از خارج بخریم. این امنیت بومی است که به دست فرزندان این کشور تولید می‌شود و بازدارندگی که تولید می‌کند خیلی بیشتر از تسلیحات خارجی خواهد بود.»

دریادار خانزادی افزود: «ما در دوره‌هایی برای تهیه تجهیزات به شدت احساس نیاز می‌کردیم اما امروز در نیروی دریایی اینکه تحریم تسلیحاتی برداشته یا موردی اضافه شود، برای ما مهم نیست و مسئله تاثیرگذاری بر نیروی دریایی محسوب نمی‌شود چون امروز دیگر آن نیاز وجود ندارد و ما آن را چه می‌خواستیم، ساختیم و به همۀ آنچه نیاز داشتیم رسیدیم.» وی همچنین تأکید کرد: «امروز با ورود اژدرهای بومی و آزمایش صددرصد موفق آن‌ها اوضاع تغییر کرده و حتی توانایی اژدرهای ما نسبت به ابتدای کار هم چند برابر شده و آن را به زیردریایی‌های دیگر تعمیم دادیم یعنی بی‌دلیل دنبال تنوع نرفتیم. بنابراین تحریم برای نیروی‌دریایی بی‌معنی بوده و امروز توجه و نگاهی به بیرون نداریم.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی

کلید واژه ها: ناوشکن ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی


نظر شما :