حضور نظامی آمریکا مانع احیای وحدت سوریه است

تعداد بازدید:۱۲۶۸
حضور نظامی آمریکا مانع احیای وحدت سوریه است

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه (۱۵ آذر ۱۳۹۹) در پیام ویدئویی خود برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی مدیترانه؛ اعلام کرد که ادامۀ حضور غیرقانونی نظامی آمریکا در خاک سوریه، مانع از احیای مجدد وحدت در این کشور شده است. به گفتۀ وی، به لطف عمدۀ کمک‌های قاطع روسیه، دولت سوریه موفق شده است پشت تروریسم را در این کشور خم کند.

لاوروف گفت: «نخستین وظیفه که در حال انجام است، تأمین شرایط مناسب زندگی برای میلیون‌ها شهروند سوری است که از جنگ ویرانگر در کشورشان جان سالم به در برده‌اند، البته این مسئله نیازمند مشارکت کل جامعه جهانی است ولی با تأسف باید یادآور شویم که در پاسخ به پیشرفت‌های سازنده در حل و فصل اوضاع سیاسی، مقامات دمشق همچنان با مشکل حضور غیرقانونی نظامی آمریکا در کشور خود مواجه هستند، که به طور آشکاری برای تشویق تجزیه‌طلبی و جلوگیری از برقراری وحدت ملی سوریه استفاده می‌شود.» وزیر امور خارجه روسیه همچنین تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه سوریه با استفاده از تهمت بی‌اساس و واهی استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی و جنایات جنگی اعمال‌شده را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: «کشورهای غربی با این اقدام، استانداردهای دوگانۀ خود را نشان می‌دهند که حتی از کمک به سوریه، برای حل و فصل مشکلات انسانی در این کشور هم امتناع می‌ورزند و در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، غرب همچنان به سیاست خفته کردن قدرت اقتصادی سوریه ادامه می‌دهد.» در همین راستا، لاوروف تأکید کرد که صلح و ثبات در منطقۀ غرب آسیا و شمال آفریقا فقط بر اساس قوانین بین‌المللی قابل دسترسی خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد که مشکل تروریسم و پناهندگان نتیجه اقدامات تخریبی کشورهای غربی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است و این یک هزینۀ غیر قابل قبولی است که جهان برای اجرای یک سیاست غیرمسئولانه از سوی غرب می‌پردازد. لاوروف گفت: «متأسفانه، امروزه اساساً از ثروتمندترین توان بالقوۀ کلی در منطقه مدیترانه استفاده نمی‌شود. جنوب این منطقه هنوز از مشکلات بی‌شماری رنج می‌برد؛ تهدیدات تروریستی، جنایت سازمان‌یافته شایع، وضعیت بد انسانی، نقض حقوق بشر و اقلیت‌های ملی، که منجر به یک مهاجرت گسترده شده است. وضعیت مسیحیان تحت آزار و فشار درغرب آسیا نیز به شدت نگران‌کننده است. این مشکل بهای سنگین و غیرقابل قبول برای بازی‌های سیاسی و ژئوپولیتیکی غیرمسئولانۀ واشنگتن و متحدان اروپایی آن است که تصمیم گرفتند الگوی نظام تک قطبی جهانی را روی مردم غرب آسیا و شمال آفریقا آزمایش و دستورالعمل‌های توسعه‌ای را با نادیده گرفتن ارزش‌های بومی و مردم این کشورها، بر آن‌ها تحمیل کنند.» به گفته وی، کشورهای غربی تلاش کرده‌اند ایدۀ نظم جهانی را بر اساس قوانین خود در غرب آسیا و آفریقای شمالی اجرا کنند و اصول حقوق بین‌المللی را کاملاً نادیده می‌گیرند.

لاوروف یادآور شد که وضعیت این منطقه با شیوع ویروس کرونا تعمیق و منجر به افزایش بی‌ثباتی اقتصادی - اجتماعی شده که به طرز دردناکی به بخش‌های آسیب‌پذیر مردم ضربۀ محکمی زده است، این در حالی است که بیشتر مشکلات ماهیت فرامرزی دارند، ضمن اینکه چالش‌های به وجود آمده در این منطقه سپس به سایر مناطق جهان سرایت می‌کند. وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که رژیم صهیونیستی باید از هرگونه اقدام یک جانبه علیه اراضی اشغال‌شده متعلق به فلسطینی‌ها در کرانه باختری، از جمله اقدامات غیرقانونی تخریب خانه‌های مردم فلسطین، خودداری کند. وی گفت: «بسیار مهم است که رژیم صهیونیستی از اقدامات یکجانبۀ خود دست بردارد. منظور من، فعال‌تر شدن ایجاد شهرک‌های یهودی‌نشین و اقدام به تخریب غیرقانونی خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن است.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: روسیه سرگئی لاوروف سوریه


نظر شما :