برای شکست اخلاقی آمریکا نیاز نبود این‌همه هزینه بدهیم

تعداد بازدید:۹۹۷
برای شکست اخلاقی آمریکا نیاز نبود این‌همه هزینه بدهیم

دکتر «سعید جلیلی»، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه (۱۶ آذر ۱۳۹۹) در ویژه برنامۀ روز دانشجو «مرگ بر کدخدا، خدا اینجاست» که به همت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: «بزرگترین و سترک‌ترین رسالت دانشجو این است که بفهمد جامعه‌اش به سمت هدف اصلی و درست خود حرکت می‌کند یا دچار خطا شده به سمت سراب می‌رود.» دکتر جلیلی گفت: «یک عده می‌گفتند عرصه سیاست خارجی جای بحث‌های ارزشی نیست و باید واقعیت‌ها را دید. امروز یک پله به عقب‌تر رفتند و می‌گویند آمریکا شکست اخلاقی خورد. شکست اخلاقی را که آمریکا سال ۱۳۳۲ در همین دانشگاه خورد.»

وی افزود: «شاید مهمترین درس ۱۶ آذر این است زمانی که در جامعه حرکتی به اسم مدرنیته شکل می‌گیرد دانشجوی آگاه و بصیر فریاد می‌زند تا راه را از بیراهه به جامعه خود بشناساند.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «برای محاسبه درست و نیفتادن در خطای محاسباتی نباید اجازه داد واقعیت‌ها و حقایق پوشانده شود. مهمترین رسالت جنبش دانشجویی دیدن حقایق و واقعیت‌ها و شناساندن آن به دیگران است. جنبش دانشجویی باید قبال دو گانه‌های بی اساس و موهوم که هر از چندگاهی در جامعه مطرح می‌شود فعال و تحلیلی درست داشته باشد.» وی با تأکید بر دیدن واقعیت‌ها گفت: «یک عده می‌گفتند عرصه سیاست خارجی جای بحث‌های ارزشی نیست و باید واقعیت‌ها را دید. امروز یک پله به عقب‌تر رفتند و می‌گویند آمریکا شکست اخلاقی خورد. شکست اخلاقی را که آمریکا سال ۳۲ در همین دانشگاه خورد. نیاز نبود این همه هزینه دهیم.»

دکتر جلیلی افزود: «برای اینکه تجربه‌های تلخ بی فرجام دوباره تکرار نشود، حرکت دانشجویی باید سایه به سایه تحولات را بررسی کند و شناخت درستی از سرمایه‌های کشور داشته باشد و از نهیب‌های دشمن نترسد.» دکتر جلیلی خاطرنشان کرد: «دامن زدن به دوگانه‌های کاذب، دوگانه‌های اصلی را به حاشیه می‌برد، می‌گویند اگر این مدل را در سیاست خارجه دنبال کنیم به جواب می‌رسد؛ بعد نمی‌رسد و برد - برد محقق نمی‌شود و می‌گویند طرف باخت اخلاقی کرد. یا اینکه می‌گویند عرصۀ سیاسی عرصه ارزش‌گرایی نیست واقعیت‌ها را ببیند. ما هم می‌گوییم واقعیت‌ها را ببینید؛ اگر به دنبال شکست اخلاقی طرف مقابل بودید، نیازی به بتن‌ریزی و جمع‌کردن سانتریفیوژ نبود.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری وضعیت کشور در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ تأکید کرد: «کشور فشارها را پشت سر گذاشته بود و فروش نفت ما که تا پیش از آن، مانع آن شده بودند، به بیش از یک میلیون بشکه رسیده بود. در آن زمان، توصیف غلطی از صحنه صورت گرفت، که گفتند نفت دارد صفر می‌شود و خزانه خالی است. کجا خزانه خالی بود؟ ده‌ها میلیارد ذخایر داشتیم. چند توصیف غلط صورت گرفت و بعد گفتند توافق شود و بعد توافق لوزان و ژنو و بعد برجام شکل گرفت.» دکتر جلیلی ادامه داد: «در شرایطی که دشمن به انتهای فشار حداکثری رسیده، دوباره می‌خواهد تزویر از خود نشان دهد. این واقعیتی که است که هرگاه زور دشمن به پایان می‌رسد، از تزویر استفاده می‌کند. به پشت خیمه که می‌رسی، وقتی دشمن می‌بیند زور او به جایی نرسیده، پرچم ترویز را بلند می‌کند، یعنی همان پرچم مذاکره و توافق.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «ما امروز به نقطه خوبی رسیده‌ایم و ملت توانسته در برابر فشار حداکثری دشمن، ایستادگی کند. ملت الان باید ثمره این ایستادگی را بگیرد نه اینکه بگوییم کشور به تنفس نیاز دارد و بعد هم تزویر دشمن باز هم ورق را برگرداند.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: دکتر جلیلی برجام انرژی هسته‌ای


( ۱ )

نظر شما :