آمریکا را باید وادار به برداشتن تحریم کرد

تعداد بازدید:۱۴۹۰
آمریکا را باید وادار به برداشتن تحریم کرد

دکتر «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه (۶ دی ۱۳۹۹) در نشست مدیران و اعضای پژوهشکدۀ سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: «در دهۀ آینده کشور، مسأله شرایط اقتصادی ایران اهمیت پیدا می‌کند. موضوع تحریم‌ها و حکمروایی اقتصادی و نحوه مشارکت فعالان سیاسی در حل مسائل اقتصادی کشور، مهمترین مسائلی است که کشور ما باید در سال‌های آینده از آن عبور کند.» وی افزود: «همچنین موضوع نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به مرزهای کشور در امارات، بحرین و قفقاز مسأله امنیت ملی ما تلقی می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد. سومین مسألۀ ما در سال‌های پیش رو، موضوع انتقال بین نسلی است. در ۱۰ سال آینده ادارۀ کشور از نسل اول و دوم به نسل سوم و چهارم خواهد رسید. این موضوعات باید در رأس موضوعات برای حکمروایی کشور قرار گیرند.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «بزرگی و حجیم بودن دولت‌ها چند مشکل و مانع اساسی ایجاد می‌کند، هزینه‌های دولت را بالا می‌برد و فشار مالیاتی را روی تولید کنندگان و کسب و کار افزایش می‌دهد. بزرگی دولت و هزینه‌های آن و فشار بر رفاه و معیشت مردم یک اشکال اساسی است. بزرگ شدن دولت، موجب فساد می‌شود زیرا که نظارت را سخت می‌کند. به دلیل گسترش حجم دولت، کارآمدی و بهره ‎‌ وری خدمات دولتی، کاهش پیدا می‌کند و کیفیت خدمات دولت کاهش پیدا می‌کند. باید فکری اساسی برای دیوان سالاری در کارکرد و حجیم بودن آن صورت بگیرد.» وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانۀ غرب و فرصت‌های ایجاد شده در دل تحریم‌ها گفت: «تحریم‌های اقتصادی، یک اقدام نامشروع و ظلمی به ملت ما بوده است و باید برطرف شود. باید آمریکایی‌ها را وادار کرد که تحریم‌ها را بردارند. در دل تحریم‌ها فرصت‌هایی هم وجود دارد. اولین فرصت این است که ما متوجه آسیب‌های اقتصادی شده‌ایم و می‌توانیم روی نقاط آسیب پذیر دست بگذاریم. اقتصاد تک پایه مبتنی بر نفت، استحکام ندارد. تحریم‌ها به ما نشان داد که ریل گذاری اقتصاد ایران اشتباه بوده و روی اراده و نوآوری‌های مردم بنا نشده است. اقتصاد دولتی، ناکارآمد است و باید مردم در اقتصاد ملی با پذیرش مسئولیت و اختیار، مشارکت کنند.»

دکتر رضایی افزود: «تجارت ما عمدتاً به یک مقاصد معینی گره خورده بود. مبادی ورود و خروج ایران عمدتاً به جنوب کشور محدود شده بود و همچنین رانت‌هایی بود که با تحریم‌های اقتصادی رونمایی شد. بنابراین ما الان تصویر روشنی از آسیب‌های اقتصادی داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مفهوم جامع بیکاری فراتر از بیکاری جوانان و نیروهای فعال در جامعه، گفت: «بیکاری نیروی انسانی بخشی از مفهوم بیکاری است، بخش زیادی از منابع و امکانات ما، بیکار هستند. این بیکاری مفرط حاکی از کوچکی حکمروایی ماست. در حقیقت مدیران ما هستند که کشور و ملت ما را کوچک کرده‌اند و بزرگی کشور ما به حکمروایان بزرگی است که کاری کنند تا یک نفر هم بیکار نباشد و یک ریال از سرمایه‌های دولت و مردم هم معطل نباشد. ساختارهای اداری و مدیریت کشور باید از بن بست عبور کنند. ما باید مدیران را از بن بست خارج کنیم. ما به مدیران خلاق نیاز داریم که با ظرفیت سازی، منابع و نیروهای کشور را به کار گیرند.»

وی افزود: «اقتدار و اقتصاد دو روی یک سکه‌اند و اقتدار موجب توسعه اقتصادی می‌شود و اقتصاد موجب تقویت اقتدار ملی می‌شود. ما امروز روابط بسیار خوبی با برخی کشورهای منطقه داریم اما سهم کالای با کیفیت ایرانی در بازارهای سوریه، یمن و عراق چقدر رشد کرده است؟ باید اقتدار و اقتصاد را برای افزایش رفاه، امنیت و صلح به کار ببریم. یک ایران بزرگ اقتصادی است که قادر است امنیت، صلح و رفاه را برای همه کشورهای منطقه به ارمغان بیاورد.»

منبع خبر: خبرگزاری دفاع‌مقدس

کلید واژه ها: دکتر رضایی آمریکا تحریم


نظر شما :